וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מל"טים, מסוקים וצוללות: האיחוד אישר מבצע נגד מבריחי המהגרים

שרי החוץ של האיחוד הודיעו על תחילת המבצע, אשר בשלב הראשון יכלול רק איסוף מודיעין. זאת בשל הצורך להשיג מנדט לשימוש בכוח ממועצת הביטחון וכן הסכמה מצד הגורמים השונים בלוב, שממנה יוצאים רוב מבקשי המקלט ומחפשי העבודה

שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני במהלך פסגה שבה אושרה פעולה צבאית נגד מבריחי המהגרים, 18 במאי 2015. רויטרס
"המטרות הן לא המהגרים". שרת החוץ של האיחוד מוגריני/רויטרס

שרי החוץ של האיחוד האירופי החליטו היום (שני) על תחילת המבצע לאיסוף מודיעין על רשתות הברחת אלפי המהגרים ומבקשי המקלט ליבשת מלוב. במסגרת המבצע ייעשה שימוש בצוללות, בספינות קרבות, במל"טים ובמסוקים, אך בשלב זה הוא יוגבל לאיסוף מודיעין משום שטרם התקבל מנדט של מועצת הביטחון של האו"ם לפעולה צבאית.

המבצע הוא חלק מפעולות התגובה של אירופה להתגברות ניסיונותיהם של מהגרים מאפריקה ומהמזרח התיכון לחצות את הים התיכון בספינות רעועות לאירופה, כשרבים מהם אף טבעו בדרך – רק באפריל האחרון נהרגו כ-800 בני אדם שהיו על ספינה ששקעה בים התיכון. בתחילה היוזמה האירופית כוונה ללכידת ספינות המבריחים ואף להשמדתן, אפילו בתוך מימיה הטריטוריאליים של לוב. האיחוד זקוק לאישור החלטה שכזאת במועצת הביטחון וכן להסכמה מצד השלטונות בלוב לפעול בשטח הימי של המדינה, מה שטרם קרה.

מהגרים במרכז מעצר בטריפולי, לוב, מאי 2015. רויטרס
מחנה מעצר של מהגרים בלתי-חוקיים בלוב/רויטרס

"תנו לי להיות ברורה: המטרות הן לא המהגרים, אלא אלו שמרוויחים כסף על חשבון חייהם ולעתים קרובות על חשבון מותם. זהו חלק מהמאמץ שלנו להציל חיי אדם", אמרה שרת החוץ של האיחוד פדריקה מוגריני לכתבים בתום פגישת שרי החוץ בלוקסמבורג. גורם רשמי באיחוד מסר כי כעשר מדינות שונות הציעו חמש ספינות קרב, שתי צוללות, שני מטוסי ריגול ושלושה מסוקים, כמו גם כאלף אנשי צבא.

לדבריו, המטוסים והספינות יחלו במסעם למים הבינלאומיים הסמוכים ללוב "בימים הקרובים", אך הוא הבהיר כי רק בחלוף חודש יפעל המבצע באופן מלא. הגורם, שהבהיר את הסכנות הכרוכות במבצע, מסר כי לאחרונה הוכפל מספר התקיפות האוויריות והארטילריות שמבצעים כוחות שונים בלוב נגד ספינות סחר מחוץ למים הטריטוריאליים של המדינה, וכן כי סוחרי מהגרים חמושים מאיימים על אנשים שמנסים להציל את חייהם של המהגרים.

גורמים בבריסל עדיין מקווים להשיג הסכמה מצד לוב וכן החלטה של מועצת הביטחון שתאפשר להם להילחם במבריחים. האיחוד יוכל להרחיב את פעולותיו רק אם שרי החוץ יתנו אור ירוק לכך. החברות האירופיות במועצת הביטחון כבר החלו לנסח הצעת החלטה שתעניק תוקף חוקי למבצע הצבאי במסגרת פרק 7 באמנת האו"ם, שמאפשר שימוש בכוח. עם זאת, גורמים דיפלומטיים טוענים כי ניסוח ההצעה הושעה מוקדם יותר החודש עד להשגת קונצנזוס לכך מצד הגורמים בלוב, שם פועלות שתי ממשלות יריבות שלוחמות על השליטה במדינה. הסרת מכשול זה תלויה בהצלחת מאמצי האו"ם להקים ממשלת אחדות במדינה, שתשים קץ למלחמת האזרחים שהחלה לפני כשנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully