וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזג אוויר משוגע: משיא חום וצריכת חשמל לגשם וסופות ברקים

הטמפרטורה שנמדדה אתמול בחבל הבשור - 44.3 מעלות - היא הגבוהה ביותר מאז החלו למדוד שם לפני 40 שנה. שרב כזה כבד לא היה פה מאז 2002. בשעות הערב, עם תחילת השבירה, ירדו גשמים מקומיים. היום: אובך, בסוף השבוע: צניחה במידות החום וסיכוי לגשם

צילום: קבוצת רוטניק, עריכה: גדי וינסטוק

אם צריך היה הוכחה לזה שהאביב עדיין פה, אתמול היווה דוגמה מעולה לכך. בעוד שאחר הצהריים נשבר שיא החום מאז החלו המדידות בחבל הבשור שבדרום, אמש (רביעי) דווח באזורים שונים בארץ על סופות ברקים ועל גשמים מקומיים, בין היתר בראשון לציון, בצפון השומרון, בכנרת ובתל מונד. מהשירות המטאורולוגי נמסר כי מדובר בשבירה של המערכת החמה שלוותה בעננים בשכבות הבינוניות והגבוהות, אשר מביאה לגשמים קלים.

הטמפרטורות הגבוהות ביותר נמדדו אתמול בשפלה, בצפון הנגב ובערבה - שם הורגשו בין 42 ל-44 מעלות. הטמפרטורה הגבוהה ביותר נמדדה במושב פארן - 44.9 מעלות. טמפרטורות גבוהות מאוד היו גם במישור החוף, ברצועת החוף הצפונית ובעמקי הצפון, 42-40 מעלות. תושבי גוש דן נהנו בצהריים מהשפעה ממתנת של הבריזה מהים, אולם בשעות אחר הצהריים טיפסו הטמפרטורות באזור זה והגיעו לכ-40 מעלות. בהרי המרכז, בגליל התחתון ובדרום הגולן נמדדו 38-37 מעלות, ובגליל ובצפון הגולן 35-33 מעלות.

עוד בנושא
מהירדן ועד הים: תמונות מהשרב הכבד בישראל
אולפן וואלה: איך עובדים בחוץ בחום של 48 מעלות?
מכת חום: איך השרב בחוץ משפיע לכם על הגוף?

גשם בכביש 443. קבוצת רוטניק, תמונות גולשים
גשם בכביש 443, אמש/תמונות גולשים, קבוצת רוטניק

ראש גף אקלים בשירות המטאורולוגי עמוס פורת הסביר כי אם בוחנים את הנתונים מהיום ברמה הארצית, מתקבל שרב עם ערכים בסדר גודל דומה אחת לכעשר שנים. לאחרונה היה אירוע כזה בתחילת יוני 2002, ולפני כן באפריל 1994.

הערכים שנמדדו אתמול לא שברו שיאים ברוב האזורים בארץ, אולם בתחנה שבבשור, שפעילה מאז 1975, הטמפרטורה שנמדדה (44.3 מעלות) היא הגבוהה ביותר מתחילת המדידות. בתחנה בקיבוץ דורות שליד שדרות, שבה החלו המדידות ב-1953, הערך שנמדד (44.2 מעלות) הוא הגבוה ביותר מאז השיא שנקבע במאי 1970 (45.3 מעלות).

מידות החום המקסימליות שנמדדו אתמול ברחבי הארץ: בחיפה (טכניון) - 39.6 מעלות, הכפר הירוק - 41.7, תל אביב חוף - 38.9, בית דגן - , 42.3, ירושלים - 37.5, צמח (כנרת) - 40.9, באר שבע - 43.2, גלגל (בקעת הירדן) - 43.1, סדום (ים המלח) - 39.4, אילת - 41.3.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

גם במישור החוף רשמו שיא של כמעט 20 שנה

במישור החוף, זו הפעם השנייה במאי 2015, שבה עוברים את רף ה-40 מעלות. תופעה דומה, שבה מתקבלים באותו החודש שני אירועים עם יותר מ-40 מעלות במישור החוף, אירעה חמש פעמים בלבד ב-75 השנים אחרונות: ב-1941, 1952, 1966, 1980 ו-1996.

חייל מתמודד עם עומס החום במעלה אפרים, מאי 2015. ראובן קסטרו
קצת מים להתרענן/ראובן קסטרו

לא רק החום שבר שיאים, גם מבחינת צריכת החשמל נשבר אתמול שיא ביחס לקיץ שעבר. בשעות הצהריים עמדה הצריכה על 11,334 מגה וואט (לעומת שיא קודם אשתקד של 11,320). "העובדה כי יום כמו היום, עם עומס חום קיצוני כל כך, עובר ללא אירועים חריגים, היא כלל אינו דבר מובן מאליו", אמר אתמול שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, יובל שטייניץ.

שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים יובל שטייניץ, עם יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, האלוף (במיל.) יפתח רון טל. יוסי וייס, חברת החשמל,
השר שטייניץ עם יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, אתמול/יוסי וייס, חברת החשמל

החום הכבד גרר נפגעים רבים. אתמול משעות הבוקר טיפלו כוחות מד"א ביותר מ-143 בני אדם שנזקקו לעזרה רפואית בעקבות גל החום הכבד. בין הנפגעים גם פעוטה כבת שנתיים שהושארה בכלי רכב.

פרמדיק ראשי במד"א, רמי מילר, אמר שמרב הנפגעים סבלו מתשישות, מהתעלפויות, מהתייבשות וממכות חום. כמות המקרים מהווה עלייה של עשרות אחוזים לעומת יום קיץ שגרתי: "אחד המקרים שבדרך נס לא הסתיים באסון היה אירוע שבו הוזעקנו לפעוטה כבת שנתיים ששהתה זמן ממושך ברכב סגור בפתח תקווה. החובשים והפרמדיקים של מד"א פינו את הפעוטה במצב קל וכשהיא בהכרה מלאה לבית החולים שניידר בעיר".

אחרי שבירת השרב, ולקראת האובך והאבק הצפויים להגיע לישראל החל מהלילה, במד"א ממליצים לסובלים מבעיות נשימה, לחולי לב וריאות ולנשים בהיריון, להישאר במבנים עם חלונות סגורים ולהימנע מפעילות מחוץ לבית. בנוסף מומלץ להימנע מפעילות בחוץ, וגם לספורטאים מוטב שלא לעסוק בפעילות ספורטיבית בחוץ.

הטמפרטורות ברחבי הארץ בשיא החום

טמפרטורות המקסימום ברחבי הארץ במהלך השרב של ה-27 במאי. השירות המטאורולוגי, צילום מסך
טמפרטורות המקסימום ברחבי הארץ במהלך השרב של ה-27 במאי/צילום מסך, השירות המטאורולוגי
שריפה במחלף מסובים, מאי 2015. יוסי בדלבייב, תמונות גולשים
שריפה במחלף מסובים, אתמול/תמונות גולשים, יוסי בדלבייב
תושבי תל אביב סובלים בעומס החום, מאי 2015. ראובן קסטרו
בחום של תל אביב/ראובן קסטרו

ומה הלאה? בעיקר חדשות טובות. היום תחול ירידה ניכרת בטמפרטורות, אך עדיין יוסיף להיות חם מהרגיל עד שרבי בעיקר בהרים ובפנים הארץ. הרוחות יתחזקו וצפוי להיות אביך, בעיקר בדרום. בשישי יהיה מעונן חלקית עם עוד ירידה ניכרת בטמפרטורות אשר יהיו מעט נמוכות מהרגיל לעונה. ייתכן טפטוף או גשם קל בעיקר בצפון הארץ. בשבת יהיה מעונן חלקית, ללא שינוי ניכר בטמפרטורות אשר עדיין יהיו מעט נמוכות מהממוצע לחודש מאי. בצפון הארץ ובמרכזה ייתכן גשם מקומי - ברובו קל.

מידות החום המקסימליות להלילה ומחר: בירושלים ובתל אביב מ-26 מעלות מינימום הלילה, עד 30 בלבד מחר, בחיפה ובצפת - 30-25, בטבריה - 34-29, בעפולה - 33-26, במודיעין - 32-27, בבאר שבע 33-27, במצפה רמון - 35-26, ובאילת החמה תמיד מ-33 מעלות הלילה עד 43 מחר בשיא היום.

(עדכון ראשון: 23:10)

פועלים בגלגל, מאי 2015. ראובן קסטרו
עובדים בבקעה בשיא החום/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully