וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנת המזרקות בגבעתיים: "ילדים הקיאו ושלשלו לאחר הרחצה"

רויטל בלומנפלד, כתבת וואלה!NEWS לענייני בריאות

13.7.2015 / 7:49

לאחרונה טענו כמה הורים בעיר כי תסמינים מדאיגים הופיעו אצל ילדיהם לאחר שרחצו במזרקות בפארק העירוני. "לאחת מבנותיי עלה החום והשנייה הקיאה בלי הפסקה", טענה אחת האימהות. ראש העיר הורה לסגור את המזרקות

מזרקה בפארק גבעתיים, יולי 2015. ניב אהרונסון
"המים של הבריכה היו ירוקים-חומים". בריכה בפארק גבעתיים, השבוע/ניב אהרונסון

אחד המרעננים הבלתי-רשמיים של ילדי ישראל העירוניים בימי הקיץ החמים היא השתכשכות במזרקות הפזורות בכיכרות ובגנים הציבוריים. מדובר במנהג שגור שמעורר נוסטלגיה גם בקרב מבוגרים רבים. אך המנהג החביב למראית עין יכול להוות גם סכנה בריאותית.

לאחרונה התלוננו כמה הורים בגבעתיים על תסמינים מדאיגים שהופיעו אצל ילדיהם לאחר שרחצו במזרקות בפארק העירוני. אם לתאומות בנות ארבע וחצי כתבה בפייסבוק: "לפני שבועיים הייתי עם בנותיי בפעם הראשונה במזרקות והיה ריח חזק מאוד של כלור. חזרנו הביתה שמחים ומאושרים, אך באמצע הלילה לאחת מהן עלה חום גבוה והשנייה התחילה להקיא ללא הפסקה. זו שהקיאה יום וחצי מושכת כאבי בטן כבר שבועיים וזו שהעלתה חום סיימה את השבוע עם דלקת ריאות. אולי זה מקרי, אולי לא, אבל הרופא אמר שהיא כנראה תפסה חיידק מעיים במזרקות, שחשף אותן לווירוסים נוספים בהמשך".

מזרקה בפארק גבעתיים, יולי 2015. ניב אהרונסון
"המזרקות האלו לא נועדו בדרך כלל לרחצת בני אדם"/ניב אהרונסון

גילויה של האם גרר תגובות רבות מאימהות שהתלוננו כי במזרקות רבות בעיר המים מזוהמים ולא הוחלפו זה הרבה זמן. "אנחנו היינו פעם אחת וחזרנו עם דלקת בעיניים", כתבה אחת האימהות. אחרת שיתפה כי בשנה שעברה, כאשר הלכה עם שלושת בנותיה למזרקה בתל אביב, הן חלו למשך שבוע. כמה ימים לפני פרסום הפוסט, פנתה אם אחרת לחברותיה בפייסבוק באותו נושא בדיוק: "היינו היום עם הילדודס והמים של הבריכה שמתחת לבמה היו ירוקים-חומים. בעלי העיר, ובצדק, שכנראה מדובר באותם מים שעוברים במעגל פנימי גם למזרקות שהילדים משחקים בהן. לפני חודש, כשהיינו במזרקות, כמות הכלור בהן הייתה מטורפת".

"כמה ימים לאחר מכן", היא כתבה, "לא היה זכר לריח הכלור, והמים שיצאו לא נראו נקיים במיוחד. מישהו יכול להעיד על רמת התחזוקה והניקיון של המים?" תהתה. כאשר אחת האימהות תייגה את ראש העיר רן קוניק באחד הפוסטים שכתבה בנושא, היא קיבלה ממנו מענה כמעט מידי בדף הפייסבוק שלה: "המזרקות ייסגרו מחר עד להודעה חדשה".

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
מזרקה בפארק גבעתיים, יולי 2015. ניב אהרונסון
"לא בטוח שמועברות בהן בדיקות קפדניות"/ניב אהרונסון

מה שהתרחש השבוע בפארק גבעתיים יכול לקרות בכל מזרקת מים בארץ. אמנם משרד הבריאות מאשר תכנון מזרקות, אך בפועל, הרשות המקומית היא זו שאחראית על תפעולן, על תחזוקן, על ביצוע פעולות ניטור זיהומים ועל הפעלת פיקוח עירוני. על פי הנחיות משרד הבריאות, הרשות מחויבת למנוע כניסת תושבים, בעיקר ילדים, למי המזרקה. בפועל, הורים רבים יודעים שבכל עיר נוהגים ילדים להשתכשך במזרקות.

"המזרקות האלו לא נועדו בדרך כלל לרחצת בני אדם. בחלקן יש דגים, ובחלקן נוהגים כלבים לעשות את צרכיהם", הסביר פרופ' נתי קלר, מנהל המחלקה למיקרוביולוגיה קלינית במרכז הרפואי שיבא שבתל השומר, ורופא ילדים המומחה למחלות זיהומיות. "אם בבריכות פרטיות וציבוריות יש קריטריונים קשיחים על פי התקן של משרד הבריאות לניטור כלור ורמת pH (סולם שמגדיר נוזל כחומצתי או בסיסי – ר"ב), על מנת למנוע התרבות מיקרו-אורגניזמים (שם כולל לחיידקים ווירוסים - ר"ב), אז מטבע הדברים, במזרקות הללו לא בטוח שמועברות אותן בדיקות קפדניות", הוסיף.

עיריית גבעתיים: "המים נבדקים ברמה יומית"

לדברי פרופ' קלר, בריכות שאין בהן הקפדה על רמת הכלור ו-pH, הופכות לירוקות. "עד היום לא זכורה לי התפרצות של שלשולים בקרב ילדים בבריכות, מאחר שהן מחויבות בתחזוקה תקינה". באשר למחלות שעלולות להיגרם כתוצאה ממים מזוהמים, הרגיע פרופ' קלר כי לא סביר שישפיעו באופן דרמטי על מערכת החיסון של הילד או יגרמו למחלות כרוניות. עם זאת, הן כן עלולות לגרום למחלות זיהומיות מסוימות. "אם אין הקפדה, ואני נושא חיידקים שעלולים להיות גורמי מחלה מכיוון שחלקם יודעים להתרבות במים, אז יכולות להופיע מחלות כמו שלשולים או זיהומי עור שמתבטאים בפריחות. הכלור גורם לשריפה בעיניים. אם נשים זרם מים בלחץ עם כלור, זה עלול לגרום לטראומה לקרנית, וכאשר הקרנית פגועה זה עלול לגרום לדלקת כימית, וזה לפעמים מזדהם. במזרקות שעובדות על ג'טים (לחץ מים - ר"ב) יכולות להיגרם הקאות כתוצאה מבליעת מים, ודלקות עיניים יכולות להיגרם מדלקת כימית שנוצרת כתוצאה מקבלת זרם מים עם כלור לתוך העיניים".

מעיריית גבעתיים נמסר: "מיד לאחר קבלת התלונות הורה ראש העיר לסגור את מזרקות הג'טים בפארק, ליתר ביטחון, על מנת לבצע בדיקות נקודתיות חוזרות. יש לציין כי המים נבדקים ברמה יומית, ועד כה נמצאו תקינים להפעלת המזרקות".

ממשרד הבריאות נמסר: "לאור פנייה זו, משרד הבריאות ידרוש מעיריית גבעתיים לפעול למניעת כניסת מתרחצים למזרקות".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully