וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיקציה או פתרון אמיתי? שוק תחליפי הריטלין צובר תאוצה

2.6.2015 / 9:52

עם העלייה באבחוני הפרעות הקשב והריכוז אצל ילדים, יותר הורים פונים לתחליפים טבעיים על מנת להימנע מתופעות הלוואי של התרופה. נוירולוג ילדים לא ממליץ על החלופות: "תוספי תזונה לא מגיעים למוח - ריטלין כן"

הפרעת קשב וריכוז. GettyImages
משרד הבריאות מזהיר, אך לא סביר שזה יחזיר את ההורים לטיפול הקונבנציונלי/GettyImages

מגמת העלייה בתלמידים המאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז בשנים האחרונות אמנם הביאה לעלייה במכירות של הריטלין ושלל תחליפיה הרפואיים, אך גם גרמה לפריחה בשוק של התחליפים הטבעיים, שנמכרים כתוספי תזונה. משרד הבריאות מזהיר כי אין לייחס לתרופות הטבעיות סגולות מרפא וכי לא מדובר בתחליף תרופתי, אך לא סביר שהאזהרה הזו תשיב הורים לטיפול הקונבנציונלי, כשהשוק הטבעי רק צובר תאוצה בעוד עולה המודעות לתופעות הלוואי של ריטלין.

ד"ר אריה אשכנזי, נוירולוג ילדים וסגן מנהל המכון להתפתחות הילד בבית החולים שיבא בתל השומר, נחרץ מאד בדעתו בנוגע לתחליפים הטבעיים. "אף אחד מהם לא עובד", אמר. "הפרעת קשב וריכוז מקורה בבעיה בנוירו-טרנסמיטורים במוח. תוספי תזונה אינם מגיעים למוח. תכשירי ריטלין וכל הנגזרות שלו, מגיעים בדיוק לאן שצריך להגיע. את הדברים האלה ניתן לבדוק באמצעי הדמיה ומחקרים מצביעים על שיפור קליני ברור".

לדבריו, ההורים פונים לתחליפים עקב החששות מתופעות הלוואי. "הבעיה היא שההורים חוששים מתופעות הלוואי של ריטלין וחושבים שהם עוזרים לילדים שלהם בכך שהם מונעים מהם את הטיפול הזה", הסביר. "אם מגיע אלי הורה שלא רוצה לתת ריטלין, אני אומר לו שינסה את התחליפים לזמן קצר. אחרי מספר שבועות, אם אין שיפור, תחזור אליי. כולם בסוף חוזרים".

"אף אחד לא מבטיח שריטלין עובד"

"בטוח לשימוש ומטפל ביעילות וללא כל תופעות לוואי בהיפראקטיביות ובהפרעות קשב וריכוז", נכתב באתר האינטרנט של התחליף הטבעי "רטלקס". כמו כן, נכתב כי התחליף "מסייע בשיפור הזיכרון לטווח קצר ולטווח ארוך, ומוריד את רמת האימפולסיביות ההיפראקטיביות". נציגת החברה הבטיחה בשיחת טלפון כי המוצר "מאושר על ידי מכון התקנים ומשרד הבריאות כתוסף תזונה שהוא תחליף ריטלין". ההשפעה תורגש על הילד הצורך את המוצר בין שבועיים לשלושה לאחר תחילת השימוש, והמחיר הוא 270 שקלים לבקבוק, שאמור להספיק לחודשיים של שימוש יומיומי.

באתר האינטרנט של חברת "קונצרלקס", נכתב תחת הכותרת "תחליף ריטלין", כי זו "התשובה הטבעית לבעיית קשב וריכוז". נציג החברה ציין כי התחליף עשוי מצמחים, ולא דורש מרשם רופא. "התכשיר עושה את הפעולות הנכונות שעושה הריטלין, רק במקום שזה יהיה חומר כימי עם תופעות לוואי, מדובר בחומר טבעי ללא תופעות לוואי", הסביר. המחיר הוא 300 שקלים לחבילה של 60 כדורים, ו-750 שקלים לשלוש אריזות. ילד שייטול את התכשיר ירגיש בהשפעה בין שבעה ל-14 יום מתחילת השימוש.

"פוקוס מיינד" מיוצר על ידי יצחק בכר, מטפל טבעי המתמחה בצמחי מרפא. "תמצית ייחודית המתאימה לילדים ובוגרים, שמטפלת בהיפראקטיביות, אי-שקט, קושי להתרכז וכדומה", נכתב באתר האינטרנט. משיחה עם בכר עולה כי התכשיר, העשוי מצמחים טבעיים, ניתן בטיפות בעלות של 150 שקלים בחודש והוא מאושר על ידי משרד הבריאות.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אמא עם שלושה ילדים בחדר השינה. ShutterStock
"מישהו שקצת פעלתן יוגדר כבעל הפרעה"/ShutterStock

מדובר רק בכמה דוגמאות מתוך תחליפים רבים שמוצעים למכירה באתרי האינטרנט. בניגוד לד"ר אשכנזי, אילן סלומון, רוקח ומטפל טבעי, דווקא מעדיף את התחליפים. "אם יש תחליף טבעי – הוא עדיף", אמר סלומון. "אם יש פתרונות שאין להם תופעות לוואי ואינו גורמים לתלות, הם עדיפים בעיניי על ריטלין. התכשירים הם תוספי תזונה טבעיים, המכילים דברים כמו מינרלים, ויטמינים, חומצות אמינו וצמחים", הסביר סלומון. "לתופעות של הפרעות קשב וריכוז, ויטמין B וויטמין C חשובים מאד. בתחום המינרלים – לסידן ולמגנזיום יש השפעה מרגיעה. כשנותנים אותם לילד בצורה מומסת, זה מרגיע את מערכת העצבים. בחומצות אמינו גאבא טאורין הם בעלי השפעה מרגיעה. חומצת האמינו סרין מסייעת לריכוז".

לטענתו, ההשפעה אינה מובטחת הן עבור המוצרים הטבעיים והן עבור ריטלין. "מבחינתי, כל דבר שיש לו השפעה ועוזר הוא טוב. המוצרים האלה מורכבים מחומרים פחות מזיקים. גם לגבי ריטלין - מי מבטיח שזה עובד? אף רופא לא מבטיח. הכול ניסוי וטעייה", אמר. "אפשר לתת פתרונות מתונים ורק אם המצב לא משתפר, לעבור לתרופה. היום אחוז הילדים שמאובחנים הוא גבוה. מישהו שקצת רץ קדימה ופעלתן יוגדר כבעל הפרעה. זה יוצר תיוג. אז ניתן תרופה - כי זה מה שאמרו לנו לעשות. לגישתי, לא רק תוספי תזונה צריכים להחליף ריטלין, אלא גם ההורים, בית הספר, החינוך, הסביבה. אבל אי אפשר להגיד שלצמחים אין כל השפעה".

"המוצרים הטבעיים – תרופות סבתא"

במשרד הבריאות מחזיקים בדעתו של ד"ר אשכנזי ולא מרוצים משוק המוצרים המשווקים כתחליפים טבעיים לריטלין. לדברי ד"ר בועז לב, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, "זוהי מלחמה שרק עכשיו החלה, בפרסום באינטרנט של תחליפים. תוספי תזונה אינם תרופות ולכן אסור, על פי חוק, לייחס להם סגולות ריפוי. כשמציגים מוצר כ'כמו ריטלין' זה אסור, גם בפרסום".

ד"ר לב מכנה את התכשירים הללו "תרופות סבתא". "רמת ההוכחה ליעילותם נמוכה. זה כמו שמרק טוב לשפעת", אמר. "אולי זה נכון, אבל אין לכך כל תוקף מדעי. אנשים מאמינים שיש פתרונות פשוטים לבעיות קשות ובמציאות זה לא עובד ככה. במשרד הבריאות ישנה ועדה שאחראית לנושא ואם היא מזהה פרסום המצהיר על סגולות ריפוי היא מורה להוריד אותו ובמידת הצורך אף נוקטת אמצעים משפטיים. זאת תעשיה שמגלגלת המון כסף וקשה לאכוף את זה. כל הזמן צצים דברים חדשים".

מיצחק בכר נמסר: "השיקול של המתנגדים הוא כלכלי. חברות התרופות הגדולות הן המרוויחות מכך שנותנים ריטלין. זהו סם לכל דבר והנזקים ידועים. אפשר לקרוא על כך בעלון לצרכן. על הצמחים שמרכיבים את הפורמולה שלי יש מאות מחקרים קליניים ומחקרים מעבדה. נכון שהמוצר הסופי לא עבר מחקר כפורמולה, אבל כל הצמחים מאושרים על ידי משרד הבריאות ואלה צמחים שנחקרו וידועים. אכן, על תוסף תזונה שעשוי מצמחים אסור לעשות התוויה רפואית, אבל אני בא לעזור לבני האדם להימנע מלקחת סמים ולדפוק לעצמם את המוח".

במוקד הטלפוני של יצרן "קונצרלקס" סירבו להגיב או למסור מידע באשר ליצרן התכשיר.

לא ניתן היה להשיג את תגובת חברת "רלטקס" עד למועד פרסום הידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully