וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות האיום: הבנק המרכזי האירופי ימשיך הסיוע ליוון

בכינוס מועצת מנהלי הבנק האירופי התקבלה ההחלטה להמשיך בשלב הנוכחי את הסיוע, למרות ההחלטה לדחות את תכנית החילוץ ולקיים משאל עם במדינה. ראש ממשלת צרפת מזהיר: "יש סכנה אמיתית שיוון תצא מגוש היורו". דיווח לאולפן וואלה!NEWS

עריכה: ניר חן

הבנק המרכזי האירופי (ECB) הודיע היום (ראשון) כי נכון לעכשיו הוא ימשיך את סיוע החירום לבנקים היווניים, תוך פיקוח מקרוב אחר השווקים הפיננסיים ואחר "ההשלכות האפשריות של המדיניות המוניטרית שלה". זאת, לאחר שבכינוס מועצת מנהלי הבנק היו צריכים המשתתפים להחליט אם להפסיק את הסיוע, לאחר ששרי החוץ של האיחוד האירופי דחו את בקשת יוון להארכת זמן השיחות על תכנית החילוץ. הבנקים במדינה מונשמים על ידי הלוואות בסך 84 מיליארד יורו מהבנק האירופי המרכזי.

הפרלמנט היווני קיבל הלילה את הצעתו של ראש הממשלה, אלכסיס ציפראס, לקיים משאל עם ביום ראשון הבא. הציבור היווני יכריע בקלפי אם להסכים להצעת האיחוד האירופי, שלפיה יוון תזכה להלוואה נוספת בתנאי שממשלתה תתחייב לרפורמות.

ציפראס הודיע שדחה את התכנית לתשלום החובות של יוון, אותה כינה "אולטימטום מעליב", מפני שהיא תוביל למיתון ש"ימיט בושה על העם היווני". ראש הממשלה ממפלגת השמאל הרדיקלי "סיריזה" הבהיר שהוא מתנגד לקיצוצים נוספים, ואף קרא לציבור להצביע "לא" לתכנית החילוץ שמציעים הנושים. "יום האמת של הנושים מתקרב", אמר ציפראס, "והם יווכחו שיוון לא נכנעת אלא היא חלק מהמשחק".

אנשים ממתינים בתור לבנק באתונה, יוון, אחרי ההכרזה על משאל עם על הסדר החוב, 27 ביוני 2015. רויטרס
תור לכספומט באתונה, אתמול/רויטרס

"לא יכולנו לקבל את התנאים של הצעת הנושים לאור השלכותיהם על הכלכלה שלנו", הודיע שר האוצר היווני יאניס וארופאקיס, שמנסה לשדר רוגע אל מול הפאניקה בשווקים הפיננסיים. "יוון משאירה את הדלת פתוחה להצעות טובות יותר מצד הנושים", הוסיף, והדגיש כי משאל העם אינו על חברות יוון בגוש היורו. "אנחנו לא מבצעים שום הכנות ליציאה מהאיחוד המוניטרי", סיכם, יומיים בלבד לפני מועד פקיעת האולטימטום, שבו יוון מחוייבת לשלם 1.6 מיליארד אירו לנושיה.

גוש 19 מדינות היורו (יורוגרופ) ממשיך לנסות לשדר קשיחות ביחסו ליוון ולהגיב בחריפות להחלטת ממשלת יוון. ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס אמר היום ש"אם היוונים יצביעו 'לא', יש סכנה אמיתית שהם ייצאו מגוש האירו". שר האוצר האוסטרי האנס-יורג שלינג הוסיף: "יוון היא האחראית הבלעדית לכישלון השיחות. יציאתה של יוון מגוש היורו נראית כמעט בלתי נמנעת". נשיא יורוגרופ, ירון דיסלבלום, אמר: "תכנית החילוץ של יוון תסתיים כמתוכנן ב-30 ביוני. על ממשלת יוון לעמוד בהתחייבויותיה לבעלי החוב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס במהלך טקס השבעתו בארמון הנשיאות באתונה, 26 בינואר 2015. רויטרס
מסרב לתכנית החילוץ המוצעת. ראש הממשלה ציפראס/רויטרס

עבור ציפראס, שנכנס לתפקידו לפני חמישה חודשים בלבד, מדובר בחבל הצלה פוליטי. לציבור היווני נמאס לשמוע על "תקופת צנע", "קיצוצים" ו"מיתון" שהוכתבו למדינה בשנים האחרונות, הורידו מאות אלפי יוונים לסף עוני ודרדרו את החברה לעברי פי פחת. ציפראס ידע שאם יחתום על תכנית החילוץ עם מדינות גוש היורו, היוונים שרק לפני חצי שנה העלו אותו לשלטון, יסמנו אותו כאכזבה וככישלון, והמורשת הפוליטית שלו תתרסק.

אם לפני שנה 80% מהיוונים תמכו בהישארות בגוש היורו, בסקרים האחרונים רק 45% תומכים בכך. זהו רמז עבה למה שצפוי במשאל העם בתחילת השבוע הבא. יוון נראית כרגע בדרך לתשובה שלילית לאיחוד האירופי, אבל למרות האזהרות - עדיין לא בטוח שיוון תיפרד ממטבע היורו ומהאיחוד האירופי. הבעיה היא שנדמה כעת שכל הצעה שיביא האיחוד האירופי תיתקל בסירוב מוחלט מהיוונים שלא מוכנים להמשיך לסבול ממיתון.

ביומיים האחרונים נרשמו תורים ארוכים בכספומטים, והתושבים משכו שליש מהכסף המזומן שברשות הבנקים היווניים. ל-500 מתוך 7,000 הבנקים ביוון אזלו אתמול המזומנים, והמשטרה תגברה כוחות סמוך לבנקים כדי למנוע אלימות וביזה. הבנקים ביוון נמצאים על סף קריסה, וייתכן שכלל לא ייפתחו מחר לציבור. הממשלה צפויה להטיל איסור על התושבים להוציא את כספם מחוץ למדינה, אבל כל מי שמסוגל כבר הוציא את כספו מהמדינה ממילא בימים, בשבועות ובחודשים האחרונים.

חמש שנים וחצי של משבר כלכלי ביוון, שכללו שתי תכניות חילוץ ומדיניות של מיתון וקיצוצים, רק הובילו את כלכלת יוון לשקיעה בבוץ ולאי סדר פוליטי, במהלכו נבחרו ארבעה ראשי ממשלה בארבע שנים. עשרות אלפי משרות ציבוריות קוצצו, כמוהל המובטלים שעמדה על 12% ב-2009 צמחה ל-25.6% כיום (1.2 מיליון יוונים בוגרים מובטלים), התל"ג צנח ב-26% לעומת 2008, עובדי מדינה איבדו 40% מכספי הפנסיה שלהם, יוונים רבים הגיעו לסף עוני.

כלכלת יוון על סף פשיטת רגל. יוון עלולה לעזוב את גוש היורו, אף ששני הצדדים רוצים למנוע זאת. כרגע רק דבר אחד ודאי: יוון הולכת אל הלא נודע.

(עדכון ראשון: 11:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully