וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשד המצרי: דאעש בסיני קיבל נ"מ מעזה - ועיכב את חיל האוויר

2.7.2015 / 11:57

גורמים במצרים מסרו כי במתקפה בחצי האי עשו המחבלים שימוש בנשק נגד מטוסים, שהועבר להם מהרצועה. בתגובה, א-סיסי, שיוקרתו כאיש החזק נפגעה, צפוי לסגור חשבון גם עם חמאס כמו גם עם "האחים המוסלמים". ריאיון עם עמוס גלעד באולפן וואלה!NEWS

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

כל הלילה נשמעו מצדו הישראלי של הגבול הדי הפיצוצים של התקיפות שערך צבא מצרים ביעדים שונים בצפון מזרח חצי האי סיני. צבא מצרים, כהרגלו, מרגע שהכריז מלחמה כבר לא בוחל בשימוש באמצעים. בעקבות המהלומה שספגו אתמול כוחות הביטחון בפיגוע המשולב באזור שייח זוויד, ניתן לשער שהתגובה הצבאית תהיה אגרסיבית יותר אפילו מזו שהייתה עד היום. ללא בג"צ וללא "בצלם", כל מה שיזוז בימים הקרובים בשטח שבין רפיח המצרית, שייח' זוויד ואל-עריש צפוי להפוך למטרה למטוסי ה-F-16 ומסוקי אפאצ'י, שהוזנקו לאזור בין היתר כדי למנוע סכנה לכוחות הרגליים.

המבצע שאנשי דאעש במחוז סיני ביצעו אתמול בבוקר היה יוצא דופן ביחס לתקיפות אחרות שראינו בגזרה זו. במידה רבה, דפוס הפעולה מזכיר את האופן שבו פועלים לוחמי הארגון בעיראק ובסוריה. זאת הייתה הסתערות משולבת בו זמנית על כמה יעדים במקביל, כדי לייצר הלם בקרב "חיילי האויב" (צבא מצרים) תוך שימוש במחבלים מתאבדים, במכוניות תופת, בטילי נ"ט ובכוחות רגליים, שחלקם היו עם מדי שוטרים או חיילים. ההתקפה החלה קרוב לשעה 7:00, כאשר החיילים היה במהלך חילופי משמרות, כשחלקם עדיין רדומים - בוודאי כאשר מדובר בימי חודש הרמדאן, שבמהלכו רבים מהם הולכים לישון רק לפנות בוקר, אחרי הארוחה שלפני הצום.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ובכירי השלטון בהלוויית התובע הכללי שנרצח בפיגוע, 30 ביוני 2015. רויטרס
הנקמה עוד תבוא. נשיא מצרים א-סיסי ובכירי המשטר בהלוויית התובע הכללי, שלישי/רויטרס

תחילה נשלחו המתאבדים במכוניות התופת שיצרו את ההלם הראשוני. לאחר מכן, החמושים המחופשים הסתערו עם טילי נ"ט, עם מקלעים ועם נשק קל. בשלב מסוים של ההתקפה הצליחו אנשי דאעש להשתלט על כלי רכב משוריינים של הצבא וגרמו לחשש בישראל מפני שחזור הפיגוע מלפני שלוש שנים, שהיה אף הוא בימי הרמדאן. באותו פיגוע חדרו החמושים לשטח ישראל באמצעות משוריין שעליו השתלטו, אך הפעם פעילי הטרור לא ניסו לעבור את הגבול ונעצרו בלחימה עם הצבא המצרי.

מספר ההרוגים בצד המצרי אינו ברור. בהודעה הרשמית של הצבא נמסר כי "רק" 17 חיילים נהרגו לצד מאה חמושים מקרב דאעש. זאת על אף שלפי רוב הדיווחים, מספר ההרוגים מקרב כוחות הצבא היה בין 60 ל-70. האבדות הכבדות אינה הבעיה המרכזית מבחינתו של צבא מצרים - במסגרת הלחימה בסיני, בכירים מצרים העריכו באינספור שיחות כי לא מעט חיילים ייהרגו במהלך המערכה נגד ארגוני הטרור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
לוחמי דאעש שחוסלו בידי צבא מצרים בסיני, 1 ביולי 2015. צבא מצרים, מערכת וואלה! NEWS
התחזו לחיילים ולשוטרים. גופות של לוחמי דאעש שחוסלו אתמול בסיני/מערכת וואלה! NEWS, צבא מצרים

ואולם, הגורם המדאיג עבור קהיר הוא היעדרו של מודיעין יעיל בחצי האי. התארגנות של כמאה חמושים - לפי מקורות מצריים מספרם אף היה יותר מ-200 - לביצוע התקפה משולבת בו זמנית, מבלי שאף זרוע מודיעין מצרית תצליח לייצר התרעה מתאימה, משמעותה "חור שחור" ברמה המודיעינית. אמנם לאחרונה נרשם שיפור מסוים באיסוף המודיעין של צבא מצרים ברמת הוויזינט (המודיעין המתבסס על אמצעי ראייה ותצפיות, א"י), אך ישנם קשיים של ממש בכל הקשור לנושא היומינט (סוכנים) והסיגינט (האזנות).

יותר מהכל, המתקפה בסיני ותזמונה יוצרות סדקים בתדמיתו של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי כאיש החזק של המזרח התיכון. דווקא בזמן שצבא מצרים נמצא בכוננות - יומיים לאחר פיגוע אחר בקהיר, שבמהלכו חוסל התובע הכללי הישאם ברכאת על אף שהיה ידוע כי הוא נמצא בסכנה - הצליח דאעש להוציא לפועל פיגוע בסדר גודל חסר תקדים ולרשום לעצמו הישג חשוב. הצבא המצרי מתהדר זה שנתיים כי הוא מצליח במלחמה שלו נגד הטרור בסיני, והנה דאעש ממשיך לא רק לשרוד, אלא גם להכות את צבא מצרים ובמדיה מסוימת אף לערער את האחיזה שלו בצפון-מזרח חצי האי.

פלסטינים במעבר רפיח בין רצועת עזה למצרים, 23 ביוני 2015. רויטרס
"החגיגה" תסתיים. פלסטינים במעבר רפיח החודש/רויטרס

אפשר לשער שלוחמי דאעש ובכירי תנועת "האחים המוסלמים" מחככים כעת ידיים בהנאה על אף שאין חיבה גדולה ביניהם. שני הארגונים המתחרים הללו, מצאו אויב משותף, בדמותו של המשטר המצרי והעומד בראשו. עם זאת, הפיגוע בסיני יוצר גם את האווירה המתאימה מבחינת קהיר כדי לסגור חשבון. הציבור רוצה נקמה בגין הפגיעה בחיילי הצבא שנהנה מתדמית חיובית במיוחד במצרים, והנקמה הזו בוא תבוא.

זה החל כבר אתמול, כאשר כוחות הביטחון המצריים חיסלו תשעה בכירים ב"אחים המוסלמים", בהם חבר פרלמנט לשעבר שלטענת השלטונות היו מעורבים בפיגועים (בתגובה קראה התנועה לפתוח במרד). בהמשך צפויות ההוצאות להרוג של חברי התנועה מהדרג הבינוני, שעליהם נגזר עונש מוות לצד הפצצות כבדות מהאוויר על אזורים מאוכלסים בסיני. חלק מהשבטים הבדואיים ותושבי הערים בצפון-מזרח חצי האי משתפים פעולה עם פעילי הטרור, ולכן הצבא יסגור איתם חשבון.

גורם נוסף שצפוי לשלם את המחיר הוא חמאס - רק לפני כמה ימים עוד אפשר מצרים את פתיחת מעבר רפיח, בין היתר בשל שיפור המצב הביטחוני בסיני. "החגיגה" הזו צפויה להסתיים. הצבא הבין שחלק מבכירי הזרוע הצבאית של חמאס, שפועלים ללא אישור של הדרג המדיני, משתפים פעולה עם אנשי דאעש בסיני, לרוב בגלל שיקולים כספיים. לפי מקורות מצריים, המחבלים עשו שימוש נרחב בתחילת המתקפה בטילים נגד מטוסים בניסיון לפגוע במסוקי הקרב, ולכן הוזנקו לאזור מטוסי F-16. מכאן שגם אי אפשר לפסול על הסף שהתקיפות המצריות לא ייעצרו בגבול עם עזה, ויגלשו לתוך הרצועה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully