וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וואלה, הבנתי: האם תמו 50 שנות שלטון משפחת אסד בסוריה?

6.6.2015 / 11:00

ג'בהת א-נוסרה, דאעש והכורדים - מי נלחם במי על אדמת סוריה, ולאיזו מטרה? האם משטרו של אסד קרוב ליפול? וכיצד זה ישפיע על גבול ישראל והמזרח התיכון? אחרי שתצפו תוכלו לומר "וואלה, הבנתי"

עריכה: ניר חן, עיצוב גרפי: אביחי ברוך

בימים האחרונים, אחרי שצבא אסד רשם הפסדים משמעותיים בכמה חזיתות, מתרבות ההערכות שהוא עומד לאבד את השלטון בסוריה. ואולם, מוקדם לקבוע זאת נחרצות מכיוון שזו לא הפעם הראשונה שכל הפרשנים והדיווחים מנבאים את נפילתו. בשנת 2012 אירע פיגוע במפקדה של המטכ"ל הסורי בדמשק, חיסל את בכירי משטרו של אסד ונדמה היה שזה מגיע עד אליו.

גם אם אי אפשר לנבא מה יקרה לשלטון אסד, אפשר בהחלט לומר שסוריה כמדינה, כבר לא קיימת. בארבע שנות מלחמת האזרחים העקובה מדם נהרגו בקרבות 220 אלף איש, ותשעה מיליון מאזרחי המדינה הפכו פליטים בסוריה עצמה או מחוץ לה. יותר מ-12 מיליון בני אדם - חצי מאוכלוסיית המדינה - זקוקים לסיוע הומינטרי, ובהם חמישה מיליון ילדים.

מי נלחם היום במאבק השליטה על סוריה? כדי להבין את זה צריך להבין את המבנה הדמגורפי והגיאוגרפי של סוריה, את מלחמת הדת בין הסונים לשיעים במזרח התיכון ולחזור לחורף 2011, לאביב הערבי.

ישנם חמישה כוחות מרכזיים הנלחמים כעת על אדמת סוריה. צבא אסד, המקבל תמיכה וסיוע ממילציות שונות במימון איראני, מונה בשלב זה כרבע מיליון לוחמים. נגדם נלחמים כוחות המורדים, שמספרם מוערך במאה אלף לוחמים. הכורדים, קבוצת מיעוט לאומי ששואפת למדינה עצמאית בחבל כורדיסטאן, לוקחת גם היא חלק בקלחת הצבאות והמליציות באזור. פחדו הגדול ביותר של המערב הוא דווקא מהארגונים הג'יאהדיסטים: דאעש ששולטים כמעט בחצי מדינה, וג'בהת א-נוסרה, ארגון שהתפלג מדאעש ומזוהה עם אל-קאעידה.

לאיזה מדינה יברח אסד אם שלטונו אכן יקרוס בקרוב ומה יקרה למלחמת הדת במזרח התיכון? אחרי שתצפו תוכלו לומר "וואלה, הבנתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully