וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפואה, הלכה ופסיכולוגיה: הרב שמושיע זוגות ללא ילדים

18.6.2015 / 19:32

כבר 30 שנה מקבל הרב משה שלזינגר זוגות שמנסים להביא ילד. דרך ניסיונו, קשריו עם רופאים וסמכותו הרוחנית, זוגות מהמגזר הדתי התגברו על מחסום הבושה. לאחר למעלה מ-20 שנה, זכה בעצמו לתאומים והקים את ארגון "פרי חיים". כעת קיבל על כך אות התנדבות מהנשיא. צפו בריאיון

צילום: עומר מירון, עריכה: שניר דבוש

מורן הילה ואדי מדמוני משדרות נישאו לפני 7 שנים. "כמו כל זוג שמתחתן", מספרת מורן, "חיכינו לרגע שאכנס להריון. עברו חודש, חודשיים, חצי שנה, שנה שלמה. אחותי כבר הספיקה להתחתן ונדלקה אצלנו נורה אדומה. הרגשנו שמשהו לא בסדר". מורן ואדי פנו לבדיקות שגרתיות, ואת התשובות קיבלו כעבור כמה ימים. "אמרו לנו, 'תלכו למישהו מומחה כדי שלא תקבלו את זה כמו פטיש על הראש'. הרגשנו שחרב עלינו עולמנו".

עוד לפני שחזרו הביתה, חייגה מורן למזכירות של אחת מתחנות הרדיו הפיראטיות. "אין לי מושג איך התגלגלתי למספר הזה, אבל האיש מעבר לקו אמר לי 'יש רב שנקרא שלזינגר'. הוא הביא לי את הפרטים שלו והתחלתי לחשוב איך אני מספרת על כך לבעלי כי הוא בדעתו לא היה מוכן לקבל אף עצה מרב. כשנפגשנו שוב בערב, הוא אמר לי 'שלא תעזי לדבר על רב'". מדמוני התעקשה וגררה את בעלה לפגישה. "הגענו חפויי ראש, מתוסכלים ומאוכזבים. חיפשתי קופת צדקה, הוראת קבע, משהו לתרומות. לא היה שום דבר על השולחן. הרב נכנס לחדר וראינו לפנינו מלאך אמיתי. הייתה לו הדרת פנים".

הזוג מדמוני הציג לרב שלזינגר את הבדיקות. "הוא הסתכל, צחק ושאל 'בשביל זה באתם אליי?'", משחזרת מורן, "הוא אמר לנו 'ילדים שלי, אם אתם תשבו כאן שעה או שעתיים ותדעו באיזה מצב זוגות באים לכאן, אתם תתביישו שבאתם'". הפגישה הראשונה עם הרב שלזינגר נמשכה חצי שעה. כשיצאו ממנה הוא אמר להם "אל תשכחו להזמין אותי לברית". "נכנסנו חפויי ראש, יצאנו כאילו הרווחנו מיליון דולר".

מורן ואדי מדמוני, שטופלו אצל הרב משה שלזינגר והביאו ילד לעולם. ראובן קסטרו
"הרב נכנס לחדר וראינו לפנינו מלאך אמיתי". הזוג מדמוני מצפה לילד שני/ראובן קסטרו

אחרי הייעוץ מהרב שלזינגר, פנתה מדמוני לרופא ואחרי ההפריה הראשונה, היא נכנסה להריון. "הוא המשיך ללוות אותנו גם בהריון, התקשר, שאל ובירר על כל צעד. הבן שלנו בן 4 וחצי והיום אני כבר בהריון שני. בשנה האחרונה, כשניסיתי להיכנס שוב להריון, היו לנו הרבה כישלונות, הרב שלזינגר שוב עזר ועכשיו החלום שלנו הוא שישמש כסנדק בברית. הוא כמו הסבא שלנו, ואני רוצה לקוות שיהיו לו עוד מיליון נכדים". את החיוך שהותיר על פניה הרב שלזינגר אחרי הפגישה הראשונה היא הפכה למקצוע. "אני היום מעבירה סדנאות יוגה צחוק ברחבי הארץ והמוטו שמלווה אותי הוא שאם הצלחתי להביא ילד לעולם דרך השמחה, כל דבר יכול לקרות, רק בשמחה".

30 שנה, במשך שלוש עד חמש שעות ביום, מגיעים אל דירת הרב משה שלזינגר בשכונת מטרסדוף החרדית בירושלים זוגות חילונים, דתיים וחרדים. נכנסים לחדר הקטן ומקווים לצאת ממנו עם ההדרכה הנכונה שתוביל אותם ליעד הנכסף. כולם באים אליו עם מטרה דומה: עזרה, ייעוץ והכוונה בבעיות פוריות.

שלזינגר, 69, אב לשניים, הוא רב חרדי שנולד בהונגריה ועלה בגיל ארבע עם משפחתו לישראל. העיסוק האינטנסיבי בתחום הפוריות הקנה לו מעמד יוצא דופן בקהילה הרפואית בישראל. אין לו השכלה פורמלית, אך עבור אלפי ישראלים הוא הכתובת הראשונה לייעוץ רפואי בעניינים האלה, גם במצבים מורכבים שמלווים בחוסר אונים.

את "פרי חיים", הארגון שבראשו הוא עומד, הקים בשנת 2008, לאחר למעלה מ-20 שנות המתנה לילדים, בסופן זכה לתאומים - בן ובת. "תאר לך מה זה במשך כל כך הרבה שנים, לקבל כל חודש תשובה שלילית", הוא אומר בראיון לוואלה! NEWS. "זו אכזבה, תסכול, ירידה במצב רוח. הייתי אברך צעיר, נחשפתי בפעם הראשונה למבוכה הגדולה כשהלכנו לרופא ושמענו ממנו מושגים רפואיים שלא הכרנו. הבנתי שאפשר למנוע את המבוכה הזו, לקצר את התהליך שנמשך ולקבל הכוונה מאיש עם סמכות שמבין בתחום. ראיתי שיש צורך באדם בעל סמכות, אדם שזוגות ירגישו חופשיים לדבר אתו גם בנושא כמו הפוריות שהוא דיסקרטי, אינטימי ורגשי".

בשבוע שעבר הוזמן הרב שלזינגר לבית הנשיא כדי לקבל את אות ההתנדבות לשנת תשע"ה. "התרגשתי מכך שגם הציבור הכללי מכיר בחשיבות, מבין עד כמה זה עוזר וכמה זה חשוב לעודד את הקושי שעוברים הזוגות. מי שלא חווה את זה, לעולם לא יוכל להבין את זה. לפעמים הבעיה היא לא רק של הזוג, אלא גם הסביבה כולה, המשפחה והחברים. אתה צריך לדעת איך לכוון זוג גם בכיוון הזה". לסיום הוא אומר: "החלום שלי הוא שבכל בית יהודי יהיה ילד יהודי, והרבה ילדים יהודים .

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
משה שלזינגר, הרב שמסייע למשפחות חשוכות ילדים. יוני 2015. יוסי ציפקיס
"יש לו איזה חוכמת חיים, משהו שלא ניתן להסביר", הרב שלזינגר/יוסי ציפקיס
"יש פעמים שההורים צריכים להרפות מהילדים ולשחרר מהם את הלחץ שהם מפעילים. זה רק גורם לבעיה. לא פעם היו זוגות שרק כשההורים זזו מעט אחורה, האישה נכנסה להריון"

שלזינגר נע באי נוחות כשהוא מתבקש להרחיב על סיפורו האישי. הוא טוען כי החשיפה אליו מביכה את ילדיו, "הם מתביישים שאני מספר". אבל בדבר אחד הוא לא מתבייש, במעצמה שפיתח סביבו. יותר מ-30 אלף זוגות הצליחו להגיע דרכו אל המטרה הנכספת. רבים מהם, כך הוא מספר, שולחים לו דרך קבע את תמונותיהם של התינוקות, שהמשפחות רואות כ"נכדיו". הוא נמצא בקשר עם טובי הרופאים ומנהלי המחלוקות בבתי החולים בארץ ובעולם, כך הוא מאפשר לזוגות שמגיעים אליו לקבל את הטיפולים המתקדמים ביותר. כשהוא מזהה תחושה של חוסר אונים אצל הזוג, הוא גם מפעיל את קשריו ודואג להם לזמן המתנה קצר יותר מהרגיל אצל הרופא המתבקש.

"יש לו איזה חוכמת חיים, משהו שלא ניתן להסביר", אומר פרופסור הוארד כרפ, רופא נשים בכיר ומנהל מרפאת הפלות בבית החולים 'שיבא' בתל השומר. "הוא עונה תמיד, זמין בכל שעה ביממה ודואג למטופלים כאילו היו הילדים שלו". בחלק מהמקרים, נאלץ הרב שלזינגר לסייע גם לזוגות שכבר הרימו ידיים. "הייתה אישה שעשתה שבע הפלות", מספר כרפ. "בני הזוג היו שבורים ולא היו מעוניינים לנסות להיכנס להריון פעם נוספת, הוא עזר להם, הצליח לשכנע אותם ולבסוף הם הצליחו".

קבלת הקהל שערך הרב שלזינגר נמשכת אל תוך השעות הקטנות של הלילה. זוג דתי מדרום הארץ מתיישב בדירה. הוא מקבל אותם בחדר צנוע, מרפרף במסמכים הרפואיים שהביאו עמם, שואל שאלות, עורך איתם היכרות קצרה ועובר להמלצה: "תעשו קודם את הבדיקות, אחר כך תלכו עם התוצאות לפרופסור משיח מ'אסותא', ונמשיך משם הלאה לטיפול". זו הייתה הפעם הראשונה שהם נפגשו, אך עבורם הוא התקווה הגדולה. במשך יותר משנתיים הם מנסים להיכנס להריון, אך ללא הצלחה. עכשיו, אחרי הייעוץ שקיבלו, הם יוצאים עם תחושת אופטימיות זהירה.

זוג נוסף נכנס לחדר, שניהם בשנות ה-30 לחייהם, עשו את כל הדרך מטבריה לירושלים. "ראינו את הרב בטלוויזיה ובאנו במיוחד", הם אומרים במבט המעיד על ייאוש עם מעט תקווה. חמש שנים הם נשואים ועדיין לא זכו לפרי בטן. שניהם עובדים כשכירים בחברות ידועות בישראל והתיק הרפואי הגדול שהביאה האישה יכול להעיד על תקופה ארוכה שבה כבר ניסו את כל מה שרק נדרש. "הכל בידי הקדוש ברוך הוא", מסביר הרב שלזינגר לזוג הצעיר. הבעל מהנהן בהסכמה, "אני איתך בקטע הזה".

"את רוב הבעיות אפשר לפתור על פי ההלכה"

"החוכמה היא לעבור את הטיפולים מבלי לייחס לכך חשיבות, והזוגות שמגיעים אליי מקבלים הדרכה גם לכך"

"אני טס ביום ראשון לוועידה רפואית בפורטוגל וחשוב לי להספיק כמה שיותר", הוא מסביר. גם חרדים שבדרך כלל מתנהלים בחשאיות יתר בנושאי זוגיות, יחסי אישות ופוריות, נכנסים לביתו כדי לקבל הדרכה. "החשש אצל זוגות חרדים להיפתח הוא גדול יותר, אבל העובדה שאני משמש להם כדמות רוחנית שנותנת להם פתרון רפואי גורמת להם לבוא אליי עוד לפני שהם מדברים עם הוריהם".

גם הטלפון בביתו לא מפסיק לצלצל. הוא עונה לכל שיחה ושיחה, כמעט ולא מפספס אף פנייה. "זה סיפוק עצום עבורי", הוא מסביר על מה שהוא מגדיר "שליחות בחיים". לדבריו, "זוג מגיע אליי שבור ורצוץ ותפקידי להכניס לו את החיים לבית. הסיפוק הופך למשמעותי יותר כשהילד בא לעולם". הקסם של הרב שלזינגר הוא לא רק בבקיאות שהוא מפגין בעניינים רפואיים, אלא גם החיוך והיחס החם שהוא מפגין כלפי כל מי שנכנס למשרדו. "עשרה אחוזים מבעיות הפוריות נובעים מלחץ רגשי, לחץ שנובע מהחברה, ההורים הסבא והסבתא או החברים ששואלים כל הזמן 'נו, מה עם ילדים'. החוכמה היא לעבור את הטיפולים מבלי לייחס לכך חשיבות, והזוגות שמגיעים אליי – מקבלים הדרכה גם לכך".

גם שלזינגר מודה כי בשנים האחרונות נולדו שיטות רבות המהוות פתרון לבעיות פוריות, אך על כמה מהן קשה לדבר איתו והוא כלל לא ממליץ עליהן בהכוונה או בהדרכת זוגות. "את רוב הבעיות אפשר היום לפתור על פי ההלכה, את השאר אפשר גם, אבל הם לא גלאט למהדרין. אני מעולם לא המלצתי לזוג על פונדקאות או תרומות מסוג כלשהוא", הוא אומר, "איפה שגדולי עולם אסרו או לא התירו - אני לא אתיר ולעולם זוג לא יקבל אצלי היתר לכך". עם זאת, הוא אומר, "מי שיש לו היתר מיוחד לכך, אברר את ההיתר שניתן לו ובהתאם לכך אדריך אותו".

"לפעמים יש מקרים בלתי הפיכים"

אחד הדברים הקשים בעבודתו הוא להשיב את פניו של זוג ריקם, להסביר לו שאין לו אף דרך להביא ילדים לעולם. "יש לצערנו מקרים בלתי הפיכים וצריך לדעת איך לטפל בהם. גם לזוג כזה, אני יודע איך למכור את זה בצורה כזו שתכניס לו תקווה, כוח להמשיך הלאה". לעיתים הופך שלזינגר ליועץ נישואין. "כשאין ילדים ועוברים עוד ועוד טיפולים, המתח מגיע לשיאו ורף הוויכוחים בין בני הזוג שובר שיאים חדשים. לפעמים, כשזוג בא אליי ואני מבין שהמתח גדול, אנחנו עוברים לדבר רק על בעיות בשלום בית ועוזבים לרגע את העניינים הרפואיים, אחרת אי אפשר להמשיך". לשם כך, הוא גם מקדיש שעה בשבוע להוריהם של הזוגות, "יש פעמים שההורים צריכים להרפות מהילדים ולשחרר מהם את הלחץ שהם מפעילים. זה רק גורם לבעיה. לא פעם היו זוגות שרק כשההורים זזו מעט אחורה, האישה נכנסה להריון".

"רפואה זה משהו שניתן ללמוד", אומר שלזינגר כשנשאל על הידע שצבר. "נכון שלא למדתי לתארים באוניברסיטה, אבל מהניסיון האישי, מקריאה בלי סוף וקשר הדוק עם הרופאים אתה מגיע לרמה גבוהה שלא פוחתת מכל רופא אחר". לדבריו, היתרון שלו הוא "שהוא יכול לפתור סוגיות סבוכות גם בראי ההלכה. הקדוש ברוך הוא פתח המון שערי רפואה בתחום הפוריות. יש היום המון דרכים שלא היו פעם. היום ניתן לפתור כמעט כל בעיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully