וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זינוק של 30% בהוצאות: כך תשרדו את החופש הגדול

דנה נחום

17.6.2015 / 8:35

הקייטנות, הטיסות, המסעדות. ההוצאות נערמות במהלך הקיץ ומגיעות לכ-4,000 שקלים לחודש עבור כל ילד. שלוש משפחות מספרות על הקושי לצוף מעל המינוס בבנק, אבל החדשות הטובות הן שעם קצת תכנון אפשר לשפר את המצב. בלוז לחופש הגדול, פרק אחרון. ריאיון לאולפן וואלה!NEWS

עריכה: ניר חן

בחודשי הקיץ הקרובים יוציא כל משק בית כ-30% יותר מאשר ביתרת חודשי השנה. כך עולה מבדיקה שערכה דבי קצב, מומחית לכלכלת המשפחה. לזינוק אחראית סדרת ההוצאות הנלוות על קייטנות, אטרקציות ובילויים, מנוי או כרטיסיה לבריכה, חופשה משפחתית וכן ימי חופשה שההורים נאלצים לקחת כדי להיות עם ילדיהם. "העלות הכוללת של החופש תלויה בין השאר בגודל המשפחה, גילאי הילדים, אזור המגורים בארץ, טיב ההיערכות מראש וההחלטה על יציאה לחופשה משפחתית", אומרת קצב. כך למשל, משפחה ממוצעת המוציאה כ-3,000 שקלים מדי חודש עבור פעילויות ומסגרות שונות לכל ילד עד גיל 10, תוציא בממוצע כ-4,000 שקלים ויותר בחודש הקיץ. בדקנו עם שלוש משפחות כיצד הן נערכות לחופש הגדול וכמה יבזבזו בקיץ הקרוב.

משפחת נווה, יוני 2015. באדיבות המצולמים
מירב ודותן נווה וילדיהם/באדיבות המצולמים
"גם אם אני יוצאת עם הילדים להצגת חינם בקניון, יש אינסוף פיתויים בדמות חנויות ודוכנים, ולילדים כמו לילדים אין יכולת לעמוד בזה"

מירב ודותן נווה, מנהלת כספים ומנהל מותג מכפר סבא, הם הורים לליטל בת ה-9, עידו בן ה-7, מאיה בת ה-4 ונועה בת השנתיים. לפי חישוב שערכנו, תוציא משפחת נווה בקיץ הקרוב כ-12,230 שקלים, רק על מסגרות של קייטנות וצהרונים עבור ארבעת הילדים. 3,057 שקלים לכל ילד. בנוסף לכך, בשבוע האחרון של החופש יאלצו ההורים לקחת חופש ממקום העבודה כדי להישאר עם הילדים. "העלויות מטורפות", מתלוננת מירב. "כבר עדיף לי לא ללכת לעבודה באותו חודש אם מחשבים את המשכורת החודשית לעומת גודל ההוצאות של פעילויות מחוץ לבית. אבל היות שאני לא יכולה להרשות לעצמי להיעדר פרק זמן כה ממושך, גם בשבוע שבו אשב בבית, אצטרך להמשיך ולעבוד". מירב מספרת כי עלויות של פעילויות עם הילדים בשעות אחר הצהריים מצטברות ויכולות להגיע לאלפי שקלים נוספים לכל משפחה. "אין כל כך איך לחסוך בעלויות האלה. גם אם אני יוצאת עם הילדים להצגת חינם בקניון, יש אינסוף פיתויים בדמות חנויות ודוכנים, ולילדים כמו לילדים אין יכולת לעמוד בזה". דותן מספרת שגם אם בוחרים להפעיל את הילדים בבית, הם משתעממים לאחר זמן מה, וכל יציאה לבריכה או אפילו לים, כרוכות בהוצאה כספית שיכולה להגיע עד 300 שקלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
משפחת גרינברג, יוני 2015. באדיבות המצולמים
"אם הייתי צריכה להפעיל אותם בעצמי העלות הייתה זהה". משפחת גרינברג/באדיבות המצולמים

חן גרינברג מהוד השרון היא אמא לאיילון בת שנתיים וחצי, לביא בן 4 וחצי ועלמה בת 5 וחצי. גרינברג בחרה להכניס את הילדים למסגרת מחוץ לבית, בעקבות בדיקה שערכה, לפיה השארתם במסגרת חוץ ביתית תחסוך לה כסף ומאמצים. "אני משלמת כ-3,000 שקלים לכל ילד, על שלושה מחזורים בקייטנה פרטית. זה נותן לי שקט עד 20 באוגוסט", מסבירה גרינברג. "אם הייתי צריכה להפעיל אותם מדי יום בעצמי - ללכת לים, לסרט, לקניות, לפארק או אפילו להישאר איתם בפעילות בתוך הבית - אני בטוחה שהעלות הייתה זהה אם לא גבוהה מאשר זו של הקייטנה". לדבריה, ההוצאה הגבוהה היא דווקא עבור הילד הקטן, בן השנתיים וחצי, שנמצא בגן פרטי רק עד חמישה באוגוסט, אך היא נאלצת לשלם מחיר מלא של 2,600 שקלים עבור כל חודש. "זו מציאות שמעצבנת אותי כל שנה מחדש", אומרת גריבנרג, "אבל אין שום דרך להתמודד עם זה לצערי".

בשונה ממירב ודותן נווה, גרינברג מאמינה שיש דרך להוזיל משמעותית את פעילויות החוץ. "אם את מגדירה מראש לילדים שלך מה הולך לקרות, אז אין את הציפייה והאכזבה מצדם. אם אני הולכת עם שני הגדולים לאיזושהי הפעלה חינמית בקניון או בג'ימבורי, אני אארגן מראש אוכל ופירות כדי שלא נמצא את עצמנו בצהריים רעבים ומבזבזים 250 שקלים על ארוחה". לדבריה, "לא כל מפגש חברתי בחוץ צריך להסתיים בשופינג. גם אם בא לי לפנק את הילדים במשהו מדי פעם אז צריך לדעת להקציב להם".

משפחת כתריאל, אסנת ואלון כתריאל. יוני 2015. באדיבות המצולמים
"אין יציאה מחוץ לבית שלא מסתכמת בלפחות 250 שקלים". אלון ואסנת כתריאל וילדיהם זוהר/באדיבות המצולמים

אסנת ואלון כתריאל מהיישוב שקד שבשומרון, הורים לשגב, בת 6 וחצי וזוהר, בן 4, מספרים שהחלו להיערך לחופשת הקיץ כבר מחודש מאי כדי להגיע מוכנים יותר. הם ישלמו בקיץ הקרוב כ-5,800 שקלים עבור מסגרת של קייטנה וצהרון לשני הילדים, עלות שפחתה משנה שעברה ומאפשרת להורים לחסוך כסף רב. "מפעילי הקייטנות השנה הורידו פעילויות חוץ מסוימות כדי להקל על הורים שסובלים מהנטל הכלכלי הכבד. הם שמו דגש על פעילויות בתוך היישוב", מספרת אסנת. אבל העלות הכספית האמתית מתחילה כשנגמרות הקייטנות וההורים צריכים לשבור את הראש בניסיון לייצר פעילויות נוספות לילדים. "מהשבוע השני של אוגוסט אנחנו מוצאים את עצמנו צריכים להעסיק את הילדים ואין יציאה מחוץ לבית שלא מסתכמת בלפחות 250 שקלים", אומרת אסנת. לדבריה, גם במקרה בו היא נערכת מראש ורוכשת כרטיסים במחירים מוזלים לפעילויות במבצע 1+1, היא נאלצת להיפרד מכמה מאות שקלים שכוללים את עלות הדלק, החנייה, הכרטיסים, האוכל והשתייה עבור כל המשפחה.

סקר מחירים ומועדוני הנחות

לצד הקייטנות ופעילויות החוץ עם הילדים, אחת ההוצאות הגדולות בחודשי הקיץ היא החופשה המשפחתית השנתית. קצב ממליצה לכל משפחה לתכנן את עלות החופשה בראיה שנתית, תוך הפקדת סכום כסף לטובת החופשה מדי חודש. בנוסף, היא מציעה לערוך סקר מחירים, להשתמש במועדוני הנחות ולשקול חופשה בבית אירוח בארץ במקום נסיעה ארוכה או יקרה יותר בחו"ל. גם כאן, כל משפחה מתמודדת בדרך שונה.

משפחת כתריאל תשלם בשבוע האחרון של אוגוסט כ-10,000 שקלים נוספים עבור חופשה משפחתית באילת, בנוסף ל-5,800 השקלים שתשלם על מסגרות מחוץ לבית ולכ-2,000 שקלים עבור פעילויות בשעות אחר הצהריים. משפחת נווה מצאה בחר בצאת לקמפינג עם הילדים בניסיון להוזיל עלויות. "חשוב לנו להיות עם הילדים בחופשה לפני חזרתם ללימודים, לכן בחרנו לקיים חופשה באוהלים שאמנם תעלה הרבה פחות מבית מלון, אך להערכתי עלותה לא תפחת מ-2,000 שקלים, אם כוללים את עלות השכרת הציוד וקניית האוכל". משפחת גרינברג תוותר על החופשה עם הילדים, שכן המחירים המאמירים באוגוסט הפכו את החופש למותרות שלא יוכלו להרשות לעצמם. "אנחנו נוסעים מדי שנה לחופשה, אבל הפעם החלטנו לקצץ בהוצאות ולהיות מחושבים יותר. ננסה למצוא דרכים זולות יותר להעביר את הימים שנותרו עד לחזרה לבית הספר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהתאם ליכולת הכלכלית של כל משפחה, סיווגה קצב את גודל ההוצאות החודשיות ואופיין. התוצאה היא חלוקה לשלוש רמות של הוצאות, וסוג הפעילויות שהן מאפשרות.

עד 3,500 שקלים לילד: עלות ממוצעת של פעילויות ובילויים הנובעת ממאמץ גדול להוזיל עלויות. מאפיין משפחות המתגוררות מחוץ למרכז הארץ, באזורים בהם רמת המחירים נמוכה יותר. מתאים למשפחות שישלחו את הילד לקייטנות מסובסדות או קייטנת מתנ"ס. רכישת כרטיסים מתבצעת בהנחה דרך ארגוני עובדים, קופונים או מבצעי 1+1 שמקנות חברות האשראי. כדאי לארגן מראש אוכל ושתייה לפני היציאה מהבית, להשתמש בתחבורה ציבורית ולבלות בחופים ללא דמי כניסה. משפחות שיעמדו בגובה הוצאה זה, יגבילו את מספר הבילויים בחוץ ויעודדו פעילויות בתוך הבית עם חברים או קרובי משפחה כמו כן, הן ינצלו מרכזי בילוי המאפשרים ביקורים בחינם או בתשלום סמלי.

3,500-6,000 שקלים לילד: טווח מחירים מותאם למשפחות המתגוררות בערי המרכז, שם העלויות לרוב גבוהות יותר. מתאים גם להורים ששמים פחות דגש על חיסכון בפעילויות מסוימות. טווח מחירים זה מתאפיין ביציאה לפעילויות חינמיות שניתן למצוא בכל קניון, מתנ"ס או פארקים ציבורי, אך המזון נרכש בחוץ. כמו כן, מדובר במשפחות שמעוניינות להתפנק קצת יותר ושולחות את הילדים לקייטנות לפרקי זמן ארוכים יותר. מאפיין גם הורים שבוחרים בפעילויות בתשלום מחוץ לבית, דוגמת גני שעשועים ובריכות על פני הפעלות באופן עצמאי וזול יותר בבית או אצל חברים. טווח המחירים כולל גם חופשה משפחתית ברחבי הארץ.

6,000 שקלים ומעלה לילד: טווח מחירים המותאם לאלו שיש להם יכולת כלכלית גבוהה. משפחות שכלל לא מסתכלות על עלות הקייטנות של ילדיהן וישלחו אותם לקייטנות פרטיות יוקרתיות שאינן מסובסדות. טווח מחירים זה מאפשר נופש בן מכמה ימים בחו"ל. גם הורים שאינם מסוגלים לומר "לא" לילדיהם ולא יגבילו אותם בדמי כיס בתקופת הקיץ, עלולים להגיע לסכומים אלה.

"עלות ההוצאות בקיץ הקרוב טמונה ביכולת של כל משפחה לתכנן תקציב מראש, לערוך בקרה על ההוצאות וליישם את מסגרת התקציב שערכה", מסכמת קצב. "החליטו מראש כמה אתם מתכוונים להוציא במהלך כל התקופה על כל ילד, עקבו אחר ההוצאה ואל תחרגו. תכננו את הפעילויות בעיקר לתקופה שאחרי תום הקייטנה, ובהפרשים של יומיים-שלושה זה מזה". רגע לפני היציאה מהבית, ממליצה קצב לכל הורה לבחון את האפשרות של פעילות תוך ביתית: "זמן יקר עם הילדים בבית לא עולה כסף כלל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully