וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף לשומן טראנס? "החברות עלולות למצוא תחליפים לא פחות רעים"

17.6.2015 / 19:26

פרופ' איתמר גרוטו, בכיר במשרד הבריאות, מזהיר כי חרף החלטת מינהל המזון האמריקני לאסור את השימוש בשומן הטראנס, מוקדם לברך על כך: "צריך למצוא את האיזון הנכון". ריאיון לאולפן וואלה!NEWS

צילום: עומר מירון, עריכה: ניר חן

מינהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) הכריז אתמול (שלישי) כי שומן טראנס יאסר לשימוש במאכלים בתוך שלוש שנים. ואולם, פרופסור איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, אומר כי מוקדם לברך על ההחלטה. "יכול להיות שהחברות האמריקניות הגדולות יביאו תחליפים לא פחות גרועים שכרגע הם חוקיים", אמר בריאיון לאולפן וואלה!NEWS. הוא הוסיף כי "צריך להסתכל על המכלול ולהבין ששומנים וסוכרים בכלל זה לא טוב, וצריך למצוא את האיזון הנכון".

גרוטו התייחס לסכנות הטמונות במאכלים המכילים את השומן הצמחי המוקשה, שמצוי במרגרינה, במזון מעובד ובחטיפים שונים. "שומן טראנס מסכן את בריאותנו. הוא הופך לכולסטרול ומביא לפגיע בכלי דם, ועלול לגרום למחלות שקשורות לצריכת יתר של שומנים, כמו סכרת", אמר.

לדבריו, משרד הבריאות עושה מאמצים נרחבים בנושא. "אנחנו דנים בנושא כבר כמה שנים במסגרת התכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים (אפשריבריא). בחנו אפשרות להגביל את השימוש בשומן טראנס ברגולציה והחלטנו על סימון תזונתי, שהשפיע מאוד על חברות. אנחנו שואפים להגיע למצב שבו יהיה במוצר כמות פחות ממה שהחוק מאפשר, וכל זה בשל לחץ הצרכנים. אנחנו בהחלט רואים מגמה של שינוי חיובי והתחלנו עם זה הרבה לפני האמריקנים", אמר.

חטיף צ'יפס. ShutterStock
"בדרך כלל אינו מוכר כבטוח לשימוש". חטיף צ'יפס המכיל שומן טראנס/ShutterStock

לפי ההחלטה של ה-FDA, שומן הטראנס ייעלם לגמרי מחייהם של האמריקנים בתוך שלוש שנים. יצרניות המזון יוכלו לערער על האיסור במקרים ספציפיים, אולם כל מכירה של מוצר המכיל את השומן תחייב מעתה אישור מיוחד. ב-FDA קבעו כי השומן "בדרך כלל אינו מוכר כבטוח לשימוש".

הסיבה לקביעה הדרמטית היא רצון לצמצם את תחלואת האמריקאים ממחלות לב, גורם המוות מספר 1 בארצות הברית, ומספר 2 בישראל. שומן טראנס ידוע בהשלכותיו הבריאותיות המזיקות, ובתרומתו ליצירת מחלות לב וכלי דם. עוד נקשר סוג זה של שומן להשמנה, לאובדן זיכרון ולהעלאת רמות הכולסטרול הרע בדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully