וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשמל סולארי רווח נקי לכולנו

23.6.2015 / 10:45

לרגל יום הסביבה בכנסת, קוראת דוברת גרינפיס לעבור למשאב כחול לבן הזמין ביותר. כי אנרגיית שמש תחתוך את הוצאות החשמל ותחסוך מיליארדי שקלים למשק, והיי היא גם ידידותית לסביבה

פנלים סולאריים על גג בניין הכנסת, מרץ 2015. דוברות הכנסת,
פנלים סולארים על גג בניין הכנסת/דוברות הכנסת

תחזיקו חזק, בחזרה לעידן הדינוזאורים. אחרי 65 מיליון שנה אנו נכנסים לעידן של הכחדה והמהלכים על שתיים עלולים להיות בין הקורבנות הראשונים. כך קבעו השבוע חוקרים מאוניברסיטאות סטנפורד, פרינסטון וברקלי היוקרתיות וחוללו סערה לא קטנה. המחקר הכניס את הנושא הסביבתי הנדחק לרוב לשולי החדשות לסדר היום. הסיבות המרכזיות כמו שנכתב והוכח שוב ושוב הן: ההתחממות הגלובלית, בירוא היערות וזיהום האוויר.


קצת לפני המחקר המרעיש, כונסה פסגת שבע המדינות המתועשות ביותר (G7) בברלין. אתם בטח זוכרים את תמונתם של מרקל ואובמה משוחחים על כוס בירה על רקע הרי האלפים המושלגים. רק לא דווח אז כי לקראת ועידת האקלים בפריז בסוף השנה התחייבו המנהיגים להגביל את עליית ההתחממות הגלובלית לשתי מעלות צלזיוס עד סוף המאה, ולהפחית את כמות פליטות גזי החממה ב- 40 אחוזים עד 2050. ואילו, ישראל שמתחמקת באופן סדרתי מהפחתת הפליטות, ננזפה לאחרונה על התחייבותה לערכי זיהום מתירנים ביחס למערב.

אל תחשדו במנהיגי העולם באהבה יתרה לסביבה. זיהום האוויר לא רק קוטל בני-אדם, פוגע בבעלי-החיים ומזיק למערכת האקולוגית, הוא מתבטא בעלויות עצומות למשק של כל מדינה ומדינה. אך בארץ כמו בארץ נדחק הנושא לאורך השנים לשולי סדר היום והרוחות נושבות בכלל לכיוון ההפוך. בשעה זו ממש נמצאות על שולחן מקבלי ההחלטות תכניות לפיתוח אנרגיות מזהמות ו"שדרוג" מעמדה של חיפה לחצר האחורית לזיקוק, שינוע וייצוא דלקים לכל העולם.

בזמן שנושא הסביבה נדחק לשולי סדר היום, הממשלות לדורותיהן פשוט מסרבות להשתמש במשאב כחול לבן הכי זמין שיש לנו למיליארדי שנים, אנרגיית שמש. למרות שישראל הייתה חלוצה בתחום האנרגיות המתחדשות הידידותיות לסביבה ולאדם, היא נותרה הרחק מאחור. שימו לב למספרים: פחות מ-2 אחוזים מהחשמל אצלנו מיוצר מאנרגיית שמש, בעוד בגרמניה חשמל סולארי סיפק מעל 50% מצריכת החשמל בימי הקיץ 2014.. בהיעדר תמיכה ממשלתית ואופק כלשהו, גווע השוק הסולארי אט אט. היום נותרו חברות בודדות לעומת עשרות לפני שנים ספורות.

על הנייר (הממוחזר), כולנו יכולים לייצר חשמל סולארי וכל מה שצריך זה קורת גג וקרן שמש מעל לראש. הסדרה חדשה אמורה הייתה לפשט את התהליך ולאפשר לכל אחד ואחת להתקין פאנל סולארי. אבל מבוך בירוקראטי תוקע את המהפכה, ואם תבקשו להתקין על גג ביתכם פאנל סולארי רחמןא ניצלן תיחשבו לעסק לכל דבר; מייד תחוייבו בפתיחת תיק במס הכנסה ובמע"מ, במילוי דוחות חודשיים, בתיאום מס ובמה לא.

בתי זיקוק נפט חיפה. ערן גילווארג
מזיק גם למשק. בתי הזיקוק בחיפה./ערן גילווארג

תבינו שזה אפילו משתלם. השקעה במתקן פרטי על גג ביתכם תניב תשואה של 9 אחוזים בשנה ותחתוך את חשבון החשמל ב- 20 אחוזים, וכן תפחית עשרות קילוגרמים של מזהמי אוויר וגזים הגורמים להתחממות כדור הארץ. על הממשלה להסיר מיידית את החסמים הבירוקרטיים ולקבוע פרמיה ירוקה לעידוד אנרגיות מתחדשות. הגיע הזמן שנתעורר מעידן האבן ונעבור במלוא האנרגיה למאגרי השמש, כי חשמל סולארי הוא רווח נקי לכולנו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully