וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לחסל סממני הדיכוי והגזענות": ההספד המרגש של אובמה לכומר שנרצח

שעות אחרי הפסיקה ההיסטורית שהפכה נישואים חד-מיניים לחוקיים, השתתף נשיא ארה"ב בהלווייתו של קלמנטה פיקני, אחד מתשעת המתפללים שנהרגו בטבח על גזעני בקרוליינה הדרומית. הקהל התרגש: "נשמע כמו הכומר אובמה"

צילום: מתוך יוטיוב עריכה: שניר דבוש

(צפו במזמור שהוביל אובמה בכנסייה)

כמה שעות אחרי הפסיקה ההיסטורית של בית המשפט העליון בארצות הברית שלפיה נישואים חד-מיניים אינם נוגדים את החוקה, השתתף הלילה (שבת) הנשיא ברק אובמה בהלווייתו של הכומר קלמנטה פיקני, שנרצח בטבח בכנסיית "האם עמנואל" בצ'רלסטון, בירת קרוליינה הדרומית.

אחרי שמחתו הרבה על כך שבני זוג מאותו המין יוכלו עתה להינשא ללא מגבלות חוקיות, שב אובמה לעסוק בסוגיית המתיחות הבין-גזעית ברחבי ארצות הברית. בנאום ההספד לקלמנטה, שהיה גם חבר בסנאט של קרוליינה הדרומית, הפציר אובמה באמריקנים לחסל סממנים של דיכוי וגזענות, כולל את דגל הקונפדרציה. אובמה הקדיש תשומת לב מיוחדת לתשעת ההרוגים בכנסייה וקרא לאזרחי ארצות הברית להשתמש בטרגדיה כדרך לגשר על פני הפער הבין-גזעי. אובמה כינה את דגל הקונפדרציה "תזכורת לדיכוי של המערכת ולשעבוד הגזעני".

הירי בשבוע שעבר הצית דיון סוער בנוגע לעבדות וסמליה, לאחר שתמונות של דילן רוף, שמואשם כי רצח תשעה מתפללים בכנסייה ביום חמישי שעבר, צצו אחרי תקרית הירי ובה הוא נראה אוחז בדגל הקונפדרציה מעורר המחלוקת, כשרבים רואים בו סמל לשנאה גזעית.

נשיא ארה"ב אובמה סופד לאחד מקורבנות הטבח בכנסייה בצ'רלסטון  27 ביוני 2015. רויטרס
אובמה בהלוויית הכומר בצ'רלסטון, הלילה/רויטרס

"במשך זמן רב מדי היינו עיוורים לכאב שדגל הקונפדרציה עורר בקרב רבים מאזרחינו", אמר אובמה במהלך ההספד. "אולי אנחנו מבינים עכשיו כיצד עלולה הטיה גזעית להדביק אותנו בעוד שאנו לא מודעים לכך. במשך זמן רב מדי היינו עיוורים לחבלה הזדונית שגורמים כלי הנשק למדינה שלנו. הרוב המכריע של האמריקנים רוצה לעשות משהו נגד זה. אנו מבינים זאת עתה".

בסוף נאומו פצח אובמה בשירה של מזמור מהמאה ה-18, שנכתב על ידי סוחר עבדים לשעבר לאחר המרתו לנצרות, ומקושר לעתים קרובות עם מאבקים של אפרו-אמריקנים. הוא החל לשיר לבד, ואז הצטרפו אליו רבים מקרב 5,500 הנוכחים, רובם אפרו-אמריקנים.

לאחר שירת ההמנון, אובמה קרא את שמותיהם של קורבנות הטבח בצ'רלסטון. הקהל הגיב בקריאת "כן" לכל שם. "זה היה נאום חזק", אמר דיוויד ריברס, בן 68, פרופ' לרפואה שהיה בקהל. "הוא נשמע כמו הכומר אובמה". אפילו רפובליקנים היו נפעמים מנאומו של אובמה. "אני רפובליקני אדוק, ועדיין – דמעות עמדו לי בעיניים כמה פעמים. אני לא מתבייש לומר זאת", אמר אנדרו סמית, גזבר מחוז צ'רלסטון.

בית המשפט העליון בארצות הברית אישר נישואים חד מיניים בכל המדינות, יוני 2015. GettyImages
לא כולם מרוצים מהפסיקה ההיסטורית. חגיגות מחוץ לבית המשפט העליון של ארה"ב, אתמול/GettyImages

בתוך כך, זוגות חד-מיניים רבים מיהרו לממש את זכותם ברחבי ארצות הברית. בין הזוגות הראשונים היו בנג'מין מור וטד רוברט, שהגיעו בחליפות למבנה עיריית לואיוויל שבקנטקי, שם בירך אותם ראש העיר עם בקבוק של שמפנייה. "זה מדהים ובלתי-יאומן לחיות ברגע כזה", אמר בהתרגשות מור.

עם זאת, כצפוי, לא כולם היו מרוצים מפסיקת בית המשפט העליון, בפרט ב-14 המדינות האחרונות שהתעקשו שלא לאפשר לזוגות חד-מיניים להתחתן. נשיא בית המשפט העליון של אלבמה, רוי מור, מהמתנגדים הבולטים לנישואים בין בני זוג מאותו מין, טען כי המדינות השונות יכולות להילחם בהחלטה, כפי שעשו בהחלטות הנוגעות לעבדות או להפלות. מור העריך אף שפסיקת בית המשפט תגרום לתגובות נזעמות ברחבי ארצות הברית מצדם של נוצרים שמרנים. "הם פשוט לא כיבדו את התקדימים בנושא והרסו את היסודות שעליהם בנויה המדינה שלנו, שהם ערכי המשפחה", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully