וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח תלונות החיילים: מפקד שכנע חיילת אובדנית לשמור עם נשק

23.6.2015 / 18:30

חיילת שגיוסה הוקדם ללא ידיעתה, סגן מפקד פלוגה שסטר לחייל ומפקדים שמבקשים מחיילים לכתוב מכתבי פרידה ערב היציאה לקרב - אלו הם רק חלק מהמקרים שעולים בדוח השנתי של נציב קבילות החיילים

תרגיל של חטיבת הצנחנים, אפריל 2015. דובר צה"ל
"ישנם מפקדים שהשררה והכוח היו מנת חלקם". תרגיל של חטיבת הצנחנים/דובר צה"ל

נציב קבילות חיילים במשרד הביטחון, אלוף (במיל') יצחק בריק, חשף היום (שלישי) את הדוח השנתי לשנת 2014. מתוך 6,711 הקבילות שהוגשו בשנה שעברה, 61.6% נמצאו מוצדקות, כך עולה מהדוח. כמו כן, מרבית הקבילות - 3,742 - הוגשו על ידי חיילים בשירות חובה, אולם חלה עלייה חדה במספר הקבילות שהוגשו על ידי מועמדים לשירות ביטחון: בסך הכול הוגשו 1,230 קבילות בשנת 2014 (18.3%) לעומת 995 (%13.95) בשנת 2013.

בדוח צוינו כמה דוגמאות לביקורת נגד מפקדים: סגן מפקד פלוגה שסטר על פניו של חייל, בעט בחיילים אחרים ונהג להכות אותם. קצינה שתקפה חייל, נעלה אותו בחדר ללא אפשרות לצאת לשירותים והשתמשה כלפיו באלימות מילולית. מפקד פלוגה ביחידה קרבית שהתעמר בחייליו ועשה שימוש בביטויים שפוגעים באופן חמור בכבוד החיילים ומשפחותיהם. באחד המקרים, כך עולה מהדוח, מסר אותו מפקד הודעה כוזבת לאחד החיילים על כך שהוחלט להעניק לו תעודת הוקרה מהמח"ט על פעילותו המבצעית, דבר שגרם לו עוגמת נפש רבה.

"אני אזיין אותך על כל יום שלא היית פה"

קבילה אחרת חושפת התנהלות אלימה במיוחד של מפקד פלוגה לנהג. באחד המקרים, כאשר חזר החייל מחופשה, אמר לו מפקדו: "אל תדאג, אני אזיין אותך על כל יום שלא היית פה.. כשלא היית פה, דאגתי לחברה שלך, ביקרתי אותה". במקרה אחר אמר המפקד לחייל בפני חבריו: "הוא הכלבה שלי, הזונה שלי..". מפקד אחר ניסה לשכנע חיילת לעלות לשמירה עם נשק, לאחר שחזרה מחופשה שאליה יצאה משום שניסתה לפגוע בעצמה, ואמר לה: "אדם שרוצה לפגוע בעצמו לא נזכר בזה כשיש לו תורנות שמירה". בקבילה נוספת קצין בדרגת סגן-אלוף כינה נגד "סמרטוט" לאחר שגילה כי בת הזוג שלו הציבה לו אולטימטום שלא לחתום שירות קבע נוסף.

בפתח הדוח התייחס האלוף במיל' בריק לתופעה של מפקדים שמבקשים מלוחמים לכתוב מכתב פרידה מבני משפחותיהם והחברים ערב היציאה לקרב. הנציב מתח ביקורת על התופעה והגדיר אותה "פוגעת במורל הלוחמים וביכולתם להילחם בכל ליבם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נציב קבילות החיילים ביקר באופן חריף את השימוש של המפקדים בווטסאפ וציין כי במקרים מסוימים הדבר נעשה בניגוד לפקודות. באחד המקרים המצוין בדוח, מפקד עיין ללא אישור במכשיר הסלולארי של פקודו ובמקרה אחר קצין בדרגת אלוף-משנה שלח סיכום ריאיון לקצין באמצעות הווטסאפ. עוד עולה כי חיילים קבלו על כך שעמיתיהם העלו תמונות שלהם במצבים מביכים בכנסים מקצועיים.

גיוס לנחל החרדי בבקו"ם. אוגוסט 2013. ניב אהרונסון
עלייה חדה במספר הקבילות שהוגשו על ידי מועמדים לשירות ביטחון. גיוס לנחל החרדי/ניב אהרונסון

סוגיית שירותי הרפואה נותרה, כמו בשנים עברו, תחת ביקורת חריפה, זאת למרות מאמצים באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל, בפיקודו של האלוף קובי ברק, לייעל את השירות עבור החיילים. במהלך השנה התקבלו קבילות על יחסם של גורמי הרפואה לחיילים, שמתבטא באי אמון וקוצר רוח. הדוח מפרט מקרים שבהם גורמי רפואה לא השכילו להקשיב לחיילים וכשלו בטיפול בהם, תוך הזנחת אמות מידה מקצועיות.

קבילת הפייסבוק הראשונה

הנציב ציין בדוח כי השנה נרשמה פריצת דרך, לאחר שהתקבלה "קבילת הפייסבוק הראשונה". במסגרתה טענה קבוצה של חיילים טבעוניים כי דמי הכלכלה לא עולים בקנה אחד עם צרכם התזונתי וכי הליך ההכרה בטבעונים בצה"ל מורכב ומסורבל וחיילים רבים לא מקבלים מענה לדרישותיהם בלבוש ובמזון. חייל אחר קבל בפייסבוק על אופן הטיפול בבקשתו להכרה "כידוע בציבור" לבן זוגו, ואי מתן התשלום הנוסף המגיע לחיילים בשירות חובה שהינם נשואים.

טקס יום הזיכרון בקריית שאול, אפריל 2015. קובי אליהו
חיילות בטקס יום הזיכרון בקריית שאול/קובי אליהו

לא רק חיילי חובה: במהלך השנה התקבלו למעלה מ-800 קבילות של חיילי מילואים בסוגיות רבות ומבירור חלק מהקבילות, עלו פגמים בהתנהלות מערך הקישור של צה"ל. בין היתר, חיילים וקצינים במילואים קבלו על כך שהם חתמו על כתב הסכמה לחריגי קריאה, לפיו ניתן לקרוא לחייל מילואים בחריגה מהוראות הקריאה הרגילה. מדובר גם בחיילים שגויסו לשירות מילואים בהתראה קצרה יותר מן הטווח המוגדר בפקודה, ובעקבות זאת לא קיבלו החזרי הוצאות נסיעה בתחבורה ציבורית ובכלי רכב פרטיים.

בנוסף, חלה עלייה חדה בתלונות שהוגשו על ידי מועמדים לשירות ביטחון, שמספרן הגיע השנה ל-1,230, שהן 18.3% מכלל הקבילות. בשנה שעברה, לעומת זאת, הוגשו 995 קבילות, שהיו 13.9% מכלל הקבילות. אחת הקבילות הוגשה על ידי חיילת שגיוסה הוקדם ללא ידיעתה, וכשלא התייצבה ביום הגיוס, היא הוכרזה על ידי צה"ל כמשתמטת.

"על צה"ל לבנות תחושת אמון לא רק בקרב החיילים והמפקדים, אלא גם בקרב משפחותיהם, המפקידות בידי צה"ל את היקר להם מכל", כתב הנציב בתחילת הדוח. לדבריו, "ישנם מפקדים שהשררה והכוח היו מנת חלקם. הם הראו התעלמות ממצוקות בריאותיות ואישיות וחשבו באופן מוטעה כי שבירת החייל תסייע להם בהכשרתו. התנהלות מפקדים הניכרת בהשפלות, בפגיעה ברגשות הפרט, בזלזול ובהתבטאויות בוטות אינה דרך הפיקוד שעליה גדלו דורות של מפקדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully