וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשף המברק המפורסם שהוביל להתאבדותו של היטלר

מברק שכתב סגנו של הפיהרר הרמן גרינג ב-23 באפריל 1945 גרם לאדולף היטלר לשקוע בדיכאון ושבוע לאחר מכן להתאבד. המסמך הזה, ששכב בכספת בבית בקרוליינה הדרומית יותר מעשור, נמכר בשבוע שעבר במכירה פומבית תמורת 55 אלף דולר

עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

זהו אחד המסמכים החשובים ביותר מהרגע המכונן במלחמת העולם השנייה, והוא שכב בכספת בבית בקרוליינה הדרומית יותר מעשור עד שהתגלה. מדובר במברק ששלח הרמן גרינג, סגנו וממלא מקומו של אדולף היטלר, אל הפיהרר. המברק הזה, שגרם למנהיג גרמניה הנאצית לשקוע בדיכאון ולהתאבד, נמכר בשבוע שעבר במכירה פומבית ב-55 אלף דולר.

המסמך שתואר כ"סודי" נשלח ב-23 באפריל 1945. גרינג כתב שם שאם הוא לא ישמע מהיטלר באותו הלילה, הוא ייקח פיקוד על גרמניה. גרינג, יורשו המיועד של הפיהרר, ידע שהיטלר מתחבא בבונקר שלו, כשכוחות הצבא הסובייטי צרים על ברלין. גרינג עצמו שהה באותה עת בהרי האלפים בחבל בוואריה, כ-800 ק"מ מברלין. מהבסיס הנאצי שנמצא שם שלח את המברק לבונקר של היטלר בברלין.

לפי האוטוביוגרפיה שפירסם אחד מהאנשים הקרובים ביותר להיטלר, אלברט שפר, שהיה שר החימוש והארכיטקט הראשי של המשטר הנאצי - כתוצאה מהמברק הזה היטלר הבין, בגלל פרנויות שלו וגם עקב שיחות עם מקורביו, שגרינג מתכנן הפיכה. הפיהרר נתקף זעם, האשים את גרינג בבגידה ושקע בדיכאון. בדיוק שבוע לאחר שליחת המברק, היטלר התאבד כשירה בעצמו.

המברק הסודי שהוביל להתאבדותו של היטלר נמכר תמורת 55 אלף דולר. מערכת וואלה! NEWS
המברק ששלח גרינג להיטלר, עם החותמת האדומה "סודי"/מערכת וואלה! NEWS

המסמך נאסף על ידי חייל אמריקני שבשל פערי השפה לא הבין את חשיבותו. בנג'מין בריידין, סרן בצבא האמריקני, לקח את המברק עימו לביתו בדרום קרוליינה והטמין אותו בכספת לצד מסמכים נוספים שאסף מהמלחמה. במשך יותר מעשור המברק שכב שם, עד שבנו של בריידין מסר (מבלי להבין את ערך המסמך שבידיו) את המברק למרצה שלו להיסטוריה באוניברסיטה. משם הוא הועבר לידי בית המכירות הפומביות 'אלכסנדר' במרילנד שמתמחה בעתיקות ומסמכים היסטוריים.

ביום שלישי האחרון, המברק הוצא למכירה פומבית, בהערכה שהוא ייקנה ב-15-20 אלף דולר. לשמחת המנהלים, רוכש אלמוני ניאות לשלם 54,675 דולר תמורת המסמך. משפחת בריידין לא תקבל אפילו סנט מהסכום הזה.

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
גרינג והיטלר בימי מלחמת העולם השנייה/מערכת וואלה, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully