וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכול ממוקד – יעיל, אך אינו פתרון קסם

16.6.2015 / 18:00

הצלחותיה האחרונות של ארה"ב לפגוע בבכירי בעלי הברית של אל קאעידה מעידה על יכולת מודיעינית גבוהה המחוברת ליכולת מבצעית יעילה. עם זאת, אין די במערכת הסיכול הממוקד כדי להביא לחיסול האיום

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבועות האחרונים הגבירה ארה"ב את מדיניות הסיכול הממוקד שלה והצליחה לפגוע במפקדים בכירים ביותר במערכת הבריתות של אל קאעידה. הפגיעה הסמלית המשמעותית ביותר היא חיסולו של נאצר אל וחיישי ראש ארגון אל קאעידה בחצי האי ערב, ומי שתואר כמנכ"ל ומספר שתיים אחרי זוואהירי בניהולה. בנוסף, נמסר גם דיווח שלא אומת על חיסולו של מוכתר בלמוכתאר, ששימש כמפקד בכיר בארגון אל קאעדה שבמגרב ומי שפיקד על מתקפת טרור שביצע הארגון בינואר 2013 במתקן גז חוות גזבדרום אלג'יריה אשר גרם למותם של 38 עובדי מתקן ובהם אזרחים מעריבים רבים.

חיסולו של וחיישי אושר על ידי אל קאעידה בחיג'אז ובמקומו מונה כך על פי הארגון, קאסים אל רימי מי שנחשב למפקד הזרוע הצבאית של הארגון.

ארגון אל קאעידה בחיג'אז הוא הבולט בקרב בעלי בריתו של אל קאעידה ופעיל בעיקר בזירה התימנית שם הוא זוכה לאחרונה בהישגים טריטוריאליים, כולל כיבוש עיר הנמל המזרחית Mukalla שבמחוז חצר מוות וסביבתה. הארגון ניצל את הכאוס שנוצר בתימן, תוך ניצול בעקבות המערכה הניטשת בה בין סעודיה ושותפיה לבין החות'ים, שהחלה במרץ השנה בעקבות השתלטותם של החות'ים על הבירה צנעא ומחוזות אחרים במדינה והמשך התקדמותם דרומה.

הסכנה העיקרית הנשקפת מהארגון התימני - סעודי למדינות במערב, מתבססת על ניסיון העבר. כאשר הוא היה הארגון היחיד מקרב שותפי אל קאעידה, אשר ביצע טרור נגדן במערב. במסגרת זו, הארגון היה אחראי לניסיון פיגוע במטוס אמריקני באמצעות מחסין אבו מטלאב - מתאבד ניגרי שנשא על גופו חומרי נפץ במטרה לפוצצו מעל שמי דטרויט במהלך חג המולד בשנת 2009, פיגוע זה נכשל רק בשל כשל טכני בהפעלת מטען החבלה שהוסלק בתחתוניו. לאחר מכן, באוקטובר 2010 תכנן הארגון לפוצץ מטוסי מטען מעל אדמת ארה"ב באמצעות מדפסות ממולכדות, אך הפיגוע סוכל באמצעות מידע מודיעיני מוקדם.

הארגון גם לקח אחריות על הפיגוע שביצעו האחים כואשי בינואר השנה, בפריס במשרדי העיתון הסאטירי "שרלי הבדו" שגבה את חייהם של 12 בני אדם. על אף שמידת מעורבותו של אל קאעדה בחצי האי ערב בהנחייה ובמימון הפיגוע אינן ברורות עדיין, ידוע כי לפחות אחד מהאחים התאמן בעבר במחנותיהם בתימן. לאור עברו של הארגון יש לקחת בחשבון כי אנשיו צפויים לנקום את מותו של מפקדם ויתכן כי ינסו לעשות זאת באמצעות פיגוע ראווה נגד ארה"ב האחראית לחיסול, יתכן אפילו בתחומה.

נאסר אל-וואחיישי, מספר 2 בארגון אל-קאעדה. טוויטר, צילום מסך
נאסר אל-וואחיישי/צילום מסך, טוויטר

הצלחותיה האחרונות של ארה"ב לפגוע בבכירי בעלי הברית של אל קאעידה מעידה על יכולת מודיעינית איסופית גבוהה המחוברת ליכולת מבצעית יעילה וממוקדת. עם זאת, אין די במערכת הסיכול הממוקד כדי להביא לחיסול האיום הנשקף מצד מערכת הבריתות של אל קאעידה, אשר בחסות מסך העשן של פעילותה הברטואלית של המדינה האיסלאמית המרכזת את מירב תשומת הלב של המדינאים והתקשורת במערב ובכלל מבססת תשתית ומרחבי פעולה ניכרים באזורים שונים בעולם.


באופן פרדוקסאלי הצלחותיה של המדיניות נוגדת הטרור מול אל קאעידה ושותפיו עלולה לסייע למדינה האסלאמית במאבק שהיא מנהלת מולם על השליטה במחנה הג'יהאד העולמי. מנגד, ברור כי מערכה זו מהווה איום ברור ואזהרה גם לראשי המדינה האסלאמית שגורלם צפוי להיות דומה לזה של מפקדי אל קאעידה.

עם זאת אסור שדפוס הפעולה של הסיכול הממוקד שהינו רק אחד מרפרטואר נרחב של צעדים במלחמה הסיזיפית נגד כלל משתתפי מחנה הג'יהאד העולמי הכולל הן את אל קאעידה ושותפיו והן את המדינה האסלאמית ומערכת הבריתות החדשה שמצטרפת אליו כאחד, ייתפס כפתרון לאתגר המערכתי שהם מציבים בפני המערב

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully