וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסברה זה לא משחק ילדים

23.6.2015 / 10:15

מרוב הלהט להעביר מסרים מגניבים, אנחנו יורים לעצמנו. ברגל. סרטוני ההסברה של משרד החוץ מוכיחים שוב שאנחנו בעצם לא מאד מתוחכמים. הגיע הזמן שעל מגרשי הכדורגל נבחין היכן ממוקם השער שלנו, והיכן השער של היריב

סרטון משרד החוץ: "פקחו את עיניכם: הטרור שולט בעזה". מתוך ערוץ היוטיוב של משרד החוץ, מערכת וואלה!
מתוך הסרטון/מערכת וואלה!, מתוך ערוץ היוטיוב של משרד החוץ

עוד לא נרגענו מסאגת פיפ"א, החרמות והכדורגל – והנה אנחנו מוכיחים שוב שבתקיעת גולים עצמיים אנחנו דווקא עושים עבודה מצוינת. סרטי האנימציה החדשים המהווים את פניה של ההסברה הישראלית הממלכתית מהווים גול עצמי באופן המובהק ביותר.

מה יש בהם בסרטים הללו המתיימרים להיות חמודים ואטרקטיביים? יש בהם נראטיב חוזר : ''אנחנו צודקים וחכמים – העולם אטום ומנוכר, נלמד אותו לקח''. ייתכן מאד שאכן כך הוא הדבר. ייתכן שהעולם אטום ומנוכר ולפיכך המטרה שלנו אמורה להיות לסייע לו להתקרב אלינו, להביא אותו למצב שבו יהיה יותר פתוח ואמפאתי כלפינו, שבו יהיה קשוב אלינו יותר.

זו לא משימה קלה ואף על פי כן ישנן דרכים שונות לעשות זאת. אולם ישנה דרך אחת מובהקת וברורה שתגרום בדיוק לדבר ההפוך, שתגביר את הניכור כלפינו ותרחיק עוד יותר את הסיכוי שקולנו ייפול על אוזניים כרויות ברחבי העולם. זוהי בדיוק הדרך המיוצגת בסרטוני האנימציה ההסברתיים, שהרי בקליפים 'החמודים' הללו מוצגים הכתבים והעיתונאים הזרים, המייצגים למעשה את התקשורת העולמית בהיותם שופר לדעת-הקהל הבינלאומית - כמנותקים לחלוטין מן המציאות ואף כאידיוטים גמורים. דמויותיהם, כפי שהן מוצגות בסרטונים, נלעגות ונרפות, שטחיות, בורות ופאתטיות.

מרוב הלהט להיות cool, להעביר מסרים מתוחכמים ומגניבים, ולתפוס סוף סוף בכך את תשומת הלב של הצופים בעולם – אנחנו ממש יורים לעצמנו ברגל ושוכחים שהכתב הזר, שדמותו משתקפת באופן כה נלעג מתוך סרטוני ההסברה שלנו, מהווה את אחד האמצעים העיקריים להובלת המסרים שלנו חזרה אל תודעתו של קהל-היעד במדינתו או בקהילתו.

למעשה עיקר הסאב-טקסט המסתתר בסרטונים הללו והמופנה כלפי כל מי שיטרח לצפות בהם ברחבי העולם הוא קעקוע של עולם התקשורת הקלאסית : ''אתה האדם הנאור הצופה כעת בסרטון, אזרחה של מדינה כלשהי, פקח עיניך וראה עד כמה העיתונאי ממדינתך, זה שאת הטור או את המאמר שלו אתה קורא בעיתון המקומי מדי יום - הוא בור, טיפש ומנותק לחלוטין מהמציאות. אל תקשיב לו עוד, אל תקרא את מאמריו יותר, אל תאמין לו ואל תיתן לו להשפיע על דעותיך והשקפותיך. לחילופין, תתחיל להקשיב לנו. אנחנו, מערך ההסברה הרשמי של מדינת ישראל, נקעקע לחלוטין את דימוי האמינות ושיקול-הדעת של הכתבים בעיניך ונוכיח לך כי אנחנו ורק אנחנו מכירים את המציאות. רק אנחנו צודקים, רק אנחנו חכמים, רק אנחנו במשחק. רק אנחנו. רק. אנחנו".

רכבת אווירית ב"עמוד ענן. לשכת העיתונות הממשלתית
"ראה עד כמה העיתונאי ממדינתך מנותק מהמציאות". תקשורת זרה בעזה/לשכת העיתונות הממשלתית

זהו סאב-טקסט שנועד מראש לכישלון צורב. הוא יגרום לריחוק ולניכור נוסף בקרב הצופים והמאזינים ברחבי העולם ובעיקר בקרב העורכים והעיתונאים בכלי התקשורת העולמיים. סרטני ההסברה הללו מוכיחים שוב שאנחנו בעצם לא כל-כך חכמים - ובוודאי לא מאד מתוחכמים. הגיע הזמן שעל מגרשי הכדורגל נשכיל להבחין סוף סוף היכן ממוקם השער שלנו – והיכן השער של היריב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully