וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהוראת השר בנט: הצגה שכתב מחבל תוצא מסל התרבות

בני משפחת החייל משה תמם התקוממו על החלטת ועדת סל התרבות שלא להוציא מהסל הצגה שכתב אסיר שהיה מעורב ברציחתו. שר החינוך התערב והפך ההחלטה: "אזרחי ישראל לא יממנו הצגות סובלניות כלפי רוצחי חיילים"

שר החינוך נפתלי בנט, כנס הרצליה, יוני 2015. ראובן קסטרו
"זוהי ועדה שמוסריותה טעונה בדיקה". בנט/ראובן קסטרו

שר החינוך, נפתלי בנט, הורה היום (שלישי) להוציא לאלתר מסל התרבות את ההצגה "הזמן המקביל", שנכתבה על ידי ווליד דקה, אסיר ביטחוני הנושא עונש על חלקו בחטיפה, בעינוי וברצח של החייל משה תמם ב-1984. בכך, הפך בנט את החלטתה של ועדת הרפרטואר של הסל מוקדם יותר היום.

את ההצגה אישרה לראשונה ועדת הרפרטואר באפריל 2014. מאז כניסתה לסל התרבות הארצי, צפו בה יותר מ-900 תלמידי כיתות י"א וי"ב. אחרי שעלתה בחודש שעבר ההצגה בתיאטרון הערבי "אל-מידאן" שבחיפה, פנתה אחותו של תמם, מירב שחר, לראש עיריית חיפה יונה יהב, בבקשה שלא לאפשר זאת. "לא ייתכן שרוצח מכל סוג שהוא יקבל במה לדבריו", אמרה לו. "במיוחד לא ייתכן שמחבל ערבי ישראלי שפעל נגד מדינת ישראל וחטף ורצח חייל ישראלי יקבל מימון ישראלי רשמי בחסות עיריית חיפה בראשותך. אני מבקשת ממך בכל לשון של בקשה שלא לבזות את זכר חללינו ולמנוע את האירוע המבזה והמפלג מלהתקיים מחר בעירך".


עוד בנושא:
משפחה שכולה נגד עיריית חיפה: "אל תעלו הצגה שכתב רוצח בננו"
בנט: לשקול להוציא מסל התרבות הצגה שכתב מחבל

משפחת משה תמם ז"ל בתיאטרון אל-מידאן, אפריל 2015. ערן גילווארג
קרובת משפחתו של תמם עם תמונתו, במחאה בתיאטרון אל-מידאן/ערן גילווארג

היום התכנסה הוועדה לדיון דחוף בנושא, בעקבות פנייתו של השר בנט. חברי הוועדה החליטו שלא להוציא את הצגה מהסל בנימוק שמנדט הוועדה הוא לדון באיכות האמנותית של ההצגה בלבד ולא בשיקולים ערכיים, "מהותיים וקריטיים ככל שיהיו".

בני משפחתו של תמם, שזעמו על החלטת הוועדה, פנו לבנט בדרישה שיתערב, וזה הפך את ההחלטה. נוסף על כך, הודיע בנט כי יזמן את יו"ר הוועדה לבירור בעקבות קבלת ההחלטה.

"הוריתי לגורמים הרלוונטיים במשרד החינוך להסיר באופן מידי את ההצגה מסל התרבות", אמר. "מרגע זה, ההצגה אינה כלולה יותר בסל. אני רוצה להיות חד וחלק: אזרחי ישראל לא יממנו מכיסם הצגות שסובלניות כלפי רוצחי חיילים. יתרה מכך, ועדה שמאשרת הצגה שהופכת רוצח חייל לגיבור, זוהי ועדה שמוסריותה טעונה בדיקה. אני שר החינוך – והצגה המייצגת סובלנות לרצח החיילים ששומרים עלי היא לא חינוך".

ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ) אמר מנגד כי "במקום שרי חינוך ותרבות, מסתבר שיש לנו בישראל קומיסרים של חינוך ושל תרבות שמצנזרים, פוגעים ורודפים את כל מי שלא חושב בדיוק כמוהם". לדבריו, החלטתו של שר החינוך בנט היא ניסיון להשתיק דעות ולהפוך את השיח בחינוך ובתרבות לשיח אחיד "ימני קיצוני". "כל מי שרוממות הדמוקרטיה חשובה לו צריך להיאבק בהחלטות הללו ובשרים שבמקום להתמקד בפיתוח וההעצמה בתחומיהם, עסוקים בסתימת פיות".

מהמרכז המשפטי עדאלה, שפנה לוועדת סל התרבות בדרישה שלא להוציא את ההצגה מהסל, נמסר בתגובה כי מדובר בסתימת פיות. "החלטתו של השר בנט להוציא את ההצגה מסל התרבות על רקע התנגדות קבוצה זו או אחרת לתוכן ההצגה, משמעה הגבלת חופש הביטוי בשל דעה או הצגה שאינה הולמת את דעת הרוב. מדובר בהחלטה הפוגעת הן בחופש הביטוי של היוצרים, והן בזכותם של התלמידים הערבים לצפות בהצגה זו במסגרת פעילות בית הספר".

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) טען כי מדובר "בתפישה חשוכה, שאינה מבינה את מהותה של הדמוקרטיה. הדמוקרטיה אינה עריצות הרוב, הכופה את דעתו על הכל אלא היא נמדדת דווקא ביכולתו לנהל שיח פלורליסטי ומגוון".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully