וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשקם את המגזר השמאלי

15.6.2015 / 13:27

בדבר אחד רגב צודקת. הם ניצחו, אתם הפסדתם. וקשה לקבל תבוסה בכבוד. אלא שמעפר יום הבחירות יכול לצמוח שמאל חזק יותר, מיטיב יותר למצביעיו, אם רק יבינו שלמעשה מדובר במגזר, לא בחלופה לשלטון

ח"כ מירי רגב מצביעה בפריימריז בליכוד, גני התערוכה. ראובן קסטרו
ח"כ מירי רגב מצביעה בפריימריז בליכוד, גני התערוכה/ראובן קסטרו

כל ילד יודע שלדעת להפסיד בכבוד זאת סגולה הניתנת בידם של מעטים. אולם משהמהפך המחשבתי הושלם, ואספירציות ניצחון אינן כבר על הפרק, נופלת הזדמנות לניצול הזדמנויות. אמירותיו של השחקן והבמאי עודד קוטלר בגנות עדר הבהמות שצועד אחרי ניצחון הליכוד בבחירות מרמז שקוטלר, כמו ענת וקסמן לפניו, לא הפנימו עדיין את תוצאות ה-17 במרץ.

עם זאת, וקסמן, קוטלר ויאיר גרבוז לפניהם, שיקפו אמת, באמירות הכל כך לא פוליטיקלי-קורקטיות שלהם. הם גילמו את המרחק שנוצר בין "הרחובות שלנו, פרישמן פינת גורדון", בהם הציב את עצמו קוטלר בריאיון לרזי ברקאי ברדיו - לבין חולת"א – חוץ לתל אביב. אלא שאת ההפרדה הזו, שמשקפת פער גם בתמונת המנדטים, הפנימו היטב גם באותו חו"ל, ובעיקר בקרב נציגיו בכנסת.

כי מי שיצרה את החיץ בין "התרבות" לבין "30 המנדטים" הייתה שרת התרבות רגב, שהוציאה את עצמה מעולמם של קוטלר וגרבוז, בכך שהוכיחה אותם בהפסדם. "אתם הפסדתם, אנחנו ניצחנו", היא אמרה, כאילו אנשי התרבות הם שמאל ומשרד התרבות הוא ימין, וכל קשר ביניהם ינותק בקרוב.

בדבר אחד רגב צודקת. הם ניצחו, אתם הפסדתם. והם ניצחו בהרבה, ותבוסה עוד קשה יותר לקבל בכבוד. אלא שמעפר יום הבחירות יכול לצמוח שמאל חזק יותר, מיטיב יותר למצביעיו, אם רק יבינו שלמעשה מדובר במגזר, לא בחלופה לשלטון.

גם יצחק הרצוג, שמיהר לגנות את דברי קוטלר, צריך להבין זאת. כי יש דרכים להפוך את החיים למגזר השמאלי לקלים יותר, גם מבלי להגיד זאת בפה מלא. שילמדו מהחרדים. דוגמאות? אפשר נניח לתת הטבות מס גבוהות יותר לבעלי השכלה אקדמית, או למשל להפנות תקצוב למשפחות מעטות-ילדים. ניתן להעלות את חלקו של המעביד בהפרשה לקרנות השתלמות, או לצ'פר מקצועות חופשיים בתשלום ביטוח לאומי מופחת.

אפשר גם אפשר לדרוש קצת יותר מאותם 30 מנדטים שבחרו ביבי, שיבינו שכובד עול הממלכה מורגש על כתפיים. כי במאזן הכוחות הנוכחי בכנסת, שכל אורן חזן יכול להפיל את הקואליציה מבפנים, הממשלה סחיטה, לחיצה ונכונה לפשרה. בקיצור, יש מה לעשות, ולהמתין בשקט עד ש"עדר הבהמות" יחלוף.

יצחק הרצוג, כנס הרצליה, יוני 2015. ראובן קסטרו
שילמד מהחרדים. ח"כ יצחק הרצוג/ראובן קסטרו

עד שהמולת הצעידה של העדר תשקט, על המגזר השמאלי לנסות ולמצוא מנהיג כריזמטי, שיכול לסחוף אחריו את ההמון. כי חילופי שלטון בישראל מגיעים לרוב בשני אופנים: אחרי טראומה לאומית (עיינו ערך הבחירות ב-77' אחרי שטראומת יום הכיפורים הכתה, או ב-96' נוכח גל הפיגועים), או בזכות מנהיג כריזמטי (עיינו ערך רבין ב-92' או ברק ב-99'). עתה על קוטלר וחבריו לנסות ולהצמיח מנהיג למגזר, שכן טראומה לאומית כואבת יותר אפילו מהפסד בבחירות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully