וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק הפטריוט" לא הוארך - ותכנית המעקבים של ה-NSA פגה הבוקר

1.6.2015 / 9:04

הסוכנות לביטחון לאומי איבדה זמנית את סמכותה לצותת למיליוני אזרחים אמריקנים, אחרי שפג תוקפו של החוק מימי הנשיא ג'ורג' וו. בוש. לפי חוק הזמני החדש, חברות הטלפונים יהיו אחריות לאגירת המידע

נשיא ארה"ב ברק אובמה משוחח בטלפון. AP
הבית הלבן קרא למחוקקים לאשר חקיקה חדשה "בהקדם האפשרי". הנשיא ברק אובמה/AP

הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) איבדה לפנות בוקר (שני) את סמכותה לאגור את נתוני שיחות הטלפון של מיליוני אזרחים אמריקנים. זאת, לאחר שהסנאט בוושינגטון לא הצליח להגיע לעסקה, במסגרתה יוארכו התקנות מעידן הנשיא ג'ורג' וו. בוש, שאפשרו את קיומה.

עם זאת, הסנאט החליט לקדם חקיקה זמנית, שתחליף את תכנית המעקבים ההמונית שנחשפה לפני שנתיים בהדלפותיו של אדוארד סנודן. מדובר בניצחון זמני עבור ממשל אובמה, שהפציר במחוקקים לגבש תכנית מעקבים חדשה, גם אם פחות חודרנית מזו שנחשפה בתקשורת. הבית הלבן קרא הבוקר לסנאט להבטיח שפרק הזמן עד אישור התכנית החדשה יהיה "קצר ככל הניתן".

"בעניין משמעותי כל כך כמו ביטחון לאומי, הסנאטורים חייבים להניח בצד את האינטרסים האישיים שלהם - ולפעול במהירות", נמסר בהודעת הבית הלבן. המחוקקים לא הצליחו להצביע אמש על מנגנון שיאריך את התקנות הקיימות בשל התנגדות עיקשת מצד הסנאטור ראנד פול, המתכוון לרוץ לנשיאות ומתנגד בחריפות לתכנית המעקבים של ה-NSA.

פול היה נתון אמש לביקורת חריפה מצד סנאטורים רבים, שהאשימו אותו בניסיון לגרוף קולות לקראת הפריימריז הנשיאותיים. הסנאטורית הדמוקרטית דיאן פינסטיין, שעמדה עד לתחילת השנה בראש ועדת המודיעין של הסנאט, אמרה כי "זה שערורייתי שמישהו מחזיק בתכנית לביטחון לאומי כבת ערובה, רק כדי לגייס תרומות פוליטיות".

הסנאטור ראנד פול בדיון על האזנות ה-NSA – וושינגטון, 31 במאי 2015. GettyImages
ראנד פול, אמש בתום הדיון בסנאט/GettyImages

התכנית שפגה אמש הייתה מעוגנת ב"חוק הפטריוט", שנחקק אחרי מתקפת הטרור ב-2001 והעניק לסוכנות סמכויות רחבות. החוק הזמני והחדש מכונה "חוק החירות". הוא כבר אושר בבית הנבחרים, אך בשבוע שעבר דחה אותו הסנאט. לאחר שהתברר כי לא ניתן יהיה להאריך את "חוק הפטריוט" אחרי 1 ביוני, הסנאט הצביע ברוב של 77 מול 17 על המשך הדיונים בחוק החדש, ועשוי להצביע על אישורו כבר ביום שלישי. על פי החוק החדש, איסוף המידע ייעשה על ידי חברות הטלפונים, ויישלף מהן על ידי סוכנויות המודיעין בהתאם לבקשות פרטניות ובכפוף לאישור חוק מיוחד.

ממסמכים שהדליף אדוארד סנודן החל מ-2013, עולה כי ה-NSA אוספת נתונים על שיחות הטלפון, המסרונים והמיילים של מיליוני אזרחים אמריקנים שמעולם לא נחשדו בעבירות פליליות. המעקבים התבצעו גם אחרי בעלי ברית של ארה"ב ומנהיגים כגון אנגלה מרקל, אחרי ארגונים לזכויות אדם, חברות מסחריות, משרדי או"ם ואחרי שגרירויות בבירות מערביות ברחבי העולם. ממסמכים שהדליף סנודן עולה כי ה-NSA העבירה את המידע הגולמי לשירותי ביון זרים, בהם 8200 והמוסד וה-GCHQ בבריטניה.

בחודש שעבר, קבע בית משפט פדרלי בניו יורק כי תכנית המעקבים של ה-NSA אינה חוקית, והגדירו את המעקבים כ"סתירה חסרת תקדים בעיקרון הפרטיות, שכל האמריקנים מצפים לה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully