וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המעצמות ואיראן הסכימו על מנגנון לפיקוח על אתרי הגרעין"

גורם אמריקני בכיר אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי הצדדים הגיעו להבנות על המנגנון שיאפשר לפקחי סבא"א גישה למתקנים חשודים, בהם גם בסיסים צבאיים. שר החוץ של צרפת: לא קבענו תאריך יעד חדש

צילום: עומר מירון, עריכה: ליאור קירשנר

התקדמות משמעותית בשיחות הגרעין: גורם אמריקני בכיר אמר הערב (שני) כי המעצמות ואיראן הגיעו להסכמה על מנגון הפיקוח של האו"ם במתקניה הגרעיניים והצבאיים של הרפובליקה האיסלאמית. לפי דיווח של סוכנות הידיעות הצרפתית, פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) יקבלו גישה לכל האתרים החשודים, כולל אתרים צבאיים. סוגיית הפיקוח הייתה אחת מהמחלוקות הגדולות בין הצדדים, שאתמול הבהירו כי לא יעמדו בדד-ליין המקורי, שנקבע למחר, בשל הפערים שנותרו ביניהם.

"נקודת הפתיחה היא שאנחנו לא חייבים להיכנס לכל אתר צבאי, משום שארצות הברית לא הייתה מאפשרת לאף אחד להיכנס לכל הבסיסים שלה, ולכן זה לא הולם לבקש זאת", הסביר הגורם. "ואולם, אם במסגרת ההסכם סבא"א תאמין שהיא צריכה לבדוק אתר מסוים, אז היא תקבל גישה לכך", הוסיף. לדבריו, "הסכמנו על מנגון שאנו מאמינים שיבטיח כי לסבא"א תהיה את כל הגישה שהיא צריכה".

מוקדם יותר אמר שר החוץ של צרפת כי המעצמות ואיראן החליטו שלא לקבוע תאריך יעד חדש להגעה להסכם קבע על תכנית הגרעין של טהראן. פביוס אף הזהיר כי ללא הסכם "נוקשה מאוד", מדינות אחרות במזרח התיכון ינסו לפתח נשק גרעיני.

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי ושר החוץ של איראן מוחמד זריף נפגשים בווינה, יוני 2015. רויטרס
ג'ון קרי וצוות המו"מ האמריקני עם מקביליהם מאיראן בווינה, שבת/רויטרס

כמו כן, גורם אמריקני בכיר אחר אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי זה "אבסורד" לטעון שארצות הברית תיכנע לדרישותיה של איראן כדי להגיע להסכם על תכנית הגרעין. לדבריו, צוותי המשא ומתן עדיין מקווים להצליח לחתום על הסכם קבע בסבב השיחות הנוכחי בווינה, אולם הוא הבהיר כי אין דיונים על הארכה ארוכת-טווח שלהן. הבכיר האמריקני עוד אמר כי הוא לא יודע אם ניתן להגיע להסכם והגן על עמדותיה של וושינגטון, כשטען ש"אילו הממשל היה רוצה לבצע ויתורים גדולים לטהראן, הוא היה עושה זאת מזמן".

גורם בכיר אחר בממשל מסר לרויטרס כי הדיווחים על כך שנשיא ארצות הברית ברק אובמה שלח איגרת להנהגת איראן לפני תאריך היעד הם "לא מדויקים". הבוקר דווח בכלי תקשורת באיראן כי אובמה העביר מכתב לממשל בטהראן באמצעות ראש ממשלת עיראק חיידר אל-עבאדי, שעמו נפגש בשולי פסגת שבע המדינות המתועשות (G7) בגרמניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully