וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלבים וחתולים מפחיתים מתח נפשי

28.9.2002 / 9:53

כך עולה ממחקר חדש המגלה כי שהייה במחיצת חיות מחמד יעילה יותר לבני האדם בהפחתת לחצים, מאשר שיחה עם חברים או הורים; ממחקר אחר עולה: לחץ ומתח נפשי משפיעים יותר על גברים


כלב הוא אכן ידידו הטוב ביותר של האדם, וגם חתולים יכולים להצטרף לקטגוריה זו; כך קובעים מדענים בארה"ב על פי מחקר חדש. אתר הבי.בי.סי מדווח כי החוקרים גילו כי שהייה במחיצת חיות מחמד יעילה יותר לבני האדם בהפחתת לחצים, מאשר שיחה על הבעיות עם חברים או הורים. ממצאי המחקר הם בשורה טובה לאנושות כולה, אך מתברר שבעיקר לגברים. ממחקר אחר, שנערך בפינלנד, גילו החוקרים כי לחץ ומתח נפשי משפיעים יותר על גברים מאשר נשים.

חוקרי אוניברסיטת ניו יורק בבאפלו בחנו 240 זוגות הטרוסקסואלים נשואים, שמחציתם מחזיקים בביתם כלב או חתול. החוקרים בדקו כיצד משתתפי המחקר מגיבים לשתי משימות, שידוע כי הן גורמות להעלאת לחץ ומתח נפשי: האחת - פתירת בעיות מתמטיות; השנייה – לשים יד אחת במי קרח למשך שתי דקות.

המשתתפים ביצעו את המשימות בכמה מצבים: לבד, בנוכחות חיית מחמד/חבר; בנוכחות בני זוגם וחיה/חבר (למשתתפי המחקר שאין חיית מחמד, צירפו חבר). מוניטור חשמלי תיעד את דופק הלב של המשתתפים ואת לחץ הדם שלהם לפני, תוך כדי ואחרי כל משימה.

החוקרים מצאו כי למשתתפים בעלי חיית מחמד יש דופק ולחץ דם נמוך יותר בהשוואה למשתתפים שאינם בעלי כלב או חתול. בנוסף, הם מצאו כי בעלי חיות המחמד נלחצו פחות במהלך ביצוע המשימות בהשוואה למשתתפים ללא כלב או חתול, וכי לחץ הדם שלהם וקצב פעימות הלב חזר לרמה הנורמלית (במצב מנוחה) בזמן קצר יותר. עוד נמצא, כי בעלי חיות מחמד ביצעו פחות טעויות בפתרון הבעיות המתמטיות שניתנו להם, ומעטים מהם הגדירו את הבעיות "מאתגרות" או "מאיימות".

גברים מעשנים ושותים יותר

ד"ר קארן אלן, ראש צוות החוקרים, אומרת כי ממצאי המחקר מראים שכלבים וחתולים מספקים תמיכה נפשית לבעליהם. "למרות שרעיון התמיכה הנפשית שמספקות החיות לבעליהן נשמע מוזר, ממצאי המחקר שערכנו בנוסף לאופן שבו המשתתפים תיארו את תפקיד החיות בחייהם - הוכיחו כי תמיכה נפשית היא נושא חוצה מינים", אמרה ד"ר אלן.

מחקר אחר, שנערך בפינלנד העלה כי גברים פגיעים יותר ללחץ ומתח נפשי מנשים. חוקרים באוניברסיטת הלסינקי מצאו כי גברים לוקחים יותר ימי מחלה מהעבודה; הם מעשנים יותר ושותים יותר אלכוהול; ובנוסף, הם סובלים יותר מבעיות רפואיות לאחר אירוע משמעותי בחייהם (קורבן לאלימות פיסית, פסיכולוגית או מינית, גירושים, קשיים כלכליים ופיטורים). על פי המחקר גם נשים, כמו הגברים, מעשנות ושותות יותר לאחר אירועים דומים, אך הן נוטות לקחת פחות ימי מחלה.

על פי המחקר, גברים מקבלים פחות תמיכה נפשית מחבריהם מאשר נשים. לטענת החוקרים, עובדה זו מסבירה מדוע הם פגיעים יותר למתח ולחץ נפשי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully