וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע המו"מ התקוע: ישראל דחתה בקשות הומניטאריות של בכירי חמאס

11.7.2015 / 0:28

גורמים מדיניים וביטחוניים הבהירו כי יש להפריד בין המאמצים להשיב את גופותיהם של חיילי צה"ל הדר גולדין ואורון שאול, ובין הפעילות לשחרור הישראלים שעברו את הגדר לרצועה. "לא ניגרר ל'צוק איתן' 2"

צילום: שי מכלוף, עריכה: טל רזניק

המשא ומתן להשבת להשבת גופות החיילים שנהרגו במבצע "צוק איתן", סמל ראשון אורון שאול וסגן הדר גולדין, נמצא בעיצומו. לוואלה!NEWS נודע כי במהלכו הנחה שר הביטחון, משה יעלון, להשיב לבכירים בחמאס באמצעות מתווכים תשובות שליליות לכל מיני בקשות הומניטאריות, שעיקרן קשורות לאישים מסוימים בחמאס – וזאת כדי לקשור את המשא ומתן לגורל החיילים בכל מה שמתרחש ברצועת עזה.

אך גם לנושא זה יש קווים אדומים. גורמים מדיניים הסבירו כי אם ישראל תפעיל סנקציות נרחבות נגד כלל האוכלוסייה ברצועת עזה, על מנת להשיב את הגופות, היא עלולה למצוא את עצמה נגררת למבצע "צוק איתן 2". לכן, מנוהלת הסוגיה הזו ברגישות ונבחרות כל פעם בקשות מיוחדות שיוצאות מרצועת עזה כדי להראות מחד שישראל לא מתעלמת, אך מצד שני לא להעלות את המחיר שעליו מדברים בחמאס. "אין לנו שום כוונה לחנוק את רצועת עזה", אמר אתמול גורם מדיני, "זה לא אומר שמישהו הפחית מאמץ לקדם את המשא ומתן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הישראלים המוחזקים ברצועת עזה, מימין: בדואי מהפזורה, משמאל: אברהם מנגיסטו/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורמים המעורבים בפרטי גורלם של החיילים והאזרחים הנעדרים העריכו בשיחה עם וואלה!NEWS כי בן המיעוטים מוחזק חי ברצועת עזה ובכל הנוגע למצבו של אברהם מנגיסטו חמאס מסתיר את מצבו וטוען שאולי חצה למצרים.

גורמים מדיניים וביטחוניים אמרו כי זו טעות גסה לקשור את גורלם של גולדין ושאול בזה של שני אזרחים ישראלים, כנראה מעורערים בנפשם, שחצו את הגדר בכוחות עצמם לעזה. "יש החלטה מדינית לבצע הפרדה מוחלטת בין החיילים לבין האזרחים הישראלים. מנגיסטו נעלם לא אחת מביתו ובן המיעוטים נכנס לעזה מרצונו מספר פעמים. אף אחד לא מתבלבל בנושא", אמר גורם מדיני והוסיף, "יחד עם זאת, אין כל כוונה לשחרר אסירים ביטחוניים (עבורם). המסר הועבר. הדרישה לשחרר את עצורי חמאס ממבצע 'שובו אחים' לא עומדת כלל על הפרק".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סמ"ר אורון שאול וסגן הדר גולדין/מערכת וואלה!, צילום מסך

ועדת שמגר, שבחנה את סוגיית ניהול המשא ומתן לשחרור שבויים ונעדרים הציגה ב-2012 המלצה חכמה מאוד: להטיל כמה שיותר חסמים בין ניהול המשא ומתן לבין ראש הממשלה המכהן, כדי שזה יוכל לקבל החלטות שקולות ומקצועיות וכדי למנוע לחץ פוליטי. בהתאם לכך, בסיס החשיבה של הוועדה כלל המלצה להעביר את ניהול המשא ומתן לגורם מחוץ למשרד. המבקרים יכולים לומר כעת כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא אימץ את המלצות הוועדה, אך יש מי שטוען שההחלטה שלו מוכיחה כי הוא מגלה מעורבות יתרה - כולל סיכון לפגיעה במעמדו, כפי שאירע בימים האחרונים בנוגע לסיפורם של שני הישראלים המוחזקים בעזה.

למרות ההחלטה למנות את אלוף-משנה (במיל') ליאור לוטן לתפקיד מתאם המשא ומתן בכפוף לראש הממשלה, שר הביטחון משה יעלון מגלה מעורבות גדולה בנושא. זאת, משום שמרבית הכלים לניהול הסוגיה (מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אגף התכנון במטכ"ל שנמצא בקשר עם מצרים, ומתאם שבויים ונעדרים באגף המודיעין) נמצאים תחת אחריותו, למעט מלאכת איסוף המודיעין על ידי שב"כ, שבה הוא רק מעודכן. נוסף לכך, קיים שר הביטחון דיונים תקופתיים בנושא ואף נפגש עם משפחת מנגיסטו.

"לוטן הגזים בשיחה עם המשפחה"

לוטן, האחראי למשא ומתן, כשל בלשונו בשיחה עם משפחת מנגיסטו. "לוטן הגזים. הוא לא היה צריך לדבר כך, אבל זה היה מארב מתוכנן. בניהול משא ומתן כל כך מורכב ורגיש יש עליות וירידות עם המשפחות. יש שיחות מתוחות וכעסים - לא הכול מסתיים בחיבוקים. לוטן מעד, אבל מה שעושים לאדם כמוהו, שמתנדב לתפקיד, הוא נבזי. הוא מלווה את משפחת מנגיסטו תקופה ארוכה. בשלב מסוים גם המשפחה לא רצתה להסיר את צו איסור הפרסום כדי לאפשר ניהול משא ומתן טוב יותר. זה לא הוגן להמשיך ולרדת על לוטן במיוחד אחרי שהתנצל".

גורם ביטחוני בכיר שהיה מצוי בתהליך המשא ומתן לשחרור גלעד שליט התייחס לפרשה סביב ליאור לוטן. "הוא השתמש בשפה לא יפה עם משפחת מנגיסטו. הוא קצת התחמם כי הבין שמשחקים איתו. ההשוואה (של מנגיסטו, א"ב) לחייל סדיר כמו גלעד שליט נראתה לו צינית. זה הקפיץ לו כנראה את הפיוז. זה לא מצדיק את מה שאמר אבל כנראה שזה מה שקרה. מה שעצוב הוא שהקליטו אותו ועכשיו תחשבו על איך יתנהלו מעכשיו השיחות עם המשפחות, עם ראש הממשלה או עם גורמים רשמיים אחרים".

הזמן שחולף לא משחק לטובת ישראל. הגורם הביטחוני העריך כי המדינה בפני מלכוד. "כל זמן שעובר משחק לרעתך והמחיר עולה, ואם תלחץ - המחיר עלול לעלות עוד. לכן, אתה צריך לייצר לעצמך מנוף ברור כבר עכשיו, ולהעביר מסר שאם לא יתקדם המשא ומתן - ישראל תפעיל על חמאס מנופים".

(עדכון ראשון: 22:28)

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully