וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסד והנשק הכימי; ישראל צריכה לחשוש?

3.6.2015 / 14:30

ישראל הפחיתה את פסי הייצור של מסיכות האב"כ ושינתה את ההגדרה של גדוד האב"כ של חיל ההנדסה, מה שמעיד כי היא לא מוטרדת מהתקפות הכלור בסוריה. אך האם האיום הכימי על ישראל באמת הצטמצם?

הפגנה נגד השמדת הנשק הכימי של סוריה בתחומי אלבניה. טירנה, נובמבר 2013. רויטרס
הפגנה נגד השמדת הנשק הכימי של סוריה בתחומי אלבניה. טירנה, נובמבר 2013/רויטרס

במלחמת האזרחים בסוריה השתמש באשר אל אסד בנשק כימי, מה שכמעט הוביל לתקיפה אמריקאית נגדו בשלהי 2013. התקיפה נמנעה לאחר שהושג הסכם, שאילץ את אסד לוותר על מרבית הארסנל הכימי האדיר שהיה לו, שכלל בין היתר גז עצבים קטלני. עם זאת, אפשרו לאסד להמשיך ולהחזיק בכלור, שנועד גם לצרכים אזרחיים. אסד ניצל זאת ולפי דיווחים בשנתיים האחרונות, הוא ערך עשרות התקפות עם כלור. זה אחד היתרונות של הנשק הכימי, שניתן לנצל חומר אזרחי כדי לייצרו.

נשק כימי הופעל במלחמת העולם הראשונה בעוד במלחמת העולם השנייה, למרות ששוב שני הצדדים החזיקו בנשק כימי, הוא נותר מחוץ לשדה הקרב. צבא מצרים השתמש בנשק כימי בעת מלחמתו בתימן בשנות ה- 60. צבא עיראק השתמש בנשק כימי הן נגד כוחות איראניים בשנות ה-80 והן נגד הכורדים, בשלהי אותו עשור. חאפז אל אסד, אביו של באשר, טיפח את הארסנל הכימי של מדינתו כמענה לעדיפות הצבאית הישראלית, כולל זו הלא קונבנציונלית, כלומר הנשק הגרעיני שיש לישראל על פי מקורות זרים.

נשק גרעיני וכימי מוגדרים כאמצעים לא קונבנציונליים. הנשק הכימי נחשב ל"נשק הגרעיני של העניים" כי קל הרבה יותר לייצר אותו, בהשוואה לנשק גרעיני. כעת, לאחר שוויתר על עיקר הנשק הכימי שלו, נאלץ אסד להסתפק בכלור שהוא מעין "נשק כימי של העניים".

במשך כמה עשורים, עד לשנים האחרונות, סוריה נחשבה לאתגר הצבאי המרכזי של ישראל, במיוחד בשל הנשק הכימי של משטר אסד. חאפז אל אסד ובנו, היו עשויים להשתמש בנשק כימי במסגרת הנחתת מהלומה ראשונה בעת מתקפה סורית, למשל ירי טילים עם חומר כימי על העורף הישראלי כדי לשבש היערכות מילואים ו/או כאמצעי הגנתי יותר: בלימת התקדמות של צה"ל לעבר דמשק. כעת יש סבירות נמוכה מאד לתרחישים אלו.

באשר אל אסד שקוע לגמרי במאבק נואש מול יריביו בתוך סוריה, ואין לו עניין בעימות עם ישראל. לא בכדי בשנתיים האחרונות הוא מבליג על ההפצצות הלא רשמיות, של ישראל בתוך סוריה, שנועדו למנוע העברת נשק מתקדם לידי החיזבאללה. כמו כן ההיחלשות הניכרת של צבא אסד, כולל במישור הנשק הכימי, הפחיתה מאד את הסכנה שנשקפת ממנו. אסד בוודאי גם לוקח בחשבון שתקיפת ישראל בכלל ועם נשק כימי בפרט תחרוץ את גורל משטרו ואף את גורלו האישי, בעקבות התגמול הישראלי החריף.

נשיא סוריה בשאר אסד, פברואר 2015. AP
אין לו עניין בעימות עם ישראל. אסד/AP

בשנה האחרונה ישראל צמצמה באופן ניכר את פסי הייצור של מסיכות האב"כ ואף שינתה את ההגדרה של גדוד האב"כ של חיל ההנדסה, אם כי חיילי צה"ל מוסיפים לעבור הכשרה בתחום זה. תהליך זה מעיד כי ישראל אינה מוטרדת במיוחד מהתקפות הכלור בסוריה. הפצצות אלו מתבצעות באמצעות מסוקים של אסד. תיאורטית ניתן לשגר אותם, ולו בגיחות התאבדות, לתוך ישראל תוך שהם מסתננים בגובה נמוך. עד שיופלו הם יכולים להגיע ליישוב ברמת הגולן. אבל תרחיש זה הוא בעל סבירות נמוכה מאד, לאור הגורמים שצוינו ביחס לאפשרות של עימות בין ישראל לאסד.

האיום הכימי על ישראל הצטמצם משמעותית בעקבות ההסכם לפירוק הנשק הכימי של אסד. בזמנו, היו ספקות רבות, כולל לכותב שורות אלו, שהסכם זה יתבצע. אבל הוכח, ולו בנסיבות הספציפיות של אותו הסכם, שאיום בכוח יכול לכפות על דיקטטורה סוררת במזרח התיכון לוותר על נשק לא קונבנציונלי. זה למעשה מה שישראל רצתה, ועדיין שואפת, לעשות ביחס לאיראן והפרויקט הלא קונבנציונלי שלה - ייצור נשק גרעיני.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully