וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ריבלין מונע טקס בר מצווה לבעלי מוגבלויות במשכן הנשיא"

8.6.2015 / 1:58

הטקס של הנערים, הלומדים בבית ספר הכולל חילונים, דתיים וחרדים, תוכנן להתקיים במעון בירושלים, אולם בתנועה המסורתית טוענים שריבלין הסכים לרב אורתודוקסי בלבד ובכך מנע את הגעת חלק מהילדים. בית הנשיא מכחיש: "שימוש ציני בילדים"

שנה לכהונת ריבלין: האמירות שעוררו מחלוקת. עומר מירון
"גורמי דת עושים שימוש ציני בילדים". הנשיא ריבלין/עומר מירון

האם נשיא המדינה ריבלין התנגד לקיים במשכנו בירושלים טקס בר מצווה ובת מצווה לילדים בעלי מוגבלויות בהנחיית רב קונסרבטיבי? כך עולה לכאורה ממכתב ששיגרו אתמול (ראשון) ראשי התנועה הקונסרבטיבית בישראל ובארצות הברית, ובו טענות על כך שהודרו מהאירוע שהיה אמור להתקיים בשבועות הקרובים בבית הנשיא בבירה. זאת, תוך שהם מגדירים את ההחלטה הזו "מעשה אכזרי", שמונע מהילדים את החגיגה המתוכננת.

הסאגה סביב קיום האירוע החלה לפני כחודש, עת סירב ראש עיריית רחובות, רחמים מלול, לאפשר את קיומו בשל העובדה שהיה צפוי להתקיים בבית כנסת מסורתי בעיר. אנשיו של מלול טענו בתגובה כי הורים לילדים דתיים במוסד החינוכי - המיועד לילדים בעלי מוגבלויות חילונים, דתיים וחרדים - פנו לעירייה בתלונה על כך שקיום הטקס בבית כנסת מסורתי מונעת את הגעתם אליו. החלטתו של מלול עוררה סערה וגררה תגובות קשות ברחבי העולם.

מי שהתערב במשבר לבקשת התנועה הקונסרבטיבית הוא המשרד לענייני תפוצות. מנכ"ל המשרד, יחד עם גורמים נוספים, ניסח פשרה ולפיה משכן הנשיא בירושלים יארח את הטקס. בתנועה המסורתית טוענים כי נוסח הפשרה קבע שבהנחיית ובהובלת האירוע יהיו מעורבים רב אורתודוקסי וכן רב הקהילה המסורתית ברחובות, מייקי גולדשטיין.

ראש העיר ביטל טקס בר ובת מצווה לילדים עם מוגבלויות. הסיבה: בית הכנסת מסורתי. פייסבוק, צילום מסך
מדינה יהודית לא יכולה להפנות עורף לילדים עם צרכים מיוחדים"/צילום מסך, פייסבוק

אלא שלטענת התנועה המסורתית, לא כך קרה. בתכנית הטקס שנשלחה במוצאי שבת על ידי מנכ"ל בית הנשיא למנכ"ל המשרד לענייני תפוצות, לא הופיע שמו של הנציג מטעמה. "נדהמנו לקבל את תכנית הטקס", כתבו ראשי התנועה בארץ ובארצות הברית במכתב לריבלין, "ולפיה הודרנו, פשוטו כמשמעו, מהטקס. רב אורתודוקסי הוא שינהל את הטקס לבדו. בית הנשיא אימץ, הלכה למעשה, את עמדתו של ראש עיריית רחובות".

עוד באותו נושא

ראש העיר ביטל טקס בר ובת מצווה לילדים עם מוגבלויות

לכתבה המלאה

עוד הוסיפו ראשי התנועה כי בשל ההחלטה, תימנע מהילדים הזכות לחגוג את הגעתם למצוות, "באופן התואם את כישוריהם בסיומו של תהליך חינוכי משמעותי, ארוך, מוקפד ובליווי מקצועי המותאם לכל אחד מהם אישית", כלשונם. את ההחלטה הגדירו במלים "מעשה אכזרי ביותר". לסיום כתבו: "מדינה דמוקרטית, מעצמה מדעית, מדינה יהודית אוהבת אדם, לא יכולה להפנות עורף לילדים עם צרכים מיוחדים, אפילו אם כמה ממנהיגיה מתעבים את ההשקפה הדתית שלנו או את מנהגינו כיהודים".

עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית, הוסיף בשיחה לוואלה! NEWS כי הופתעו לרעה מהיחס של ריבלין. "לא חיפשנו מחלוקת, חיפשנו פשרה לטובת הילדים ולטובת עם ישראל. חשבנו שמצאנו. נדהמנו מגישת הנשיא. הוא שכח שהוא כבר לא חבר כנסת, ובטח לא איש פרטי. כאב הלב הוא עצום. הנשיא ריבלין נשיא אמיץ, כך הוכיח כשנסע לגבעת חביבה כדי לקדם את השיח היהודי ערבי. האם יהודי העולם לא זכאים לכזה יחס?"

בית הנשיא: "הצענו לקיים את האירוע ללא מעורבות רבנית מכל זרם"

בבית הנשיא הכחישו בתגובה את הטענות ואמרו כי נענו לבקשת משרד התפוצות לאפשר לילדים אירוע בר מצווה נטול מחלוקות וחגיגי. "הזמנה זו טרם נענתה על ידי משרד התפוצות והזמנת הנשיא ורעייתו לחגוג עם הילדים במשכן, בעינה עומדת", נמסר. "לצערנו, גורמי דת, המבקשים לקדם את מטרותיהם, תוך שימוש ציני בילדים, מסרבים להיענות לכל מתווה מאחד המוצע על ידי בית הנשיא ואין לנו אלא להצטער על כך".

בבית הנשיא הוסיפו: "בימים האחרונים נעשו ניסיונות קדחתניים על ידי מנכ"ל בית הנשיא ומנכ"ל משרד התפוצות, ובמעורבות גורמים נוספים, לאתר מתווה מוסכם לקיום האירוע באופן שאינו מנציח את המחלוקת, ובכללם קיום הטקס הדתי מחוץ לבית הנשיא והגעת הילדים לאירוע חגיגי במשכן, או קיומו של הטקס בבית הנשיא ללא מעורבות רבנית כלשהי מכל זרם, אך גם אלו כשלו נוכח התעקשותה של התנועה המסורתית לדבוק בתכנון המקורי לניהול הטקס בעצמה. בית הנשיא שב ומזמין את הילדים לקבלת פנים חגיגית ומשמחת באופן שיציב רק אותם במרכז האירוע".

בניגוד להשקפה ההלכתית האורתודוקסית, תפיסתה ההלכתית של התנועה המסורתית גורסת כי גם ילדים עם מוגבלויות נספרים למניין בהגיעם לגיל מצוות, וזכאים לעלות לתורה ככל ילד בהגיעו לגיל מצוות. התכנית של התנועה המסורתית, הפועלת ברחבי הארץ יותר מ-20 שנה, זכתה בפרס "קרן שלם", ובמסגרתה עלו לתורה אלפי ילדים עם מוגבלויות.

(עדכון ראשון: 21:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully