וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חייבים לקחת את הכסף של האירופים, אין ברירה אחרת"

הגשם השוטף לא מנע מרבבות המתנגדים לממשלה להגיע לבניין הפרלמנט ולדרוש להישאר בגוש האירו: "לשמור על מקומות העבודה שעוד נותרו". בלילה הכתה בהם הידיעה על חדלות הפירעון. שליח וואלה!NEWS מדווח מיוון

כתבתו של עמית לוינטל, צילום: רויטרס, עורך: לירון בארי, עריכת וידאו: מתן חדד

בסמוך לשעה 19:00 אמש (שלישי) החל לרדת גשם באתונה, והוא נמשך לתוך הלילה. הגשם לא מנע מרבבות המתנגדים לממשלת יוון ותומכים בהישארות בגוש האירו להגיע לכיכר סינטאגמה ולהפגין מול בניין הפרלמנט. 24 שעות קודם לכן היה זה המחנה היריב שהתייצב באותו מקום, אך עם מספר קטן יותר של מפגינים.

בדרך המובילה לכיכר צעדה קבוצה של 300-200 בני אדם. הם נשאו דגלים אדומים, קראו קריאות קצביות וקיללו את השוטרים. חלקם צעירים רעולי פנים, לבושי שחורים ואגרופנים ונראו כמי שמעוניינים לעורר מהומה. רק כשהגיעו לקרבת הכיכר הם פנו לעבר אוניברסיטת אתונה שנמצאת במרחק של מאות מטרים בודדים ממקום ההפגנה. אלפי שוטרים אבטחו את האזור וניסו ליצור חיץ בין הקבוצה לבין מפגינים שהיו בדרכם לכיכר. למרות נוכחות השוטרים כמה מהם הוכו.

מול בניין הפרלמנט התחילו להתקבץ ההמונים, כשהם אוחזים בדגלים כחולים ונושאים סטיקרים שעליהם נכתב: "כן ליוון, כן לאירו". המפגינים קראו לעבר חברי הממשלה: "היכנעו! היכנעו!". המטרה שלהם ברורה - חייבים להשאיר את יוון בגוש האירו. בצד הדרומי של הכיכר, ליד הכניסה לבית המלון היקר ביותר באתונה, "גראנד ברטאניה", התקבצו כמה דוברים ונשאו דברים. רק עשרות בודדות שמעו אותם משום שלא היה לאיש מגפון ולא הייתה מערכת הגברה.

מתח, פילוג ואי-ודאות באתונה: "מה יקרה כשהכסף ייגמר?"

יוון חדלת פירעון, יולי 2015. רויטרס
משתתפות בהפגנה, אמש/רויטרס
"שמענו דינאומים. נמאס מזה. כל אחד חושב שיש לו תכנית מבריקה לצאת מהמשבר"

"שמענו די נאומים. נמאס מזה. כל אחד חושב שיש לו תכנית מבריקה לצאת מהמשבר", אמר דימיטרי, בן 39. לדבריו, הוא למד הנדסה אזרחית באוניברסיטה הפוליטכנית המפורסמת והיוקרתית ביותר של אתונה לצד ראש הממשלה אלכסיס ציפראס, המבוגר ממנו בשנה. "היינו חברים טובים בזמן הלימודים, ואפילו חלקנו אותן דעות בעניינים מסוימים, אבל הוא טועה. הוא מהמר על עתידה של יוון, ובצדק איבד לאחרונה הרבה מהפופולריות שלו בציבור", אמר.

דימיטרי זועם על משאל העם. "אם השאלה הייתה 'האם להישאר בגוש האירו?' 80% היו בעד. אבל כשמעלים שאלה כלכלית שמטעה את הציבור, ואיש אינו יודע מה ההשלכות של ההצבעה, הפער מצטמצם והולכים למשאל עם צמוד". לדבריו, יש בציבור אי-ודאות גדולה. "איש אינו מבין מה המשמעות אם מחנה ה'לא' ינצח, וגם אם מחנה ה'כן' ינצח. בפועל אנשים שמתנגדים נחרצות ליציאה מהאיחוד האירופי עלולים להצביע בטעות בעדה". על פי סקרים, בגלל האי-ודאות כחמישית מהציבור ביוון עדיין מתלבט בנוגע להצבעה.

הגשם המשיך לרדת בלי הפסקה, והמפגינים התפזרו ב-21:30, שלוש שעות לפני התכנון המקורי. למרות הפיזור המוקדם הותירו המפגינים חותם והודיעו שיחזרו להפגנה נוספת היום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

שפל חסר תקדים

הדרמה הגדולה באמת התרחשה בלילה. ב-1:00 שעון אתונה הוכרזה יוון חדלת פירעון לאחר שלא עמדה במועד החזרת החוב של 1.6 מיליארד אירו לנושים שלה - 18 החברות האחרות בגוש האירו. בסיום הערב המותח הודיע ירון דיסלבלום, נשיא היורוגרופ - בפועל שר האוצר של גוש האירו - שתכנית הסיוע לא תוארך החל מהלילה. "אין די זמן לשנות החלטה כזו כעת, והסיטואציה הפוליטית לא השתנתה", הוא הסביר. כמו כן, חברת דירוג האשראי "פיץ'" הורידה את הדירוג של יוון לשפל חסר תקדים - CCC.

יוון חדלת פירעון, יולי 2015. רויטרס
מפגין בעד הישארות בגוש האירו/רויטרס

משעות הבוקר אתמול ועד הלילה קיים ציפראס מגעים עם בכירים בכלכלה האירופית, ובמקביל התייעץ עם מקורביו. כמה שרים, בראשות סגן ראש הממשלה יאניס דראגסקיס, לחצו עליו להתגמש וליזום תכנית חדשה להצלת הכלכלה. בשעה 17:00 נפלה הפצצה, עם הודעה ממשרדו של ציפראס על עסקה חדשה שיזמו היוונים והציעו לגוש האירו – "תכנית סיוע שלישית" שתאריך היעד שלה בעוד שנתיים. התכנית שהוצעה כללה נקודות שציפראס וממשלתו התנגדו אליהן בתקיפות עד אתמול, כמו קיצוץ פנסיות והפרטות נוספות במשק.

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס בדיון בפרלמנט על משאל העם על הסדר החוב, 27 ביוני 2015. רויטרס
"מהלך שנועד להטיל את האשמה על המוסדות האירופיים". ציפראס/רויטרס
"איך מדינה שלא עומדת בתכנית סיוע שנייה, ולא נוקשה מדי, מעזה להציע תכנית שלישית?"

"איך בדיוק מדינה שלא עומדת בתכנית סיוע שנייה, ולא נוקשה מדי, מעזה להציע תכנית שלישית?" כתבו פרשנים כלכליים בטוויטר. "למה שיאמינו לה? ואיך בדיוק שרי האוצר של מדינות האירו אמורים להחליט בתוך זמן קצר על תכנית כה מורכבת, כבדת משקל ובעלת השלכות ארוכות טווח? וכל זאת, לפני שדיברנו על ההתחייבות הקרובה של ממשלת יוון – להעביר לנושים 3.5 מיליארד אירו בעוד שלושה שבועות בלבד". הפרשן הכלכלי של אתר "פוליטיקו", ראיין הית', העלה תאוריה שלפיה "המהלך של ממשלת יוון נועד להטיל את האשמה על המוסדות האירופיים שלא משתפים פעולה עם יוון, וכך לגרום לציבור היווני להצביע 'לא' במשאל העם".

יש כמה סיבות אפשריות לוויתורים שהציע ציפראס. ראשית, הוא מנסה להציל את הקריירה הפוליטית שלו. חצי שנה בלבד אחרי שנכנס לתפקיד ראש הממשלה הוא רואה שהסקרים מנבאים יתרון גדול למחנה ה"כן" ומעידים שהציבור איבד את האמון בו. ציפראס נכנע ללחץ השרים שלו לנסות בכל זאת להציע תכנית חדשה, כשבמקביל הודיע סגנו דרגאסקיס ש"ייתכן שמשאל העם יבוטל" וניסה לשדר אופטימיות שהפערים עם האירופים במשא ומתן מצטמצמים.

אזרחים ממתינים בתור למשוך כסף מבנק באתונה, יוון, 29 יוני 2015. רויטרס
אזרחים ממתינים בתור לכספומט באתונה/רויטרס

גם הלחץ התקשורתי אדיר. כל חמשת ערוצי הטלוויזיה הפרטיים הפכו לאנטי-סיריזה - מפלגת השלטון - מאז תחילת קמפיין ה"לא" במשאל העם. כך גם העיתונים הגדולים. התקשורת כולה - להוציא את הערוץ הציבורי שחייב את הישרדותו לממשלה הנוכחית - יצאה בקמפיין הקורא לקבל את הצעת גוש האירו כדי להבטיח שיוון תישאר בו.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, מיהרה להגיב להצעה והודיעה שהיא מסרבת לשקול תכנית סיוע שלישית ליוון לפני קיום משאל העם ביום ראשון. מרקל קוראת את הסקרים ומייחלת לנפילת ממשלת יוון, שאותה היא מתעבת ורואה כחסרת אחריות ולא רצינית. כמו שאר מנהיגי העולם, נשמה אתמול מרקל לרווחה כשראתה שהשווקים הפיננסיים נרגעים ולא מגיבים בפאניקה ובדרמטיות לאפשרות שיוון תפשוט רגל.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, 29 ביוני 2015. רויטרס
לא תשקול תכנית סיוע נוספת לפני משאל העם. מרקל/רויטרס

העיתון הגרמני "בילד" דיווח שציפראס ושר האוצר שלו יאניס וארופאקיס צפויים לצאת היום לפגישות חשאיות עם מנהיגי מדינות אירופה והמוסדות הכלכליים של גוש האירו. בתקשורת הגרמנית עלו קולות הקוראים למרקל להקל על היוונים וללכת לקראתם. ב"טאדסשפיגל" הזכירו את אמירתה: "כישלון של מדינה אחת באיחוד האירופי הוא כישלון של כל אירופה". ראשי הכלכלה האירופית וראשי המדינות הקפידו לומר שהדלת תישאר פתוחה בפני יוון.

משדרים עסקים כרגיל

למרות המציאות הקשה של יוון, מרבית תושבי אתונה שידרו אתמול עסקים כרגיל. בתי הקפה היו מלאים, והאווירה ברבים מהמקרים הייתה מבודחת. כך היה גם בבית הקפה "מקסים" באזור הבוהמי שוקק החיים של אתונה, מונאסטראקי, למרגלות האקרופוליס.

יושבי בית הקפה וגם בעליו אמרו שיצביעו "כן" במשאל העם, אבל סירבו לומר זאת למצלמה. אולי מתוך חשש מקבוצות אלימות התומכות בגוש השני. רק אחת מיושבי בית הקפה, דימיטרה, הודתה שהיא קצת מודאגת. "חייבים לקחת את הכסף של האירופים, אין ברירה אחרת", אמרה. "אנחנו חייבים לשמור על מקומות העבודה שעוד נותרו לנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully