וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשאין אלטרנטיבה, אין תחרות

מיזם הנישואים של רבני צוהר ומיזם השגחה פרטית לכשרות אלטרנטיבית שונים מהרבנות רק במנגינה, אולם כנראה שיש כאלו שמסכימים שהמנגינה הזו חשובה להם

אחד מן הנושאים הרגישים ביותר עבור הציבור הישראלי, הוא היחס בין דת למדינה. לא תמיד זה היה המצב, שנים ארוכות עניני הדת היו שוליים, ועניינו אך ורק את הסיעות החרדיות והדתיות. המועצות הדתיות והרבנויות האזוריות היו מוקד למאבק על ג'ובים אך ורק בין חברי אותם מפלגות ומקורביהם.


אך בתקופה האחרונה נדמה שהציבור הכללי החל מתעניין יותר ויותר ביהדות, ומתוך כך מאס בכך שענייני דת ומדינה מנוהלים כמונופול, ללא כל אלטרנטיבה מתאימה. כמענה לנקודה זו נולדו מיזם החתונות של צהר ומיזם "השגחה פרטית" - גוף כשרות אורתודוקסי לחלוטין, המעניק תעודות נאמנות, המעידות שניתן להאמין לבעל העסק שמצהיר שהמקום בו הוא עובד הינו כשר, בכפוף להשגחה של משגיחי כשרות מטעם המיזם. הן מיזם החתונות של צהר והן מיזם ההשגחה פרטית הם מיזמים אורתודוקסיים, שניהם נאמנים להלכה בדיוק כמו הרבנות, מה ששונה בשני המיזמים הללו מן הרבנות, הוא היחס.


במיזם החתונות של צהר קיימת יותר הקשבה לחתן ולכלה, לרצונות שלהם, לדרך בה הם היו רוצים שהטקס יתנהל. החתונה היא מאה אחוז אורתודוקסית, אך השפה, הפקידים, ההדרכות שעוברים החתן והכלה נושאים אופי אחר. אין זה אומר שברבנות אין כאלו מסבירי פנים ובעלי רגישות- אני מכיר כמה ואני מעריך שיש עוד כאלו - אך ההצלחה הגדולה של המיזם של צהר מעידה על צורך מסוים שמתמלא.


את אותו הדבר ניתן לומר על המיזם של "השגחה פרטית". המיזם מלווה במשגיחות כשרות שעוברות בין בעלי העסק ומקפידות עם בעלי העסק על קלה כחמורה. בנוסף, לא כל בעל עסק יכול להיות חלק מן המיזם, אלא רק כאלו שבאמת ניתן לסמוך עליהם. ישנם בתי עסק שמבקשים להיכנס אך מסורבים. ישנו רישום מדוקדק של ביקורי המשגיחות בבתי העסק, שנמצא הן אצל בתי העסק, לעיון הציבור, והן כזה שמתועד במשרד.

אז אם כך, מהו ההבדל בין מיזם זה לרבנות? רק המנגינה, אך כנראה שבתי עסק רבים מסכימים שהמנגינה מאוד חשובה להם.

היום יידון בוועדת השרים לענייני חקיקה חוק הכשרות המחודש, חוק שעוסק במרקם העדין של ענייני דת ומדינה ומבקש לאסור את קיומו של מיזם 'השגחה פרטית'. מאז כינון הממשלה הנוכחית, מיזם הנישואים של צהר סובל מהתקפות בלתי פוסקות, מצד המחזיק בתיק הדתות. ביום ראשון יידון בוועדת השרים גם נושא העברת סמכויות בתי הדין הרבניים למשרד הדתות ממשרד המשפטים. מספיק לשמוע את הארגונים העוסקים בטיפול במסורבות גט בכדי להבין עד כמה מהלך זה אינו פשוט.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המיזם של "השגחה פרטית/מערכת וואלה!, צילום מסך

נישואים, כשרות, בתי הדין- אלו אינם סתם נושאים. פעם אלו היו נושאים שעניינו רק את אלו שרצו לחלק ג'ובים. היום נפל האסימון לאזרחי ישראל והם מבינים שמדובר בנושאים חשובים, שראוי לעסוק בהם ברצינות, לא בדיל שנסגר במחשכים, כחלק מההסכם הקואליציוני.

הפחד מאלטרנטיבה, הפחד מתחרות בענייני הדת פוגע קשות באזרח. כשאין תחרות - אין אינטרס להקשיב לאזרח, אין אינטרס לשפר את השירות. המאבק במיזם הנישואין של צהר, המאבק בכשרות האלטרנטיבית, המאבק בארגוני זכויות הנשים בבתי הדין הרבניים, הם למעשה חרב פירוס, שמזיקה הן לרבנות עצמה והן למצב היהדות בישראל.

seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

  • עוד באותו נושא:
  • צהר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully