וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהלים בעד "מחאת המכנסונים": איסור מכנסיים קצרים - שוביניסטי

אנשי חינוך רבים תומכים בעקרון שוויון בין המינים ומתנגדים לאיסור על לבישת מכנסיים קצרים בקרב תלמידות בלבד: "קוד הלבוש צריך להיות אחיד". תלמידות פנו לבנט בדרישה שיתערב, אך הוא בחר להתעלם

צילום: יוסי ציפקיס, עריכה: ניר חן

(גל יוסף, יו"ר מועצת התלמידים הארצית: "ניתן למחאה רוח גבית")

"מחאת המכנסונים" עולה שלב: קבוצת תלמידות שלחה הבוקר (ראשון) מכתב לשר החינוך, נפתלי בנט, המביע את מורת רוחן באשר לאיסור על תלמידות להגיע עם מכנסיים קצרים בכמה בתי ספר ברחבי הארץ. בנט בחר שלא להגיב לנושא. תלמידות מדרום הארץ וממרכזה צפויות להפגין על כך מול משרד החינוך בירושלים בשבועיים הקרובים.

התלמידות מוחות על העובדה כי בבתי ספר שונים ברחבי הארץ נאסר על הבנות להגיע עם מכנסיים קצרים, ואילו על הבנים אין הגבלה שכזו. הדעות בנושא בקרב מנהלי בתי הספר מגוונות. "אני מקבל את העיקרון שלכל בית ספר יש את הזכות לקבוע את קוד הלבוש ההולם את השקפת העולם החינוכית של המוסד, ובלבד שהקוד יחייב בנות ובנים ולא ייאכף על בנות בלבד", אמר מנשה לוי, מנהל תיכון "מעיין שחר" במועצה האזורית עמק חפר ויו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים. "לא ייתכן שיאכפו קוד לבוש על בנות בלבד בטענה השוביניסטית והמגוחכת, שלפיה יש להחמיר עם בנות משום שהן משדרות מיניות".

לקריאה נוספת:
תיכוניסטית מוחה: למה רק לבנים מותר ללבוש מכנסיים קצרים?

שר החינוך נפתלי בנט מעביר שיעור במתמטיקה לתלמידי כיתה ו' בפתח תקווה, מאי 2015. יותם רונן
בחר שלא להגיב למכתב המחאה של התלמידות. שר החינוך בנט/יותם רונן

הוא הוסיף: "מוסדות חינוך יכולים לנצל את תהליך קביעת קוד הלבוש ולהפוך אותו לתהליך חינוכי אמתי, שבו נוטלים חלק מנהלים, מורים, תלמידים והורים בשיח שתכליתו להגיע לקוד לבוש מוסכם שיעוגן בתקנון בית הספר. בבית ספרי, בחטיבה העליונה, אני מחייב לבוש הולם, אך ללא תלבושת אחידה, שבאופן אישי מרתיעה אותי. מתקיים דיון עקבי על הגדרת המושג 'קוד לבוש הולם' בבית ספרנו, בהשתתפות הנהלת בית הספר, מורים, מועצת התלמידים וההורים. השיח הוביל להסכמות בנושא ואפילו הצלחתי לגייס את התלמידים להשגיח בעצמם על קוד הלבוש ההולם בקרב תלמידים. זאת, תחת האיום המפורש שאם קוד הלבוש ההולם לא יישמר, נלך לברירת המחדל של תלבושת אחידה, שגם הם התלמידים וגם אני כמנהל לא רוצים".

בקרב מנהלי בתי ספר המאוגדים התקיים דיון בשבוע שעבר שהסתיים ללא הסכמה. עם זאת, לוי מעריך כי מרבית מהמנהלים מכבדים את עקרון השוויון בין המינים ותומכים במחאתם של התלמידים. "אנחנו חיים במדינה חמה, אי אפשר אחרת, לכן אני מאפשרת לתלמידות שלי להגיע במכנסיים קצרים, כל עוד זה לבוש הולם. הן מגיעות במכנסיים מעל לברך, בוודאי", אמרה ורדה כגן, מנהלת תיכון אליאנס בתל אביב, המונה כ-500 תלמידים. "יש פה אווירת לימודים גבוהה, גם בקיץ וגם בחורף. אני מבינה ללבן של התלמידות המתלוננות".

"הדיון צריך להיות סביב עקרון השוויון, לא אורך המכנסיים"

א', מנהלת תיכון מקיף במרכז הארץ, סיפרה כי אצלה אמנם אין אפליה בין תלמידים לתלמידות באשר לסוג הלבוש, אך היא מקפידה על מכנסיים באורך סולידי. "אצלנו הבנים והבנות יכולים לבוא לבית הספר עם מכנסים עד הברכיים, ללא יוצא מן הכלל. בנות יכולות גם לבוא בטייץ, אבל הדיון צריך להישאר סביב עקרון השוויון ולא אורך המכנסיים", אמרה. גם מנהלת תיכון ממלכתי מקיף בבאר שבע תוקפת את הדרישה לאשר מכנסיים קצרים לבנות ולבנים כאחד. בעיניה, זה נתפס כערעור על הסדר הטוב שאמור להיות בכל מוסד חינוכי. "זה בית ספר חינוכי, יש לנו גם תלמידים שומרי מסורת בבית הספר, אבל אצלנו כל הבנים והבנות לובשים מכנסיים עד אחרי הברך, זאת אמת מידה שיש לה נראות. הילדים יודעים שכששמים גבולות יש לכבד אותם, אם זה פרוץ אז הכול פרוץ, וכשיש מסגרת מכובדת וחד-משמעית הילדים יודעים להתיישר לפיה".

חברת הכנסת רחל עזריה (כולנו) התייחסה היום לסוגיה בעמוד הפייסבוק שלה."'כשראיתי אותו הדבר הראשון שעשיתי היה למשוך את החצאית כלפי מטה ולסגור עוד כפתור בחולצה' - כך מתארת מכרה שלי, שכבר מזמן עברה את גיל נעוריה, את המפגש המקרי ברחוב מול מנהל האולפנה שלה לשעבר", סיפרה עזריה. "החוויה הזאת של נערה דתית בגיל התיכון היא חוויה חזקה. המסר שאת מקבלת כבר מגיל צעיר הוא מאוד פשוט: הגוף שלך בעייתי".

עזריה ציינה כי בימינו נערות בציבור הדתי נמצאות במקום טוב יותר בזכות מאבק הפמיניזם הדתי, והשוותה את המאבק הזה למחאת הנערות בבתי הספר החילוניים. "אנחנו לא יכולים לגדל פה דור שלם של נערות שחושבות שהגוף שלהן הוא בעיה. אנחנו כן צריכים לגדל נערות ונערים שבטוחים בעצמם, רואים את עצמם שווים ובעלי אמונה במי שהם ומה שהם יכולים לעשות. אני רוצה לחזק את הנערות במאבקן הצודק, לומר לכן שאני כאן לכל מה שתצטרכו בכנסת ואני מחכה לפגוש אתכן בהפגנה כאן בכנסת בעוד שבועיים".

פוסט של ח"כ רחל עזריה התומך ב"מחאת המכנסונים", מאי 2015. פייסבוק, צילום מסך
פוסט של ח"כ רחל עזריה התומך ב"מחאת המכנסונים", מאי 2015/צילום מסך, פייסבוק

בשבועיים הקרובים צפוי דיון בקרב בכירי משרד החינוך בנושא. בשפ"י (שירות פסיכולוגי ייעוצי) במשרד החינוך, שאחראי לסוגיות אקלים בית ספרי והתנהגויות בתוך בית הספר, מרגיעים ומסבירים כי מעת לעת הם מבצעים הערכת מצב ודיונים סביב חוזר מנכ"ל אקלים בית ספרי החדש, שראה אור ב-1 באפריל, ובין סעיפיו גם בניית תקנון בית ספרי ותלבושת בית הספר. "שמענו את הקולות ואנחנו נקיים דיון סביב חוזר המנכ"ל, שבין היתר ידון בסוגית תלבושת האחידה ואיך לקדם שיח שיתופי בין הנהלת בית הספר להורים והתלמידים", אמרה עינב לוק, מנהלת באגף תכניות סיוע ומניעה בשפ"י.

היא התייחסה לדרישה של תלמידות ולפיה על משרד החינוך להתערב במצב הקיים. "לא ניתן להגדיר קוד אחיד כי לכל קהילה יש את המאפיינים הקהילתיים שלה, ויש שונות גדולה. כשבנינו תקנון יחד עם בתי ספר במגזר הבדואי, למשל, הם הגדירו עם ההורים והתלמידים שתלבושת הולמת עבורם זה חולצת בית ספר עם צבעים ספציפיים, כי מבחינתם לבוא עם צבע אדום לא תואם את הקהילה שלהם. מערכת החינוך לא יכולה להגדיר עבור קהילה מה היא חושבת. עם זאת, צריך שבנים ובנות יהיו תחת הנחיות זהות", סיכמה.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד מנחה את ציבור התלמידים ועובדי ההוראה להגיע לבית הספר בהופעה הולמת. בתקנון כל בית ספר, שנקבע בשיתוף התלמידים וההורים, ישנה התייחסות לאופן הלבוש אשר נקבע בהתאם לקהילת באי בית הספר".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully