וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך עבדה מכונת העברת המסרים של חמאס לאסירים

12.6.2015 / 16:28

עורכי דין ממזרח ירושלים הואשמו בהעברת איגרות וכספים מהנהגת חמאס לאסירים הביטחוניים הכלואים בארץ. תכני המכתבים שמתפרסמים כאן לראשונה חושפים את מורת רוחם מעסקת שליט וכמה מקבל כל אסיר לקנטינה: "105 אלף שקל לברגותי ועוד מחבל". ריאיון לאולפן וואלה!NEWS

צילום: מור שאולי, עריכה: ניר חן

(צפו בריאיון עם עו"ד לאה צמל המייצגת כמה מהנאשמים)

אסירים ביטחוניים המשתייכים לחמאס העבירו מסרים מוצפנים אל מחוץ לכותלי הכלא. המטרה: ליצור קשר עם אנשי ארגון הטרור ולהשפיע על רשימת המשוחררים בעסקת שליט. "המשא ומתן היה כושל ולא מקצועי בכלל, התקלות הופיעו בתקשורת והאויב זכה", מחו האסירים על המגעים עם ישראל.

האיגרות הועברו לפי החשד על ידי עורכי דין ממזרח ירושלים. לפני כשנה פורסם כי עורכי דין ממשרד "אלקודס לשירותי חוק ומסחר" נעצרו בחשד שבמשך שלוש שנים ניצלו את החיסיון שלהם, על מנת להעביר מסרים בין אסירי חמאס והג'יהאד האיסלאמי הכלואים בישראל לפעילי שטח בארגוני הטרור ברצועת עזה ובגדה, תמורת כסף. כעת, נחשפים לראשונה שיטת הפעולה, תכני המסרים שהועברו וחומרי החקירה.

נגד שישה עורכי דין ושני מנהלי המשרד הוגשו כתבי אישום בגין מגע עם סוכן חוץ, מתן שירות להתאחדות בלתי מותרת ואיסור פעולה ברכוש למטרות טרור. נגד כל המעורבים מתנהלים בימים אלה הליכים משפטיים בבית משפט המחוזי בירושלים. חלק מהנאשמים מיוצגים על ידי עורכת הדין לאה צמל.

אסירים פלסטינים משוחררים מבתי כלא בישראל בעסקת שליט, אוקטובר 2011. AP
"האויב ניצח". אסירים ביטחוניים ששוחרו בעסקת שליט, אוקטובר 2011/AP
"שהפעימה הראשונה תכלול אסירים שנשאר להם לא יותר מחמש שנים"

המקרה נחשף הודות למידע מודיעיני על משרד עורכי הדין שנמצא בעיסאוויה. בעקבות המידע התנהלה חקירה סמויה שנמשכה כמה חודשים ובמהלכה התחקו חוקרים ואנשי שירות הביטחון הכללי (שב"כ) אחרי הפעילות החשודה במשרד. האיגרות וחומרי החקירה המתפרסמים כאן ממחישים את המתח והיריבות הפנימית בין ארגוני הטרור הפלסטיניים - בעיקר בין חמאס לבין הג'יהאד האיסלאמי - טרם עסקאות שחרור האסירים הביטחוניים.

"העסקה גרמה (הפכה – י"א) להיות ריקה מכל היגיון. השכל הישר אומר שאסיר מפתח שישב חמש שנים (ישוחרר בעסקה - י"א) ואחר מחמאס שנמצא כבר 30 שנה בכלא, לא ייכלל, אין בעסקה שום היגיון", נכתב במסרים שהעבירו האסירים וביקשו לבחון דרך לשחרור אסירים ביטחוניים במסגרת עסקת שליט ובעסקאות נוספות שניהלו אנשי חמאס עם ישראל. "שהפעימה הראשונה תכלול אסירים שנשאר להם לא יותר מחמש שנים!", נכתב על שחרור האסירים במסגרת המשא ומתן עם אבו מאזן ב-2013.

"מחר יוצאים לרמאללה"

חומרי החקירה ממחישים את המכונה המשומנת שבאמצעותה הועברו המסרים ממנהיגי ארגוני הטרור לאסירים בבתי הכלא. בראש המערכת עמדה שירין עיסאווי, עורכת דין בת 37 ממזרח ירושלים, שהקימה את משרד אלקודס לשירותי חוק ומסחר. עיסאווי ואחיה מדחת עיסאווי, בן 42, המנהל את המשרד לצידה, נהגו לקבל את האיגרות המוצפנות מהאסירים ולהעבירן הלאה בין כל בתי הכלא שבהם כלואים אסירים ביטחוניים: הדרים, אשל, מגידו, עופר, שאטה, נפחא ואשקלון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
500 שקל עבור כל ביקור. שירין עיסאווי/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד האסירים המרכזיים ממנו הועברו מסרים היה עבאס אל-סייד, אחד ממתכנני הפיגוע הרצחני במלון פארק בנתניה בליל הסדר במרץ 2002, שבו נרצחו 30 בני אדם. אל-סייד משמש יו"ר ארגון האסירים בבתי הכלא והיווה איש קשר מול מפקדי חמאס מחוץ לבתי הכלא. מסרים הועברו גם מאסלאם ג'ראר, פעיל בכיר בחמאס שהיה מעורב בתכנון הפיגוע באוטובוס במירון באוגוסט 2002 שבו נהרגו תשעה בני אדם; מאיברהים חאמד, ששימש ראש הזרוע הצבאית של חמאס ואחראי בין היתר לפיגוע בקפה "מומנט" בירושלים; ומוחמד ערמאן, האחראי על הפיגוע באוניברסיטה העברית בתקופת האינתיפאדה השנייה.

במשטרה סבורים כי האחים עיסאווי נהגו לקבל מסרים וכספים גם מעזה ומרמאללה. באחת השיחות בין האחים, שיורטה על ידי שב"כ, נשמעים השניים קובעים נסיעה. על פי חשד, הנסיעה נועדה לקבלת כספים ומסרים נוספים עבור האסירים. "מחר יוצאים לרמאללה", נשמע מדחת אומר לשירין. "נראה, כי אני הולכת לאוניברסיטה בתחבורה הציבורית, מתי האוטו יהיה מוכן?". מדחת השיבה: "נצא יחד בבוקר, את תקחי אותנו".

"500 שקלים על כל ביקור"

האחים עיסאווי, בניצוחה של שירין, בנו לעצמם רשת של עורכי דין ממזרח ירושלים, שנושאים תעודת זהות כחולה, ושלחו אותם למשימות בבתי הכלא. עבור כל איגרת שהעבירו עורכי הדין קיבלו תשלום. אחד מעורכי הדין שהואשם בפרשה היה אמג'ד ספדי. שבועיים לאחר שהוגש נגדו כתב אישום הוא תלה את עצמו בביתו. בחקירתו סיפר לחוקרים על התשלום שקיבל עבור העברת המסרים. "שירין עיסאווי מ'אל קודס' שילמה לי על הביקורים, סיפר, "500 שקלים על כל ביקור, חלק מזומן וחלק בצ'קים".

"בהתחלה הייתה שירין משלמת ואחר כך מדחת עיסאווי, אח של שירין. הרווחתי בערך 5,500 שקלים כל חודש ובכל 2013 כ-66 אלף שקלים", סיפר ספדי בחקירה. "הסכמתי כי באותה התקופה הייתי זקוק לכסף ומבחינתי זו הייתה עבודה חוקית ומתאימה לעורך דין. ואז התחלתי לעבוד איתם במשרד שלהם תחת שם 'משרד ירושלים לשירות חוק ומסחר'. בביקור של עבאס סייד, שהכינוי שלו הוא אבו עבדאללה, הוא מבקש לקבוע ביקורים בימי ראשון, שישי וחמישי. בתחילת הדף רשמתי את שמות האסירים שביקרתי באותו יום - מחמד עראמין, עבאס סייד ואיסלאם ג'ראר, והוא (מדחת עיסאווי – י"א) שילם לי 16 אלף שקלים תשלום ראשון".

עסקת שליט החלק השני, אסירים ביטחוניים יוצאים מכלא  עופר, דצמבר 2011. עומר מירון
"משא ומתן כושל". אסירים ביטחוניים יוצאים מכלא עופר במסגרת עסקת שליט/עומר מירון

בהאזנות סתר שביצע שב"כ במהלך החקירה הסמויה נשמע מדחת עיסאווי מחלק הוראות באופן מדוקדק. "כל עורכי הדין ביום חמישי מכינים לי את הדוחות שלהם לעשירי בחודש. המשכורות אצלנו, אתה יודע", אמר עיסאווי לאחד מעורכי הדין.

עורך הדין: "כן, כן, כלומר בסוף החודש".

עיסאווי: "כן, כן, כלומר, סגרנו את החודש השני, אתם נותנים לי את כל הדוחות האלה ומתחילים עם התכנית של החודש השלישי ונראה איך יסתדרו העניינים, אינשאללה".

בהמשך, דיברו השניים על הביקורים בבתי הכלא. "אני שלחתי לך של אשל והנגב (שמות אסירים שצריך להיפגש איתם בבתי הסוהר – י"א), זה נמצא אצלך", אמר עיסאווי. "אשל והנגב, הכנתי את הפקסים ושלחתי אותם, שרון לא הבאת לי שמות. תקשיב, אשל ונגב, למה יש חמישה שמות, קבענו ארבעה".

עיסאווי: "תמחק אחד, אין בעיה".

עורך הדין: "קשה שהביקור יהיה עם חמישה שמות (הביקור ארוך יותר והתשלום נמוך יותר – י"א), רק שתדע לך, מאות פעמים אני אומר את זה כבר".

עיסאווי: "אני יודע שקשה, אתה תשכח ממנו, אני אמרתי לו (פעיל חמאס מעזה – י"א) ארבעה, הוא שלח חמישה".

עורך הדין: "הוא ממשיך לשלוח חמישה. בקשר ליום שלישי סגרתי אוהלי קידר וסגרתי רמון".

לאחר מכן סיפר עורך הדין על הבעיות שבהן הוא נתקל כשהוא פונה לשב"ס ומנסה לקבל אישורים לביקורים. "שלחנו אישור למחוז, הם תמיד ממררים את החיים, אתה יודע, השובתים האלה. ארבעה ימים עד שמקבלים אישור, זה החוק החדש אצלם". על כך השיב עיסאווי: "תחזיר לי תשובה. שלח לי איגרת בעניין אם הצלחת להזמין, כי במידה שאני אשכח, כדי שאני אראה את האיגרת. ברגע שנקבע לך ביקורים, תשלח לי".

"מביאים את האסירים לפי רשימה"

עורך דין נוסף שעבד עם האחים עיסאווי הוא מחמוד אבו סנינה. בעדותו סיפר אילו סוגי אסירים הוא נהג לפקוד. "ביקרתי אסירים מחמאס, מהג'יהאד, פתח, החזית העממית, והחזית הדמוקרטית. מחודש נובמבר 2013 ביקרתי מטעם מרכז אמל (מרכז של חמאס – י"א) שנמצא בעזה, אבל בהתחלה חשבתי שהוא נמצא ברמאללה", אמר. לדברי אבו סנינה, המשרד של עיסאווי החתים אותו על חוזה ולפיו הוא מקבל שכר טרחה חודשי בסך עשרת אלפים שקלים עבור 20-15 ביקורים בחודש. במשטרה סבורים כי מדובר בכספים שהגיעו מעזה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא היה משהו נגד ביטחון המדינה". איגרת שהועברה על ידי עורכי הדין/מערכת וואלה!, צילום מסך

החוקר: "איך הגיעו אליך ממרכז אמל שנמצא בעזה?"

אבו סנינה: "התקשרו אליי פעם לאחר ששירין מסרה להם את מספר הטלפון שלי. הבחור שדיבר איתי אמר לי זאת".

החוקר: "ספר לי על תהליך הביקור מההתחלה ועד הסוף".

אבו סנינה: "נותנים לי את שמות האסירים ממשרד 'אלקודס' או בטלפון או בסמס, בדרך כלל מדחת עיסאווי היה עושה את זה. ולאחר שאני מקבל את השמות, אני שולח את השמות של האסירים לבית הסוהר ואחרי יום מתקשר לבית הסוהר וקובעים לי את התאריך. מגיעים לבית הסוהר, נכנסים, אתה נותן את הרשימה ומתחילים להביא את האסירים לפי רשימה לחדר ביקורים. יש שם מחיצה ביני לבין האסיר, זכוכית, ויש טלפון מכל צד של אסיר".

"משרד 'אלקודס' נותן לי לבקר אסירים, מה אכפת לי פתח, ג'יהאד או חמאס?"

החוקר: "האם קיבלת איגרות מאסירים להעביר לאסירים אחרים?"

אבו סנינה: "היו דברים כאלו. משהו שהוא נגד ביטחון המדינה לא היה באיגרות האלו, ככה אני זוכר".

החוקר: "האם ביקרת את עבאס אל-סייד בכלא?"

אבו סנינה: "כן, בהדרים. יש לו 36 מאסרי עולם, מואשם בפיגוע של מלון פארק".

החוקר: "אני אומר לך שכל האסירים שביקרת לפי הרשימות הם או אסירי חמאס או הג'יהאד האיסלאמי והם שני הארגונים שעובדים עם המשרד שלכם. מה תגובתך לזה?"

אבו סנינה: "שמשרד 'אלקודס' נותן לי לבקר אסירים, מה אכפת לי פתח, ג'יהאד או חמאס, או כל ארגון אחר".

החוקר: "האם ביקרת את איסלאם ג'ראר ואיברהים חאמד?"

אבו סנינה: "כן".

החוקר: "מתי לאחרונה קיבלת איגרת מאסירים בבתי כלא שרצו להעביר מסר לעבאס אל-סייד?".

אבו סנינה: "עבאס אל-סייד היה בנפחא, ביקרתי אותו בהדרים, אני זוכר שאסירים העבירו לי איגרות לעבאס. את האיגרות הייתי מקבל ממשרד 'אלקודס' במייל או בפקס. האיגרות היו מודפסות בכתב יד".

"המצב הפוליטי יעזור לסכל את הליך השלום"

האיגרות שהועברו בין האסירים למנהיגי הארגונים לא הכילו רק דרישות למשא ומתן על זהות האסירים הביטחוניים שדרשו לשחרר, אלא גם מסרים בנוגע לשביתות רעב בכמה בתי כלא. השביתות נועדו להפעיל לחץ על הנהלת שב"ס לשפר את תנאי מאסרם. "על כל הארגונים לרשום שמות לכניסה לשביתה פתוחה ב-1 באפריל 2014", נכתב באחד המכתבים שנתבקש אבו סנינה להעביר ממנהיגי חמאס לאל-סייד. "נודיע לכל הארגונים בו זמנית. ההתחלה היא בשליחת מכתבים ברורים להנהלה שישנה תחילה של שביתה פתוחה אם לא ייענו דרישותינו. במהלך תקופה זו צריך לחץ תקשורתי ואנו מציעים שתיבחר ועדת תקשורת.

"חשוב להבהיר שבמידה שארגונים אחרים לא יצטרפו, אנחנו נלך על המהלך לבד", נכתב. "ואלו הם הצעדים: בשבוע הראשון נשבות יום אחרי יום. בשבוע השני נשבות ליומיים וניקח את האוכל בשלישי וכך עד 15 באפריל. הכניסה לשביתה תדורג לפי מספר האחים הרשומים (האסירים הרשומים בכל בית כלא – י"א). עלינו ליצור קשר עם כל האחים ולשתף אותם, במיוחד בבתי המעצר ובתי הסוהר בצפון, ועלינו ללמוד מניסיונות קודמים ולא לעשות טעויות שהיו". עוד נכתב: "אנו מצפים שיצטרפו אלינו המונים והעניין יביך את ההנהלה. המצב הפוליטי יעזור מאוד לסכל את הליך השלום. הבקשות שלנו ברורות: בקשות לטלפונים ולאוניברסיטה. וגם הבקשה שיתייחסו אלינו כאסירי מלחמה".

אסיר פלסטיני בכלא הדרים מסמן וי. AP
"רוצים טלפונים ואוניברסיטה". אסיר פלסטיני בכלא הדרים/AP
רק בעבור ברגותי ומחבל נוסף, הוקצה הסכום של 105 אלף שקלים בשנה. עבור שאר האסירים הקצו בחמאס 20 אלף שקלים ו-8,000 דולרים בחודש

איגרות נוספות שהצליחה המשטרה לתפוס אצל עורכי הדין ממזרח ירושלים חושפות את הכמות העצומה של הכספים שמקצה חמאס לאסירים הביטחוניים בכל חודש. מן האיגרות עולה כי האסירים הביטחוניים מנהלים דוחות מסודרים של כמות הכספים שמוקצים לקנטינות, ושמאפשרים להם את "חיי התענוגות" שלהם זוכים האסירים הביטחוניים. אחד מהם הוא המחבל ג'אסר ברגותי, שנשפט לתשעה מאסרי עולם לאחר שרצח תשעה חיילי צה"ל.

"נשארו לנו רק 37 אלף שקלים", נכתב באיגרת שכתב ג'ראר להנהגת חמאס בעזה. "מה שהגיע להדרים, היה סכום של 105 אלף שקלים. אני מבקש ממך לטפל בכספים של האנשים שרוצים לפרוע את החוב. אני מאוד כועס עליך כי כבר שלחתי שלוש איגרות בעניין". האיגרת מגלה כי רק בעבור ברגותי ומחבל נוסף, הוקצה הסכום של 105 אלף שקלים בשנה. עבור שאר האסירים הקצו בחמאס 20 אלף שקלים ו-8,000 דולרים בחודש. באיגרות, מביע ג'ראר את זעמו על הסכומים הללו וטוען שמגיע לו לקבל סכום גדול יותר.

באיגרת חריפה אחרת ששלח אחד האסירים, בכיר בחמאס, לג'יהאד איסלאמי, הוא הביע זעם על ה"נטישה" של דרך האיסלאם. "אחרי מאבק ארוך ראינו שלא קיבלנו אוזן קשבת אצלכם ושהנטל הוא לא אותו נטל כפי שאנחנו לוקחים אותו (על עצמנו – י"א)", נכתב. "העמדות שלנו ושלכם השתנו והאסטרטגיות השתנו. אנו לא רוצים מכם תגמול ולא תודות, אלא רוצים להכריז את עמדתנו. שלחנו לכם מספר מכתבים וכעת ישנם קווים אדומים ואנו רואים שאתם הפרתם אותם. ידעתם שהמשפחות שלנו בוכות והמעמסה על המשפחות ולא טרחתם לעשות דבר". באיגרת אחרת הביעו אסירי חמאס את מורת רוחם מאופן התנהלות המשא ומתן על עסקת שליט: "בכל הכנות, המשא ומתן מלכתחילה היה משא ומתן כושל ולא מקצועי בכלל. התקלות הופיעו בתקשורת והאויב זכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully