וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות יוון: השמאל הרדיקלי משתלט על הפוליטיקה הספרדית

למדריד ולברצלונה יש ראשות עיר חדשות ממפלגת השמאל הרדיקלית "פודמוס" שרוצה להוביל חקיקה חדשה בעד ההמון ונגד העשירים. המטרה האמיתית: להצליח גם בבחירות הכלליות בהמשך השנה. נחשף ציוץ אנטישמי של חבר התנועה במדריד

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

מדריד וברצלונה חוו אתמול (שבת) את אחד המהפכים הפוליטיים המשמעותיים ביותר בדור האחרון, שבמסגרתו הושבעו ראשות עיר חדשות במדריד ובברצלונה מתנועת השמאל הרידקלי "פודמוס". המנצחות בבחירות מתנגדות נחרצות למדיניות ממשלת ספרד ותובעות להחליף את מפלגת השלטון השמרנית בבחירות הכלליות שייערכו לקראת סוף השנה.

המנהיגות החדשות הבטיחו לקצץ במשכורותיהן, להפסיק לפנות אנשים מבתיהם על ידי בעלי הדירות ולבטל הטבות שניתנות לעשירים ולמפורסמים. כניסתן לתפקיד מגיעה שלושה שבועות אחרי ששתי המפלגות המסורתיות הגדולות - השמרנית והסוציאליסטית - נענשו בבחירות האזוריות והמקומיות ברחבי המדינה. זאת, כתוצאה ממורת רוחם של תושבי ספרד הן ממשטר הצנע ומדיניות הקיצוצים של הממשלה והן מפרשיות השחיתות שנחשפו בפוליטיקה הספרדית.

השופטת מנואלה כרמנה, בת 71, הושבעה לראשת העיר מדריד לקול תשואות של אלפי תומכי שמאל שהתקבצו ברחובות הבירה הסמוכים לבניין העירייה. בכך, הושלם המהפך לאחר 24 שנים שבהן עיריית מדריד נשלטה על ידי המפלגה השמרנית. "אנחנו רוצים להוביל דרך הקשבה לאנשים הפשוטים", אמרה כרמנה.

ראשת העיר החדשה של מדריד, מנואל הכרמנה, 14 ביוני 2015. רויטרס
"רוצים להקשיב לאנשים הפשוטים". מנואלה כרמנה, ראשת העיר החדשה של מדריד/רויטרס

כרמנה התחייבה להתעמת עם עשירי מדריד ובין היתר לפתוח את הקאנטרי קלאב היוקרתי שלהם ("קלאב דה קאמפו") לכלל הציבור. "אנחנו מייצרים סוג חדש של פוליטיקה שלא מתיישב עם המוסכמות הישנות", היא אמרה עוד לפני שנבחרה. "היכונו". בטרם הפכה כרמנה לשופטת, היא הייתה עורכת דין לענייני עבודה שהגנה על זכויות עובדים ונעצרה בעידן הדיקטטורה של הגנרל פרנסיסקו פרנקו, שהסתיימה ב-1975.

קואליציית "מדריד עכשיו", שאותה מובילה מפלגת "פודמוס" יחד עם המפלגה הסוציאליסטית, שמה לה למטרה לבטל חלק מההפרטות בשירותים הציבוריים שביצעה הממשלה במסגרת ניסיונותיה לצאת מהמשבר הכלכלי. עוד היא הבטיחה לערוך בדיקה מקיפה של חובות העיר והחוזים שניתנו לחברות פרטיות של מקורבים פוליטיים. עיריית מדריד החדשה אף הביעה רצון לטפל בסוגיה של פינוי אנשים מבתיהם בידי בעלי דירות, לבנות דיור ציבורי לאנשים שידם אינה משגת וכן לספק מעונות יום זולים למשפחות פועלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אדה קולאו, ראשת העיר ברצלונה, 14 ביוני 2015. רויטרס
רוצה להעניק ארוחות חינם לילדים נזקקים. ראשת העיר ברצלונה, אדה קולאו/רויטרס

גם בברצלונה, העיר השנייה בגודלה במדינה, הושבעה לתפקיד ראש העיר אישה, לראשונה בהיסטוריה. אדה קולאו, בת 41, הייתה פעילה במאבק נגד פינוי אנשים מבתים. היא שפעה חיוכים כשהודתה לחברי מועצת העיר ולתושבים. "תודה שהפכתם את הבלתי אפשרי לאפשרי", אמרה בבניין העירייה לפני שיצאה החוצה לעבר קהל של אלפי תומכים צוהלים.

קולאו, שהתפרסמה כשהובילה מלחמה של תושבים בתשלומי המשכנתא הגבוהים לפני שש שנים, ביקרה את הוצאות העירייה הבזבזניות, כמו למשל הוצאה של ארבעה מיליון אירו על אירוח מרוץ פורמולה 1. במקום זאת, היא הציעה להשקיע את הכסף בארוחות חינם לילדים במצוקה בבתי ספר ציבוריים.

כרמנה וקולאו הן מנהיגות עולות מתנועת הפועלים האנטי ממסדית "פודמוס", שמשמעותה בספרדית היא "אנחנו מסוגלים". התנועה נוסדה רק בשנה שעברה בהובלתו של הפרופסור פבלו איגלסיאס, תומך נלהב של מפלגת השלטון היוונית סיריזה. "המטרה הראשית שלנו היא להביס את מפלגת השלטון השמרנית בבחירות הכלליות", אמר איגלסיאס.

מנואל מרטין אלגארדה, פרופסור לתקשורת באוניברסיטת נבארה ומומחה לדעת קהל, אמר: "בפעם הראשונה מדריד וברצלונה לא יישלטו על ידי מפלגות פוליטיות, אלא על ידי קואליציות של תנועות סוציאליסטיות. זו תוצאה של הצבעת מחאה נגד הפוליטיקה הממסדית המסורתית של ספרד".

אנטישמיות. טוויטר, צילום מסך
הציוץ האנטישמי של מחזיק תיק התרבות בעיריית מדריד גיירמו ספאטה/צילום מסך, טוויטר

על אף שבשלב הזה אין ל"פודמוס" השפעה על הפוליטיקה הארצית, במישור המדיני היא מחזיקה בעמדות נוקבות מאוד ביחס לישראל. חלק מחבריה קוראים לחרם ולהטלת סנקציות על ישראל. ברקע זה אירעה סערה כאשר נחשף ציוץ אנטישמי של גיירמו ספאטה, מחזיק תיק התרבות בעיריית מדריד וחבר מועצת העיר. "איך מכניסים חמישה מיליון יהודים לסיאט 600? במאפרה", כתב ב-2011.

ספאטה הוא חבר מפלגת "פודמוס" וקואליציית "מדריד עכשיו" בהנהגת ראשת העיר החדשה כרמנה. ספאטה מיהר להתנצל וטען שאינו אנטישמי. להגנתו אמר: "תמיד אהבתי הומור שחור ואכזרי כאמצעי הבעה בריא כדי לצחוק מול הזוועות שהאנושות מייצרת". ואולם, ספאטה כבר כתב בעברו כמה ציוצים אנטי-יהודיים בשנים עברו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully