וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ הגרמני: קרובים לחתימה על הסכם, הכל תלוי באיראן

שר החוץ של איראן אמר כי השיחות לא יוארכו אל מעבר לתאריך היעד שיפוג היום. נשיא איראן אמר כי יש צורך במהלכים נוספים כדי להגיע להסכם בין מדינתו לשש המעצמות. יעלון: "המערב עלול לחתום על הסכם רצוף ויתורים". עדכונים שוטפים

צילום: רויטרס, מור שאולי; עריכה: יאיר דניאל

23:20 - גרמניה: אנו קרובים לחתימה על הסכם, הכל תלוי באיראן

שר החוץ של גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר אמר כי ניתן היה להגיע להסכם בין איראן לבין המעצמות מוקדם יותר, לו רק איראן הייתה מוכנה לנקוט את הצעדים האחרונים הנדרשים. "הכל עדיין יכול להיכשל, אבל אנחנו מאוד קרובים להשגת המטרה", אמר, "נמשיך לפעול באינטנסיביות אל תוך הלילה".

21:11 - זריף: לא נכריז היום על חתימת הסכם הגרעין

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי מדינתו ושש המעצמות לא יכריזו היום על חתימה על הסכם הגרעין. כמו כן, הוא ציין כי השיחות לא יוארכו אל מעבר לתאריך היעד שנקבע למחר. "יש לנו עדיין עבודה ולא נכריז היום על שום הסכם", אמר זריף והוסיף: "כמו כן, לא תהיה הארכה נוספת של השיחות מעבר למחר".

20:40 - רוחאני: דרושים צעדים נוספים כדי להגיע להסכם גרעין

נשיא איראן חסן רוחאני אמר כי יש צורך בצעדים נוספים כדי להגיע להסכם גרעין בין איראן ושש המעצמות – כך דיווחה סוכנות הידיעות האירנית "איסנ"א". "זה אולי נראה כאילו הגענו לפסגת ההר. אך לא, עדיין ישנם צעדים שצריכים להיעשות". לדבריו,"גם אם ניכשל, אנו ביצענו את חובתנו" .

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, בהצהרה לפיה לא תהיה הארכה בשיחות הגרעין, יולי 2015. טוויטר, צילום מסך
"לא נכריז היום על שום הסכם". שר החוץ האיראני זריף, היום/צילום מסך, טוויטר

20:15 - יעלון: המערב עלול לחתום על הסכם רע ורצוף ויתורים"

שר הביטחון משה יעלון התייחס להסכם הגרעין המתגבש ואמר כי "המערב עלול לחתום על הסכם רע ורצוף ויתורים חסרי תקדים מול משטר דמים נטול מעצורים המפיץ טרור ברחבי תבל וחותר תחת יסודות קיומו של העולם החופשי". לדבריו, חתימה על הסכם "תהיה טעות היסטורית".

17:40 - סאלחי: "הדיון בהיבטים הטכניים של ההסכם כמעט הסתיים"

ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, עלי אכבר סאלחי, אמר כי הדיון בהיבטים הטכניים של הסכם הגרעין כמעט הגיע לסיומו. "הדיונים הטכניים כמעט הסתיימו והעבודה על הנוסח הנוגע לסוגיות הטכניות כמעט והסתיימה", צוטט סאלחי בסוכנות הידדיעות "איסנא".

רוחאני: "גם אם השיחות ייכשלו - הוכחנו לעולם שאנחנו הגיוניים". רויטרס
"עדיין ישנם צעדים שצריכים להיעשות". נשיא איראן רוחאני/רויטרס

16:50 - בכיר איראני: "מבחינה לוגיסטית, לא ניתן להגיע היום להסכם"

בכיר איראני אמר לסוכנות הידיעות האיראנית "איסנא" כי מבחינה לוגיסטית לא יהיה ניתן להגיע עד סוף היום להסכם בסוגיית הגרעין. "הגעה להסכם היא בלתי-אפשרית מבחינה לוגיסטית", אמר הגורם והוסיף: " לא ניתן לסיים את כל ההכנות הנחוצות עד הערב. העבודה הקשה נמשכת".

ג'ון קרי וצוות המשא ומתן האמריקני בפגישת ייעוץ בווינה במסגרת שיחות הגרעין, 12 ביולי 2015. רויטרס
ג'ון קרי וצוות המשא ומתן האמריקני בדיונים, הבוקר בווינה/רויטרס

16:15 - בכיר אמריקני: הצדדים טרם הגיעו לפתרונות בסוגיות משמעותיות

בכיר ממשרד החוץ האמריקני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי עדיין נותרו סוגיות משמעותיות ללא פתרון. "מעולם לא נתנו הערכה כלשהי בנוגע למסגרות הזמן, ואיננו מתכוונים לעשות זאת עכשיו – במיוחד בהתחשב בעובדה שהצדדים עדיין לא הגיעו להסכמה בסוגיות משמעותיות". כמו כן, גורם בכיר מאיראן אמר כי מבחינה לוגיסטית לא ניתן להגיע להסכם עד היום בערב.

16:03 - גורמים דיפלומטיים: חתימה על ההסכם אפשרית עוד היום

שני גורמים דיפלומטיים אמרו לסוכנות הידיעות אי-פי כי הצדדים צפויים להגיע היום (ראשון) להסכם גרעין זמני, שבו ניתן יהיה לערוך שינויים במידת הצורך. לדבריהם, הצדדים דנים כעת בפרטים האחרונים בהסכם, ואם יושג, הוא עדיין צריך לעבור לבחינת מנהיגי המדינות. עוד אמרו הגורמים כי אם לא יירשמו הסתייגויות, יוכרז על ההסכם מחר באופן פומבי.

שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, עם הגעתו לווינה. יולי 2015. רויטרס
"מקווה שנכנסנו לשלב האחרון של מרתון השיחות". פביוס עם הגעתו לווינה, היום/רויטרס

15:03 - פביוס: "מקווה שאנו נמצאים בישורת האחרונה של שיחות הגרעין"

שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, הביע אופטימיות זהירה בנוגע להגעה להסכם ואמר כי הוא מקווה ששש המעצמות ואיראן נמצאות בישורת האחרונה של השיחות. "אני מקווה שסוף כל סוף נכנסנו לשלב האחרון של מרתון השיחות", אמר פביוס לעיתונאים עם שובו לווינה מפריז. פביוס ציין כי הוא ישתתף בפגישות שייערכו במהלך אחר הצהריים, וציין כי בין היתר תיערך פגישה עם ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו.

12:40 - בכיר איראני: "ניתן להגיע היום להסכם"

בכיר איראני אמר כי "ניתן להגיע להסכם היום", אך הוסיף כי "ישנם עדיין מספר עניינים ששרי החוץ צריכים לפתור".

12:38 - קרי: "מתקרבים לקבלת הכרעות אמיתיות"

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, נשמע הבוקר אופטימי בנוגע להגעה להסכם, בניגוד להצהרות לוחמניות שנשא בסוף השבוע. "אני חושב שאנחנו מתקרבים לקבלת הכרעות אמיתיות", אמר. "יש אמנם עוד כמה דברים שנותר לנו לעשות, אבל אני נשאר מלא תקווה".

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, מחוץ למלון בווינה שבו מתנהלות שיחות הגרעין עם איראן. יולי 2015. רויטרס
"אני חושב שאנחנו מתקרבים לקבלת הכרעות אמיתיות". ג'ון קרי בצאתו מהמלון בווינה, היום/רויטרס

אם ייחתם ההסכם, לקונגרס האמריקני יהיו 60 ימים לעיין בו לפני שהוא יובא לאישורם של המחוקקים. לנשיא ברק אובמה תהיה זכות וטו בהצבעה, ולכן המתנגדים זקוקים לרוב של שני שליש כדי להפיל את ההסכם. מנהיג הרוב בסנאט האמריקני, הרפובליקני מיץ' מקונל, הביע ספקות בנוגע לאישור ההסכם בקונגרס. "אני חושב שיהיה קשה למכור הסכם כזה לקונגרס", אמר הסנאטור הבכיר לרשת פוקס האמריקנית. "אנו כבר יודעים שההסכם ישאיר את איראן כמדינת סף גרעינית".

בשלושת השבועות האחרונים מתנהלים בווינה דיונים בין שש המעצמות - ארצות הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין - לאיראן. תאריך היעד המקורי להסכם היה 30 ביוני. הוא הוארך פעמיים, ל-7 ביולי ול-9 ביולי, ולקראת סוף השבוע דווח על הארכה נוספת עד מחר. היה ברור שהפערים הולכים וקטנים, אבל עדיין נותרו סוגיות במחלוקת, בהן הסרת הסנקציות, שהאיראנים תבעו באופן מידי, הפיקוח על מתקני הגרעין ואמברגו הנשק.

שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, שמשתתפת בשיחות, טענה לפני מספר ימים שהסיבות לעיכוב בחתימה על הסכם הם "עניינים פוליטיים ולא עניינים טכניים". היא סירבה לפרט, אבל פרשנים בארצות הברית העריכו בימים האחרונים שהמטרה של צוות המשא ומתן האמריקני בראשות קרי היא לנסח את ההסכם כך שהוא ייראה מספיק נוקשה מול האיראנים, כדי שיוכל לעבור בקונגרס, למרות שבפועל איראן תקבל את מבוקשה.

(עדכון ראשון: 13:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully