וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למי קראתם גימיק?

17.7.2015 / 22:30

לדונלד טראמפ, המועמד העשיר בהיסטוריה לנשיאות ארצות הברית, יש שני מסרים: "להחזיר את ארצות הברית לגדולתה" ו"אני היחיד שמסוגל לכך". עם אסטרטגיה תקשורתית חסרת תקדים הוא טיפס לראש הסקרים. ריאיון לאולפן וואלה!NEWS

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

(צפו בריאיון עם ד"ר אודי זומר)

"ראיינתי אותו במשך 40 דקות רצופות עד שפשוט נגמרו לי השאלות", אמר הכתב הוותיק של רשת CNN אנדרסון קופר, לאחר הריאיון שערך עם דונלד טראמפ לפני שבועיים. קופר סיכם: "טראמפ ענה לכל שאלה, דיבר בחופשיות והתבדח אתי במהלך הריאיון. לא היה לצדו אף יועץ תקשורת שילחש על אוזנו, יעיר הערות או יגביל את הריאיון. זה ממש חריג בראיונות עם פוליטיקאים, בטח לא בקרב מתמודדים במערכות בחירות".

טראמפ מתראיין כל הזמן, בכל ערוץ ותחנה, לעיתים יותר מפעם ביום. אי אפשר לפתוח ערוץ טלוויזיה ולא להיתקל בו. שלשום, אחרי ריאיון עם טראמפ בכרם הענק שבבעלותו במדינת וירג'יניה, סיפרה בהתלהבות כתבת CNN דנה באש: "זה הריאיון הראשון שלי אי פעם עם פוליטיקאי שנערך בכרם".

דונלד טראמפ מכריז על מועמדותו לנשיאות ארה"ב, ניו יורק, יוני 2015. רויטרס
"לא היה לצדו אף יועץ תקשורת שילחש על אוזנו". טראמפ באירוע ההכרזה על מועמדותו/רויטרס

בדיוק לפני חודש, ב-16 ביוני, כשדונלד טראמפ הכריז ב"מגדל טראמפ" בניו יורק על התמודדותו לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית, הוא נתפס כגימיק לא מוצלח. הרי מדובר במיליארדר יהיר, מגלומן ונהנתן שהפך לאייקון טלוויזיוני בזכות תכנית הריאליטי "המתמחה", שבה הוא הפך לסמל בזכות המילים: "אתה מפוטר!", שהמטיר על המתמודדים.

לאחר ההכרזה על מועמדותו, כלי התקשורת הזהירו אותו שבעימותים הטלוויזיוניים שיחלו באוגוסט ישתתפו רק עשרת המועמדים המובילים בסקרים לקראת הבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקנית. והנה, אתמול פורסם ב-USA Today סקר ארצי בקרב תומכי המפלגה הרפובליקנית שקבע: טראמפ הפך למועמד המוביל במרוץ. על פי הסקר, הוא זוכה ל-17% תמיכה, לעומת 14% של ג'ב בוש. המגמה בסקרים הלכה והתבהרה בחודש האחרון: מדי שבוע הפופולאריות של טראמפ זינקה, עד שנותר לו רק יריב אחד אמתי – בוש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

איך מבין 15 המועמדים לנשיאות במפלגה הרפובליקנית, המועמד היחיד שלא נהנה משום בסיס תמיכה במפלגה, ואחד משני המועמדים היחידים – לצד הרופא בן קרסון – ללא ניסיון פוליטי, הפך טראמפ תוך חודש מגימיק מוחלט לפייבוריט מוביל? טראמפ הוא מועמד אנטי-ממסדי, ישיר ואמתי שלא צמוד לפרוטוקולים ולכללים הפוליטיים. הוא מדבר לבטן הרכה של האמריקנים, לדאגות הכבדות שלהם במודע ובתת-מודע, במיוחד בתחום ההגירה בגבול מקסיקו. האסטרטגיה תקשורתית המבריקה, ההתקפית וחסרת המעצורים שלו מוסיפה למניות שלו במרוץ הרפובליקני.

"היינו צריכים לפלוש למקסיקו במקום לעיראק"

"ממשלת מקסיקו דוחפת את האנשים הכי לא רצויים שלה שיסתננו לארצות הברית, ולרוב מדובר בעבריינים, רוצחים, אנסים וסוחרי סמים", אמר טראמפ, "קרטלי הסמים במקסיקו דוחפים הנה מבריחי הרואין, קוקאין ועוד סמים. ארצות הברית הפכה לפח האשפה של מקסיקו". טראמפ בן ה-69 טען שכשהוא ייבחר לנשיאות, תיבנה חומה לאורך כל הגבול, והוא אף ידאג שממשלת מקסיקו היא זו שתממן את הפרויקט כולו. כשנשאל בעצרת פוליטית על הפלישה של כוחות ארצות הברית לעיראק ב-2003, השיב טראמפ בצחוק: "היינו צריכים לפלוש למקסיקו במקום לעיראק. מקסיקו לא חברה שלנו. העסקות שלה עם ארצות הברית מנשלות אותנו ממקומות עבודה ומכסף. מקסיקו חיה בזכות ארצות הברית והיא צריכה להתחיל להתנהג בהתאם".

דונלד טראמפ בכנס בלאס וגאס, נוואדה, יולי 2105. רויטרס
"יש לנו פוליטיקאים טיפשים". טראמפ בכנס בלאס וגאס/רויטרס

מאז האמירות החריפות של טראמפ בנוגע למהגרים, הוא מזנק בסקרים ומכתיב את סדר היום הפוליטי בקרב המועמדים משתי המפלגות. כולם נדרשים להגיב. מועמדים רפובליקנים כמו טד קרוז ובן קרסון שטענו שטראמפ צודק, נתפסים כנגררים אחריו ולא למנהיגים. מועמדים אחרים כמו ג'ב בוש נאלצים להגיב ונתפסים מגמגמים, אפורים ולא החלטיים.

טראמפ, שטען שהבעיה עם המהגרים היא בגלל ש"יש לנו פוליטיקאים טיפשים" הובך מעט אחרי דבריו. באותו היום הודלף לתקשורת כי יו"ר המפלגה הרפובליקנית ריינס פריביוס התקשר לטראמפ כדי לנזוף בו על ההתבטאות שלו ולנסות לצנן אותו. טראמפ מיד עלה לשידור ברשתות הטלוויזיה והכחיש: "הייתה שיחה של עשר דקות שהתנהלה כולה באווירה חברית ופריביוס לא אמר ולא רמז לי להנמיך את הטון".

למחרת, העיתון "וושינגטון פוסט" חשף שחלק מהפועלים באתר בנייה של טראמפ בבירה וושינגטון הם מהגרים לא חוקיים מאמריקה הלטינית. הוא טען בתגובה כי "חברת הקבלן שעובדת עבורי היא הטובה במשק, והיא תנסה לברר מי העובדים הלא חוקיים ולגרש אותם". טראמפ גם החל לקבל איומים על חייו מאז אמירותיו, ואיבד בעקבותיהן הרבה נותנות חסות וקשרים מסחריים עם חברות ענק וגופי תקשורת מובילים. רשתNBC , למשל, הודיעה שהוא לא ינחה יותר את "המתמחה".

הפגנה נגד דונלד טראמפ בלוס אנג'לס, קליפורניה, יולי 2105. רויטרס
"גזען". הפגנה נגד טראמפ בלוס אנג'לס/רויטרס

האמירות האלה לא פונות לאמריקנים רבים שמודאגים משיעור ההגירה דרך הגבול עם מקסיקו, אלא הן גם הגיעו בתזמון מושלם. בתחילת החודש נחשף שמהגר מקסיקני שגורש מארצות הברית חמש פעמים רצח ביריות אישה בסן פרנסיסקו, לעיני אביה וחברתה. האמריקנים הזדעזעו וטראמפ חזר על דבריו, שדיברו כעת לרבים. לפני שבוע, בעקבות הבריחה של ברון סמים החזק בעולם ואחד מהמבוקשים ביותר בארצות הברית, חואקין גוזמן, טראמפ צייץ בטוויטר: "אמרתי לכם".

עם זאת, במפלגה הרפובליקנית דואגים מקולות ההיספנים, שהולכים ברוב גדול למפלגה הדמוקרטית. מדובר ביותר מ-54 מיליון אזרחי ארה"ב, 17% מהאוכלוסייה. בראיון השבוע ל"פוקס" הבטיח טראמפ לזכות גם בקולות ההיספנים. "אייצר גם עבורם הרבה מקומות עבודה במדינה שלנו", הסביר. "יש לי אלפי מועסקים היספנים. הם אנשים מדהימים עם אנרגיה ורוח נפלאה, אני אוהב אותם והם אותי".

"יש לי יותר כסף ממה שאי פעם אצטרך"

לטראמפ, שנשוי בפעם השלישית, יש שני מסרים אסטרטגיים בקמפיין: "צריך להחזיר את אמריקה להיות חזקה כמו בעבר", ו"אני היחיד שמסוגל לעשות זאת". בשחצנות רבה, הוא מסביר זאת בשל הצלחתו העסקית, שלשיטתו תהפוך אותו לנושא ונותן חזק יותר. כאיש העשיר אי פעם שרץ לנשיאות, אין לטראמפ תורמים. הוא למעשה מקריב מאות מיליוני דולרים עבור הקמפיין, אולם בניגוד לפוליטיקאים אחרים שמקבלים תרומות בעשרות ומאות מיליוני דולרים ומחויבים לתורמים, טראמפ טוען שהוא חף מהתחייבויות כאלה, ונאמנותו נתונה לציבר בלבד.

רבים מזלזלים בו, מפקפקים בכוונותיו, וטוענים שכל הקמפיין נועד ליחסי ציבור. אולם עד כה, טראמפ נראה נחוש ועומד בכל אתגר שהציבו בפניו. רשת "פוקס" תבעה מכל המועמדים הרפובליקנים שרוצים להשתתף בעימות הטלוויזיוני בעוד חודש לחשוף את הונם. מעטים האמינו שטראמפ יעשה זאת, אך אתמול הוא עמד במילתו וסיפק הצהרת הון מפורטת, שמעריכה את שוויו בעשרה מיליארד דולרים. 14 עונות של "המתמחה", למשל, הכניסו לו 214 מיליון דולרים. "אני שווה יותר מתשעה מיליארד דולר, יש לי יותר כסף ממה שאי פעם אצטרך ושאפשר לדמיין", טראמפ השוויץ באותו ריאיון עם קופר, ושם ללעג את הערכת המגזין הכלכלי "פורבס", שלפיה הונו שווה 4.1 מיליארד דולרים בלבד.

דונלד טראמפ ורעייתו איוונה, ניו יורק, 1991. AP
טראמפ ורעייתו איוונה, 1991/AP

טראמפ הוא איש עסקים מיליארדר שבנה את עצמו במו ידיו, איל נדל"ן, כוכב טלוויזיה וגם סופר שחיבר 17 ספרים, שכולם עוסקים בו ובסודות ההצלחה העסקיים שלו. הוא אוהב להתרברב, כפי שאמר השבוע: "יש לי עשרות אלפי מועסקים, יש לי את אחת מתכניות הטלוויזיה הכי גדולות, שהתחננו שאמשיך לעשות אותה. כתבתי את הספר 'אמנות העסקה', שבתחום העסקים הוא רב המכר המוביל בכל הזמנים".

העניין בטראמפ הוא לא רק ה"מה", אלא גם ה"איך". מדובר בגאון תקשורת ואייקון תרבותי, שמעורר רגשות קיצוניים לשני הצדדים. כולם מכירים אותו, או שאוהבים אותו או שמתעבים אותו. הבעיה הגדולה שלו היא בסקרי דעת קהל, שמראים שלקרוב ל-40% מהציבור יש דעה שלילית לגביו. לכן, סיכוייו לנצח מועמדת – או מועמד – דמוקרטית אינם גבוהים.

טראמפ מעורר רגשות עזים כאלה כי הוא תמיד משחרר את חרצובות לשונו, מספק אמירות בוטות ועקיצות כואבות ומפגין עמדות החלטיות וחד-משמעיות בכל עניין. כל התבטאות שלו בכל עניין שווה כותרת. איך הוא יילחם ב"מדינה האיסלאמית"? "הייתי מפציץ את כל שדות הנפט בעיראק כל כך חזק, ומשתלט על כל הנפט והכסף שלהם", אמר, "לא הייתי שולח חיל רגלים כי לא יצטרכו אותם בזמן שאסיים את העבודה. אחרי שאפציץ את דאעש, אני לא יודע אם הם יישארו בסביבה כדי לבוא לשולחן המשא ומתן".

דונלד טראמפ מכריז על מועמדותו לנשיאות ארה"ב, ניו יורק, יוני 2015. רויטרס
"הייתי מהמר שיהיו לי יחסים מצוינים עם ולדימיר פוטין, זה עניין של מנהיגות"/רויטרס

על הסכם הגרעין עם איראן, הגיב טראמפ: "צוחקים עלינו עכשיו באיראן. האיראנים נושאים ונותנים מצוינים". הוא תקף את אובמה על כך ש"האיראנים אפילו לא נדרשו להחזיר במסגרת ההסכם את ארבעת האסירים האמריקניים שיושבים אצלם בכלא שלא בצדק". ומה יהיה עם ההתעצמות הכלכלית והצבאית של סין? "הו, סין תהיה בצרה אם אבחר. מסכנים הסינים". לגבי רוסיה, הכריז: "הייתי מהמר שיהיו לי יחסים מצוינים עם ולדימיר פוטין, זה עניין של מנהיגות".

"אם יש אדם אחד שהילרי לא רוצה להתמודד מולו, זה דונלד טראמפ"

טראמפ לא נרגע, להיפך. הוא תוקף כל יריב פוליטי ועונה לכל עיתונאי בכיר שמתייחס אליו בשלילה. הוא בז לפוליטיקאים ומזלזל בהם: "הם רק מדברים ולא עושים כלום. כשאני אומר משהו למישהו, אף לוביסט לא ידבר איתי". הוא גם תוקף בכל הזדמנות את יריבו המרכזי במרוץ הרפובליקני, ג'ב בוש. "הדבר האחרון שאנחנו צריכים זה עוד בוש", אמר. "ג'ב בוש לא הולך לייצר מקום עבודה אחד. הוא ארגן תרומות בסך מאה מיליון דולרים לקמפיין שלו, וכל התורמים מצפים לתמורה".

טראמפ גם חובט מילולית במועמדת הדמוקרטית המובילה הילרי קלינטון וקרא לה "לא אמינה" ו"צבועה". לדבריו, "אם יש אדם אחד שהילרי לא רוצה להתמודד מולו, זה דונלד טראמפ. הילרי היא אדם נחמד בלי אנרגיה שלעולם לא תחזיר את אמריקה לגדולתה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לידנזי גרהאם, מועמד יריב במפלגה הרפובליקנית, טען שטראמפ הוא "כדור הרס למפלגה הרפובליקנית". טראמפ השיב: "לגרהאם יש אפס אחוזים בסקרים, אף אחד לא מקשיב לו". על מועמד אחר, מושל טקסס לשעבר ריק פרי, אמר טראמפ: "הוא כישלון כי לא חסם את הגבול של טקסס עם מקסיקו". על מיט רומני, המועמד הרפובליקני שהובס בידי אובמה בבחירות 2012, טען כי "הוא נחנק כמו כלב". כהרגלו בקודש, טראמפ כינה רבים מיריביו ומתוקפיו "לוזרים" והשווה את הונם להונו.

טראמפ הואשם על ידי פוליטיקאים ואנשי תקשורת רפובליקנים בכך שהוא מועמד מפוברק, "חפרפרת ליברלית" שהשתילו הדמוקרטים, והם הזכירו שהוא תרם כספים לקמפיינים של פוליטיקאים דמוקרטים. הפובליציסט השמרן קרלוס קרבלו כתב ב"מיאמי הראלד": "טראמפ חבר קרוב של ביל והילרי קלינטון. הם היו בחתונה שלו, הוא תרם לקרן קלינטון ולקמפיין שלה לסנאט. זה מעורר חשד".

"מה, אני נהנה מזה? לא"

בקמפיין של טראמפ גם נפלו טעויות. למשל, השבוע העלה לחשבון הטוויטר תמונה שלו על רקע הבית הלבן עם הסיסמה "נחזיר את אמריקה לגדולתה". ברקע התמונה – היו חיילים נאצים, במקום גיבורים אמריקנים. הוא גם נאלץ למחוק ציוץ פוגעני שכוון נגד אשתו המקסיקנית של ג'ב בוש.

דונלד טראמפ, מועמד רפובליקני לנשיאות, נואם בפני 3,500 איש בעצרת בחירות בפיניקס, אריזונה. 11 ביולי 2015. AP
טראמפ בעצרת בחירות בפיניקס, אריזונה/AP

אולם טראמפ, קפיטליסט מושבע שמנתח כל סוגיה מהזווית הכלכלית שלה, ממשיך לצעוד קדימה ולפרוח בסקרים. הוא לא מתכוון להתנצל, להנמיך את הטון או "לרדת להגנה", אלא רק להיות חד, נחוש, החלטי והתקפי יותר. כאיש תקשורת מבריק ומיומן, התקשורת רודפת אחריו והוא ממשיך להכתיב את סדר היום. הפרשנים הרפובליקנים, שבתחילת הקמפיין היו סקפטיים לגביו ותקפו אותו, משנים את הטון. אחד מפרשני פוקס ניוז אמר השבוע: "טוב לדעת שאדם כזה, שהתחיל מלמטה בעבודה פשוטה כמו כולנו, הפך למיליארדר בזכות עצמו ולמועמד רציני".

הקמפיין של טראמפ מבריק. הוא בידל את עצמו מ-14 המועמדים האחרים במפלגה הרפובליקנית בכל דרך. אפילו לוגו הבחירות שלו הוא היחיד מכל המועמדים שאין לו רקע לבן, אלא רקע כחול. באותיות לבנות עבות נכתב המוטו: "טראמפ – עושים את אמריקה גדולה שוב". על המוטו הזה, המסר הממוקד שלו, טראמפ חוזר פעמים רבות בכל ריאיון. הוא יודע לשחק היטב על הפחדים של האמריקנים ועל תחושת הכבוד הלאומי שנפגע.

הפגנה נגד דונלד טראמפ בלוס אנג'לס, קליפורניה, יולי 2105. רויטרס
"אני מפסיד מזה כסף, מקבל גידופים וביקורות". הפגנה נגד טראמפ בלוס אנג'לס/רויטרס

"בשביל מה אני צריך לרוץ לנשיאות?", אמר טראמפ. "אני מפסיד מזה כסף, מקבל גידופים וביקורות. מה, אני נהנה מזה? לא, אבל אני רואה שמנהיגי המדינה הם חסרי יכולת, המדינה שלנו בדרך לגיהינום, ואני רוצה להציל אותה. אני רוצה להחזיר את אמריקה לגדולתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully