וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מומחי גרעין מצפון קוריאה ביקרו באיראן בזמן השיחות עם המערב"

ארגון אופוזיציה איראני גולה טען כי שבעה נציגים מהמדינה הקומוניסטית ביקרו במתחם חשאי ממזרח לטהראן. לפי הדיווח, משלחת נוספת תגיע למדינה בחודש הבא. באיראן מכחישים

נשיא איראן חסן רוחאני בפגישה עם שר החוץ של קוריאה הצפונית רי סו יונג בטהראן, ספטמבר 2014. AP
נשיא איראן רוחאני בפגישה עם שר החוץ של קוריאה הצפונית בטהראן, ספטמבר/AP

ארגון אופוזיציה איראני גולה טען אתמול (חמישי) כי משלחת של מומחי גרעין וטילים מקוריאה הצפונית ביקרה במתקן צבאי ליד טהראן בחודש אפריל, בזמן השיחות בין איראן לשש המעצמות סביב תכנית הגרעין שלה. "המועצה הלאומית להתנגדות באיראן" (NCRI) חשפה את מתקן העשרת האורניום בנתנז ואת מתקן המים הכבדים באראק ב-2002. עם זאת, מומחים טוענים כי דיווחי הארגון לא תמיד מדויקים וכי יש לו אג'נדה פוליטית ברורה. איראן, מצדה, הכחישה את הדיווח.

הארגון, שמושבו בפריז, טוען כי מקורות איראניים, בהם גורמים במשמרות המהפכה, דיווחו כי שבעה אנשים ממשרד ההגנה של קוריאה הצפונית הגיעו לאיראן בשבוע האחרון של אפריל. עוד נטען כי זאת הייתה הפעם השלישית שבה נציגים מהמדינה הקומוניסטית המבודדת, שמחזיקה בנשק גרעיני, הגיעה לאיראן וכי משלחת של תשעה אנשים אמורה לשוב אליה בחודש הבא. "הנציגים כללו מומחי גרעין, מומחים לראשי נפץ גרעיניים ומומחים במגוון נושאים בתחום הטילים הבליסטיים, בהם מערכות ניווט".

מתקן המים הכבדים בעיר אראק, איראן. AP
הארגון חשף את קיומו של האתר. מתקן המים הכבדים באראק/AP

לפי הדיווח, המשלחת הצפון-קוריאנית נלקחה בחשאיות למתחם האימאם חומייני, אתר שנמצא ממזרח לטהראן ונשלט בידי משרד ההגנה. הנציגים, כך נטען, הגיעו למרכז למחקר ולפיתוח טכנולוגיית אוויר וחלל – יחידת מחקר לחימוש גרעיני – ולמרכז מחקר נוסף שנמצא בבנייה המצוי תחת סנקציות אמריקניות.

שגרירות איראן בצרפת הכחישה את הדיווח ודיפלומט איראני צוטט באומרו כי "דיווחים בדויים אלו מפורסמים לקראת ההגעה לשלבים הסופיים של השיחות ובשל העובדה שיש סיכוי גבוה לחתום על הסכם". הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לא התייחסה לדיווחים כמו גם גורמים בפיונגיאנג. במחלקת המדינה האמריקנית בוחנים את הדיווח. דובר מחלקת המדינה ג'ף רתקה הבהיר: "עד כה, לא הצלחנו לאשש אותם". כמו כן, גורמים מערביים הבהירו כי הם לא מודעים לכך שמשלחת צפון-קוריאנית הגיעה לאחרונה לטהראן.

בעבר היו דיווחים לא-מאומתים על שיתוף פעולה בין המדינות בתחום הטילים הבליסטיים, אך הנושא הגרעיני מעולם לא הוזכר. צוות מומחים של האו"ם, שמפקח על יישום הסנקציות על קוריאה הצפונית, דיווח בעבר כי פיונגיאנג וטהראן מחליפות באופן קבוע טכנולוגיה הקשורה לטילים בליסטיים, במה שמהווה הפרה ברורה של העיצומים שהוטלו על איראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully