וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע ליד המעיין בבנימין חושף את הבטן הרכה של צה"ל

20.6.2015 / 0:41

פיגוע הירי שבו נהרג דני גונן אירע ליד מעיין בבנימין, הרחק מעיניו של צה"ל. ישראלים מתבקשים לתאם עם הצבא את הרחצה בחלק מהמעיינות, אולם בפועל צה"ל נותר חסר אונים מול עשרות אלפי הצעירים שמגיעים אליהם ללא תיאום

צילום: ניב אהרונסון

הפיגוע שאירע אתמול (שישי) בסמוך להתנחלות דולב שבבנימין היה ניצול מצד המחבל לנקודת התורפה של האבטחה הישראלית: מעיינות מסויימים ברחבי יהודה ושומרון, שאליהם מגיעים צעירים רבים מרחבי הארץ. בפיגוע נהרג דני גונן בן ה-25, וחברו נפצע באורח קל-בינוני, לאחר שיצאו ממעין סמוך להתנחלות ופלסטיני ירה בהם מטווח אפס מחוץ למכונית שבה נסעו. למרות השמועות על התרעות מוקדמות, לא הייתה אחת כזאת וגם לא היה שלט בכניסה למעין שמזהיר מפני הסכנה.

חלק מאותם מעיינות, שרחוקים מעיניו הבוחנות והמאבטחות של צה"ל, קרויים על שם קורבנות רצח בפיגועים שאירעו בעבר. הם הופכים למוקדי חיכוך מרכזיים, מאחר שעשרות אלפי הישראלים שמגיעים אליהם בימי שישי נכנסים למדון עם הפלסטינים בסביבתם על סוגיית הרחצה במעיין. בעוד הישראלים מגיעים לטבול במקום, הפלסטינים מגיעים אליו הן לרחצה והן להשקיית צאן. בדרך כלל, הוויכוחים נגמרים בחילופי מילים קשות ובאיומים.

כוחות צה"ל בזירת פיגוע הירי ליד ההתנחלות דולב, 19 ביוני 2015. מגד גוזני
כוחות צה"ל בזירת הפיגוע/מגד גוזני

למרות החיכוך הגובר והסכנה הטמונה בו, בצה"ל מצפים מהמטיילים הרבים – ובעיקר אלו שמטיילים בשטחי C – לתאם את הכניסה לחלק מהמעיינות עם גורמי הצבא בסביבה. בפועל, התיאום מתבצע רק מול טיולים מאורגנים או משפחות שיוצרות קשר עם החמ"לים בחטיבות השונות. כך, הופך המעיין למוקד לביצוע פיגועים, וצה"ל לא מוצא את הדרך למנוע את החיכוך שעלול להסתיים ברצח, בדיוק כפי שהוא לא מצליח למנוע את תופעת הטרמפים ברחבי יהודה ושומרון.

ההערכות במערכת הביטחון הן כי מדובר במפגע בודד שיצא ממסגד לאחר ששמע דרשה שייצגה עמדות קיצוניות במיוחד במהלך חודש הרמדאן, וביצע את הפיגוע. ואולם, לא פוסלים את האפשרות כי מדובר בתשתית סדורה של ארגון חמאס, שניסה לפגוע באווירת החג לאחר שישראל העניקה השנה הקלות חריגות לפלסטינים: 90 אלף תושבי הגדה המערבית ועזה קיבלו אישור לצאת לתפילות בהר הבית לכבוד הרמדאן, אך הניסיון לנורמליזציה דווקא לא משחק לידיו של הארגון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
זירת האירוע החשוד כפיגוע ירי בסמוך ליישוב דולב שבבנימין. אהוד אמיתון - סוכנות תצפית, מערכת וואלה! NEWS
הרכב שבו נורו שני הצעירים/מערכת וואלה! NEWS, אהוד אמיתון - סוכנות תצפית

עוד מעריכים במערכת הביטחון כי המחבל ידע שהצעירים יגיעו לרחצה במעיין ללא נשק וללא מאבטחים, ונתיב הבריחה לאחד הכפרים הפלסטינים בסביבה יהיה מהיר. כך, ידע שינצל שעת כושר שבה הם אינם יכולים להגיב לירי, יפתח באש ויימלט. בינתיים, מערכת הביטחון לא מצאה את הדרך להתמודד עם אותה תופעה, שבה מחבלים הולכים לישון בלילה, מבלי לדעת שיום למחרת הם יקומו בבוקר ויחליטו לרצוח יהודי.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully