וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספר המתגייסים הבדואים לצה"ל השנה – הנמוך ביותר זה חמש שנים

31.5.2015 / 19:21

מנתוני משרד הביטחון עולה כי בשנה האחרונה התגייסו רק 98 צעירים מבני העדה, לעומת כ-130-120 בשנים קודמות. לאור הנתונים השיק שר הביטחון תכנית לימודים להעלאת המוטיבציה לגיוס

גששים בדואים. מערכת וואלה!
כמות המתגייסים הנמוך ביותר זה עשור. חיילי גדוד הסיור הבדואי בצה"ל/מערכת וואלה!

משרד הביטחון השקיע בשנים האחרונות משאבים רבים לעודד את בני המגזר הבדואי להתגייס לצה"ל, אך המוטיבציה לשירות ידעה עליות ומורדות. מנתוני המשרד עולה כי בין השנים 2011 ו-2013 חלה ירידה קלה: מ-130 בני נוער שהתגייסו מדי שנה ל-120. הנתונים על אודות שנת הגיוס הנוכחית, שהחלה ביוני 2014 ומסתיימת בימים אלו, מצביעים כבר על ירידה חדה: רק 98 מהמגזר הבדואי התגייסו בפרק זמן זה – המספר הנמוך ביותר זה חמש שנים.

לאור הנתונים השליליים הנחה שר הביטחון, משה יעלון, להאיץ תכניות להעלאת המוטיבציה לגיוס בקרב הבדואים. בהתאם לכך הושקה היום (ראשון) תכנית לימודים באקדמיה המיועדת לחיילים משוחררים בני המגזר, שתתקיים במכללת ספיר.

גורמים במערכת הביטחון טוענים כי אחת הסיבות לתופעה היא פעילותה של התנועה האיסלאמית. לטענתם, היא מנהלת תעמולה קיצונית נגד המתגייסים לצה"ל במטרה להדיר את רגליהם מלשכות הגיוס, עד כדי הבכתם בפומבי. לדברי אחד הגורמים, "תוך כדי מבצע 'צוק איתן' ואחריו התגברה ההסתה נגד החיילים הבדואים, והתווספה לכך תחושת ניכור לאחר שהתגברו הריסות בתי חיילים ומשפחותיהם, בשל העובדה כי הם נבנו בפזורה הבדואית בניגוד לחוק".

לוחמי גדוד הסיור המדברי. דובר צה"ל
תכנית לימודים ייעודית לבני המגזר. גדוד הסיור המדברי/דובר צה"ל

חמדה מרק, מנהלת הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים במשרד הביטחון, אמרה לוואלה!NEWS כי התכנית המדוברת נוחלת הצלחה. "לתכנית נרשמו 66 חיילים משוחררים. חלקם ישתחררו בקרוב ועדיין מבצעים פעילות מבצעית באוגדת עזה. חלקם יעברו קדם מכינה ומכינה לקראת הרישום לתואר ראשון, שכולו יהיה על חשבון משרד הביטחון, כולל דמי קיום. לכל אחד מהם יוצמד יועץ אישי, אח בוגר, שיסייע להם בפן המנטלי לחצות את המסלול עד לתואר הראשון. התכנית פועלת ללא הגבלת מקום", אמרה.

בניגוד לנתונים אלו, המצב בקרב בנות העדה מעיד על השתלבות גדולה יותר. בשנה האחרונה נרשמה עלייה אלפי אחוזים בקרב הצעירות הבדואיות שהתגייסו לשירות לאומי. לאחר מכן הן זוכות להכוונה של היחידה לחיילים משוחררים וסיוע במימון לימודים אקדמיים. זאת ועוד, באחרונה פתח משרד הביטחון משרד לעידוד גיוס לבני המגזר בבאר שבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully