וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם הגרעין צפוי להיחתם הערב: מטרת המערב - להרוויח זמן

13.7.2015 / 9:17

המטרות של האמריקנים בשיחות הגרעין - לצמק את תכנית הגרעין, להגביל את התחמשותה בטילים בליסטיים ולהתעקש על פיקוח במתקני צבא - נובעים ממטרה אחת: כשאיראן תפנה לייצור פצצה גרעינית, זה ייקח לה לפחות שנה. ריאיון באולפן וואלה!NEWS

עריכה: ניר חן

אחרי כשנתיים של שיחות הגרעין בין שש המעצמות לאיראן, ואחרי שלושה שבועות של דיונים ערים בווינה, כולל שלוש דחיות של תאריך היעד, הערב (שני) יושג הסכם גרעין מדאיג מבחינתה של ישראל ושאר מדינות המזרח התיכון. הדלפות משני הצדדים המשא ומתן טענו אתמול ש"99% מהטקסט של ההסכם סגור" וש"הוסרו כל המחלוקות העיקריות".

ההסכם, שיכלול מאה עמודים (מתוכם 20 עמודים של תוכן ו-80 עמודים של נספחים), ייתן אור ירוק לתכנית הגרעין האיראנית שתפעל תחת פיקוח ותנאים מגבילים, ובתמורה יוסרו הסנקציות הבינלאומיות מעל איראן.

צריך לשים לב בהסכם לנקודות העיקריות שהיו במחלוקת: ראשית, סוגיית הסרת הסנקציות ואמברגו הנשק והאפשרות להחזירן במידה שאיראן תפר את ההסכמים; שנית, סוגיית הפיקוח במתקני צבא; שלישית – הגבלת כמות הסרכזות המתקדמות ואורך ההסכם - עשור או 15 שנה.

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, מחוץ למלון בווינה שבו מתנהלות שיחות הגרעין עם איראן. יולי 2015. רויטרס
ג'ון קרי. הסכם הגרעין יעצב את המורשת שלו כשר חוץ/רויטרס

באיראן מובעת מאחורי הקלעים שביעות רצון מההסכם ומתפקודו של שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף, שהוביל את המשלחת האיראנית. בארצות הברית לעומת זאת חברי קונגרס דמוקרטים ורפובליקנים נשמעים ביקורתיים וספקניים. "הממשל נסוג בשיחות מול האיראנים מכל הקווים המנחים", אמר ג'ון ביינר, יו"ר בית הנבחרים מטעם הרפובליקנים, "עדיף להיות בלי הסכם מאשר עם הסכם רע שמכשיר משטר קיצוני".

דבר אחד בטוח: כשם שאיראן הפסידה מאות מיליוני דולרים בשנה בגלל הסנקציות, גם מדינות המערב הפסידו מכך עשרות מיליונים רבים בשנה. אז לא רק איראן הייתה להוטה להגיע להסכם, אלא גם צרפת, גרמניה ובריטניה היו להוטות להגיע להסכם רק לחדש את הקשרים הכלכליים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בשיחות הגרעין בווינה, יולי 2015. AP
זוכה לשבחים במולדתו על ניהול המשא ומתן. שר החוץ האיראני זריף/AP

מבחינת ארצות הברית והמערב, המטרה העיקרית היא להרוויח זמן. לאף אחד אין ספק לגבי כוונותיה של איראן.
המטרה העיקרית היא להרחיק את איראן מהפצצה מהברגע שהיא תחליט לפנות לתכנית איראן צבאית) – מחודשיים כעת ליותר משנה לאחר ההסכם. לשם כך חשובים שני עניינים: לדאוג שכמות הסרכזות המתקדמות יוגבלו, ופיקוח הדוק ויעיל.

גורם אמריקני מקורב לשיחות אמר לוואלה!NEWS: "יהיה פיקוח על מתקנים צבאיים של איראן, אבל הפיקוח ייעשה בתיאום ובהתראה מראש. בכל מקרה, הפקחים שלנו יוכלו להגיע לאן ומתי שהם צריכים". אותו גורם הוסיף ש"יישארו סנקציות על תכנית הטילים הבליסטיים של איראן, על הפרת זכויות אדם שלה ועל הטרור שהיא מקדמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully