וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישום: בז"ן לא טיפלה בפסולת מסוכנת והפרה צווים לפינוי רעלים

10.7.2015 / 4:14

לפי כתבי האישום שהוגשו על ידי המשרד להגנת הסביבה, מפעלי החברה במפרץ חיפה גרמו לזיהום אוויר ובחצר אחד המפעלים הצטברו 28 אלף טון פסולת מסוכנת. בז"ן: "הפסולת פונתה"

צילום: באדיבות גרינפיס, עריכה: גדי וינסטוק

(פעילים התפרצו לדיון בהרחבת מפעלי בז"ן, ברביעי)

המשרד להגנת הסביבה הגיש היום (חמישי) לבית משפט השלום בחיפה כתבי אישום נגד חברת בז"ן שמפעילה את בתי הזיקוק במפרץ חיפה. על פי כתבי האישום, חברת בז"ן גרמה לזיהום אוויר, עיכבה בהתקנת אמצעים להפחתת פליטות ממיכל אחסון, לא טיפלה בפסולת מסוכנת והפרה צווים לפינוי רעלים.

מכתב האישום עולה כי בין השנים 2010-2013 נמדדו בשלושה מפעלים בבעלות החברה חריגות בפליטות מזהמים לאוויר ובחצר אחד המפעלים הצטברו 28 אלף טון פסולת מסוכנת. לטענת המשרד, המפעלים התעלמו מהתראות וצווים ששלח לו לטיפול בזיהום וסילוק החומרים המסוכנים.

כתבי האישום הוגשו עקב חקירה פלילית של המשטרה הירוקה, הזרוע העיקרית של המשרד בתחום האכיפה הפלילית, הפיקוח וההרתעה.

בתי זיקוק נפט חיפה. ערן גילווארג
"התעלמו מהתראות וצווים לטיפול בזיהום וסילוק החומרים המסוכנים". מפעלי בז"ן/ערן גילווארג

חברת בז"ן הכחישה את ההאשמות. "מדובר בנושאים שזכו לטיפול אינטנסיבי ולהשקעות ענק במהלך השנים האחרונות, באמצעות פרויקטים רבים רחבי היקף, בעלות של למעלה מ- 1.2 מיליארד שקל", מסרה החברה. "כחלק מהפרויקטים, הפסולת שהצטברה במתחם בז"ן במשך עשרות שנים בהיותה חברה בבעלות ממשלתית, פונתה על ידי החברה במבצע רחב היקף שהסתיים לפני כשנתיים. סך הכול פונו כ27 אלף טון בוצה ממתחם בזן".

בנוגע לאישום הנוגע לפליטות ממיכל האחסון, מסרה החברה כי הנושא "מטופל כיום באמצעות הטכנולוגיות הסביבתיות המיטביות ביותר בתיאום המשרד להגנת הסביבה. טיפול מערכתי זה, הוביל להפחתה משמעותית בפליטות מוקדיות ושאינן מוקדיות, וכתוצאה מכך חלה ירידה של בין 70% ל- 90% בהיקף הפליטות ממפעלי הקבוצה. בין השאר הוכנסו לשימוש והופעלו במהלך השנתיים האחרונות, מערכות RTO (Regenerative Thermal Oxidizer), מערכת מתקדמת לחמצון תרמי (Thermal Oxidizer) ומערכות מתקדמות נוספות". עוד הוסיפו כי בהודעת המשרד להגנת הסביבה צוין שחלה ירידה של עשרות אחוזים בפליטת מזהמים מסוכנים ממפעלי החברה וכי "בז"ן תלמד את כתבי האישום לכשיתקבלו".

פעילי גרינפיס התפרצו לדיון על הרחבת בזן במועצה הארצית לתכנון ובניה. באדיבות המצולמים
פעיל "גרינפיס" מתפרץ לדיון במועצה הארצית לתכנון ולבנייה שדנה בהרחבת המפעלים, השבוע/באדיבות המצולמים

ב"גרינפיס" ברכו על הגשת כתבי האישום אולם טענו כי הגשתם במועד הנוכחי לא תמנע הרחבת מפעלי הזיקוק, צעד שאותו הארגון מנסה למנוע. "סוף כל סוף זיהום האוויר החמור בחיפה ירד לסוף דעתו של המשרד להגנת הסביבה, אך אנו מתקשים להבין מדוע הצעד הכה מתבקש המתין בארסנל שנתיים תמימות, ומבעית לחשוב מה היו נתוני פליטות האמת מהמפעלים העבריינים בשנים האחרונות", נמסר מהארגון. "זאת, בשעה שדוח המבקר חשף כי המשרד כשל במעקב אחרי הזיהום והתמונה שלפנינו חלקית בלבד".

עוד הוסיפו בגרינפיס: "המשרד שהופקד על הגנת הסביבה משחק משחק כפול, עד כדי כך שהציבור אינו מבין מה הוא רוצה ממנו. הוכחה נוספת להתנהלותו המזגזגת והרשלנית, קיבלנו השבוע. בשלישי עורך השר גבאי ביקור יחצ"ני בבז"ן ומתחייב 'לעבור ארובה ארובה', ולמחרת מוכשר השטח לקראת הרחבת בתי-הזיקוק המזהמים בדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה. אין מקום לספינים ולא לשטיקים במפגע הזיהום החמור בחיפה. על השר גבאי לנקוט במדיניות של אפס סבלנות כלפי הזיהום במפרץ ולהשתמש בכל הכלים האכיפתיים הנמצאים בידיו. לפניו נמצא המבחן הראשון, בדחייה על הסף של התכנית להרחבת בתי הזיקוק לנפט".

מעמותת אזרחים למען הסביבה נמסר: "משמח לראות איך הלחץ הציבורי משפיע על המנגנונים במדינה בכלל ובפרט על המשרד להגנת הסביבה. סוף סוף לאחר שנים של הפרת החוק מגיש המשרד כתבי אישום נגד המפעל הכי מזהם במדינה". לטענת העמותה, בין מרץ 2011 ועד דצמבר 2013, המפעלים של בתי הזיקוק ביצעו 39 הפרות של החוק, כפי שעולה ממדד החברות של המשרד להגנת הסביבה, ובגינם היו רק שישה שימועים ללא שום הליך פלילי.

יונה יהב אמר בעקבות הגשת כתב האישום: "לאור הנסיבות אני מצפה כי מעתה ואילך במקרים בהם מתגלים ממצאים חמורים המסכנים את תושבי נפת חיפה, התהליכים הבירוקרטיים להגשת כתב אישום יקוצרו ובמקביל ייעשו יותר ביקורות ודיגומי פתע במפעלים שהוגדרו כמזהמים על ידי המשרד להגנת הסביבה. יש לדחות את הדרישה של בז"ן להרחבת הייצור במתקניה במפרץ חיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully