וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתרון למשבר הדיור: עובדים זרים

7.6.2015 / 13:30

הישראלים לא מוכנים לעבוד בענף הבנייה, למרות השכר המתגמל, ולכן החלטת שר האוצר להגדיל את מכסת העובדים הזרים ב-20 אלף עובדים מסין הוא צעד נכון להורדת מחירי הדירות בישראל

פועל באתר בנייה. ShutterStock
פועל באתר בנייה/ShutterStock

כעת, לאחר כניסת שר האוצר החדש למשרדו, הגיע שלב המעשים ועושה רושם שהוא נחוש לפעול על מנת להוריד את מחירי הדיור בישראל. ישנן בעיות רבות בענף הבנייה אך נראה שבמידה ותתקבל תכניתו של שר האוצר לאשר את כניסתם של 20 אלף פועלים מסין, יחל צעד ראשון בכיוון הנכון, לפתרון בעיה חמורה, שאחראית במידה רבה לעליית מחירי הדירות בישראל ובו זמנית מורידה את איכות הבניה- היעדר כוח עבודה מקצועי ומיומן.

כבר שנים שהגורמים המומחים בענף הבניה בישראל, אלו שנמצאים כמעט כל יום בשטח, מנסים למצוא פתרון יצירתי כיצד להתמודד עם הירידה שחלה בשנים האחרונות במספר העובדים הזרים ואי לכך, בכוח אדם מקצועי בענף הבנייה בישראל.

כיום, מועסקים בישראל כ-5700 עובדים זרים מתוכם כ-3500 מסין, כאשר רק לפני 10 שנים עמד מספר העובדים על 20 אלף. מדובר בירידה של כמעט 70% ממכסת העובדים הזרים בשוק הבנייה בשנת 2005. לאור נתונים אלה, אין זה מפתיע שחברות הבנייה והקבלנים, נאלצים להתמודד עם מציאות קשת יום של גידול עצום בביקוש לצד מחסור חמור בעובדים מקצועיים שיספקו את ההיצע. התוצאה הסופית היא סחבת ואיחור ממוצע של שלוש שנים בבניית דירות.

ישנם מספר חברות בנייה שבעקבות המחסור בעובדים זרים ומקצועיים בענף הבנייה, סבלו מירידה באיכות של הבנייה ועלייה בליקויי הבנייה כפי שמדווח לעיתים בתקשורת. במידה והתוכנית של שר האוצר אכן תאושר, הדבר יוביל להוזלה משמעותית בעלויות הבנייה עבור היזמים והקבלנים ולקידום של פרויקטים קיימים.

אחת הטענות של מתנגדי התוכנית היא שהדבר יפגע בתעסוקת העובדים הישראלים. חשוב להבין שהדבר פשוט אינו נכון. דווקא העובדים הישראלים, הם אלו שמתנגדים ללכת לעבוד בעבודות בנייה ולכן יש מחסור חמור בפועלים מקצועיים. למרות תמריצי התמדה נאים ביותר שמעניקים לעובדים במסגרת תוכניות שנועדו לקדם ולעודד את שיעור העובדים המקומיים, שיעור הישארותם של העובדים הישראלים בענף אינו גבוה, שכן אין זה סוד שתנאי העבודה בענף הבנייה אינם קלים. מדובר בעבודה קשה ושוחקת שאינה פופולארית.

אם כבר, ההיפך הוא הנכון. העסקת פועל סיני דווקא אמורה לייצר עבודה בשוק לפועלים הישראלים המקומיים. על כל עובד סיני שיבוא ארצה, תתווסף העסקתם של לפחות שלושה עובדים ישראלים שיועסקו בעבודות בתחום החשמל, האינסטלציה והגבס. רק לאחרונה דווח שאפילו משרד הביטחון השכיל להבין בעיה זו ולכן פעל לקדם העסקה של 1,500 עובדים זרים בבניית מחנות צה"ל בנגב.

כניסת השר משה כחלון לתפקיד שר האוצר, מאי 2015. נועם מושקוביץ
נחוש לפעול על מנת להוריד את מחירי הדיור בישראל. שר האוצר משה כחלון/נועם מושקוביץ

השורה התחתונה היא שדווקא העובדים הישראלים, הם אלו שאינם מוכנים ללכת לעבוד בענף הבנייה, למרות השכר המתגמל. לכן, טוב עושה שר האוצר משה כחלון שפועל להגדיל את מכסת הפועלים הזרים על מנת להביא כוח עבודה זר ומקצועי לענף, דבר שיסייע לחברות הבנייה והקבלנים לעמוד ביעדי הבנייה ולהמשיך לספק לאזרח הישראלי דירות איכותיות, ברמה גבוהה, ולהוריד את רמת הליקויים למינימום האפשרי.

נקודה נוספת, חשוב שהבאת הפועלים הזרים תעשה ישירות דרך הקבלנים ולא דרך מתווכים וחברות כוח אדם אשר מייקרות את העלות במעל 50%, שכן עלויות אלה אינן נכנסות לכיסם של הפועלים, אלא לכיס של אותן חברות כח אדם. אין לי ספק החזרתם של העובדים הזרים ארצה, תוכל להשיב את ימי התהילה לענף הבנייה ולהזרים את "החמצן" לו הוא זקוק כדי להתפתח.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully