וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכל שנה מתים בגלל עישון 700 אנשים שאינם מעשנים

31.5.2015 / 7:00

על פי נתונים שפרסם משרד הבריאות לרגל "יום ללא עישון" המצוין ברחבי העולם, 8,000 מתים בארץ מדי שנה כתוצאה מעישון. 8.2 מיליארד שקל הוצאו בישראל ב-2014 על סיגריות - יותר מעל מוצרי חלב

איש מעשן. ShutterStock
אחד מכל חמישה ישראלים - מעשן/ShutterStock

אחד מכל חמישה ישראלים מעשן וגברים ישראלים מעשנים יותר מפי שניים מאשר נשים ישראליות – כך עולה מנתוני סקר הבריאות העולמי שערך משרד הבריאות והתפרסמו היום (ראשון) לרגל ציון "יום ללא עישון" של ארגון הבריאות העולמי. עוד עולה כי שוק מוצרי הטבק גלגל בשנת 2014 יותר משמונה מיליארד שקלים – יותר משוק החלב, שוק החיתולים ושוק דגני הבוקר. לפי הערכות של מומחים במשרד, עישון גורם לכ-8,000 מקרי מוות, כ-700 מתוכם הם בקרב לא מעשנים אשר נחשפו לעישון בסביבתם.

על פי תוצאות הסקר, שיעור המעשנים בישראל בקרב בני 21 ומעלה עומד על 19.8% נכון לשנת 2014. מדובר בירידה ביחס לשנה שלפניה – אז עמד שיעור המעשנים בישראל על 23.1% לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. כמו כן, 27.3% מהגברים בישראל מעשנים, לעומת 12.6% בקרב הנשים בישראל. יותר ממחצית מהגברים המעשנים דיווחו על צריכה של 20-10 סיגריות ביום. בקרב הנשים המעשנות, 40% דיווחו כי הן צורכות פחות מעשר סיגריות ביום. לעומת מדינות האיחוד האירופי, בישראל דווקא מעשנים פחות מהממוצע. 28.5% מהגברים במדינות האיחוד מעשנים, ו-17.7% מהנשים במדינות האלה מעשנות.

35% מהנשאלים הלא-מעשנים בסקר הצהירו כי הם נחשפים ל"עישון כפוי", המוכר גם כ"עישון פסיבי". נשים לא-מעשנות רבות אמרו כי המקום שבו הן מרבות להיחשף לעשן סיגריות הוא ביתן, בעוד הגברים הלא-מעשנים ציינו כי הם נחשפים לכך במקום העבודה.

כלים עם חלב. ShutterStock
היקף מכירות מוצרי החלב - קטן ממכירות מוצרי הטבק/ShutterStock

כל מעשן יודע כי מדובר בהרגל יקר, ואכן, משקי הבית בישראל הוציאו בשנת 2014 יותר מ-8.2 מיליארד שקלים על רכישת מוצרי טבק ועישון. לצורך השוואה, היקף מכירות מוצרי החלב באותה שנה עמד על 7.5 מיליארד שקלים, שוק החיתולים לתינוקות גלגל כ-600 מיליון שקלים ורווחי שוק דגני הבוקר הסתכמו ב-619 מיליון שקלים. על פי משרד הבריאות, במשקי בית שנמנים עם מעמד סוציו-אקונומי נמוך, מדובר בהוצאה העשויה להגיע לכ-25% מכלל ההכנסה החודשית של משק הבית.

על פי הערכות המשרד, העלות הישירה והעלות העקיפה של נזקי העישון למערכת הבריאות עומדות על כ-1.7 מיליארד שקלים בשנה. עלויות עקיפות נוספות שנגרמות כתוצאה מאובדן כושר עבודה וימי מחלה מוערכים בכ-1.9 מיליארד שקלים, וערך אובדן חיי האדם - בחישוב ממוצע של כעשרה מיליון שקלים לכל אדם כפי שמקובל במדינות ה-OECD - מגיע לכשמונה מיליארד שקלים בשנה. כך, כלל עלויות העישון למשק הישראלי מוערכות בכ-12.8 מיליארד שקלים בשנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

משרד הבריאות: לא כדאי לנסות להפסיק ללא הכנה

העלויות הגבוהות, לצד הנזקים הבריאותיים כתוצאה מעישון, מביאים רבים מהמעשנים לרצות לחדול מן ההרגל. בשנת 2014 מספר הפונים לגמילה מעישון בארבעת קופות החולים הגיע ל-26,818 מעשנים.

במשרד הבריאות ציינו: "רבים בישראל ובעולם מנסים להפסיק לעשן ללא הכנה מוקדמת, תמיכה מקצועית או תמיכה תרופתית". עם זאת, נמסר כי סיכויי ההצלחה של הפסקת עישון בדרך זו "הם באחוזים בודדים, ולכן מומלץ לכל מעשן לפנות לקופת החולים שלו דרך המוקד הטלפוני או אתר האינטרנט של הקופה, או להגיע פיזית לקופת החולים ולקבל תמיכה וייעוץ בהליך הפסקת עישון. בהתאם לסל שירותי הבריאות, כל קופות החולים מציעות סדנאות גמילה מעישון בפריסה כלל ארצית, ללא עלות".

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully