וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוויכוח על העתקת הקברים המוסלמיים שעלול להצית מהומה בחיפה

27.5.2015 / 18:36

חברת המזון "קירור אחזקות בע"מ" דורשת להעביר חלקות קבר משולי בית העלמין המוסלמי בנשר בהתאם להסכם שנחתם עוד בשנות ה-70. גופים איסלאמיים מתנגדים לכך בתוקף. "יש אוכלוסייה שמוכנה ללכת רחוק"

בית הקברות המוסלמי בנשר, מאי 2015. אדריאן הרבשטיין
בית הקברות המוסלמי בנשר/אדריאן הרבשטיין

חברת המזון "קירור אחזקות בע"מ" דורשת להעתיק קברים מחלקה בבית הקברות המוסלמי בנשר, שנמצאת בבעלותה מזה כ-50 שנה. זאת, לפי טענת החברה, בהתאם להסכם שנחתם בין המדינה לבין גופים איסלאמיים עוד בשנות ה-70. החברה תובעת להעביר את החלקה, שמיועדת לצרכי תעשייה. עם זאת, תושבי האזור המוסלמים מתנגדים לכך בתוקף וטוענים כי החלקה שייכת להקדש המוסלמי (ווקף). דיון בנושא יתקיים בשבוע הבא בבית משפט השלום בקריות.

על פי כתב התביעה, במהלך שנות ה-70 נחתם ההסכם ולפיו נמסרו על ידי המדינה לגופים שניהלו את בית הקברות חלקות חלופיות, שאליהן היו אמורים להיות מועתקים הקברים, אולם הם לא עשו כן. כבר לפני שנה הגישה החברה התובעת צו מניעה זמני, בדרישה כי לא תתבצע קבורה במקום. זאת על אף שבכל מקרה לא הייתה קבורה בבית העלמין בעשרות השנים האחרונות.

לדברי עו"ד חאלד דגש, המייצג את הוועד הנאמן של הווקף בחיפה - שאינו בין הגופים הנתבעים - טוען שהווקף הוא למעשה הבעלים האמתיים של בית הקברות. "זה גוף שנוצר על פי תעודת ההקדש המקורית ואנחנו הרשומים בתעודות הטאבו על המקום", טען. "לא היינו מודעים להחלטות העבר שנחתמו, שאם אכן היו, הן נעשו ונחתמו על ידי גופים שלא היו מוסמכים לעשות זאת ושלא ייצגו את הקהילה המוסלמית בחיפה. אם נעשו חילופי קרקעות, הרי שהדבר נעשה באופן לא חוקי. אנחנו מבקשים להחזיר לידינו מה שנלקח מאיתנו". הוא הבהיר כי "לא תהיה העתקת קברים. זה נושא רגיש ויש אוכלוסייה שמוכנה ללכת רחוק עם הדבר הזה".

בית הקברות המוסלמי בנשר, מאי 2015. אדריאן הרבשטיין
"לא ייתכן שיעתיקו קברים בשביל עסקת נדל"ן". בית העלמין בנשר/אדריאן הרבשטיין

עו"ד מוחמד סולימאן אגבאריה, שמייצג את "מואססת אל-אקסה", אחד הגופים הנתבעים, אמר כי בעת שנחתם ההסכם בשנות ה-70, ככל הנראה לא היה ידוע על הימצאות קברים בחלקה המדוברת. הגוף שאותו הוא מייצג עוסק בדרך כלל בקרקעות נטושות שלהן "אין אימא ואבא", כהגדרתו. במקרה זה, טוען אגבאריה, "יש גוף שאמור לייצג והוא גוף שמונה לפני שנים רבות על ידי בית הדין השרעי בחיפה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"אף אחד לא יסכים לדבר כזה"

לדבריו, "העסקה שנחתמה בעבר לא מריחה טוב. לא ייתכן שיעתיקו קברים עבור עסקת נדל"ן. אף אחד לא יסכים לדבר כזה. הציבור המוסלמי בחיפה זועק נגד הדבר הזה. עד עכשיו הם שולטים על עצמם, אבל אני לא יודע איך זה עלול להתפתח".

בית הקברות המוסלמי בנשר, מאי 2015. אדריאן הרבשטיין
זו אינה הפעם הראשונה שבית הקברות עומד במוקד של מתיחות/אדריאן הרבשטיין

כבר לפני 15 שנה היה בית הקברות במוקד של מתיחות, כשהייתה תכנית לסלול כביש בשולי המתחם. לבסוף נמצאה פשרה והכביש הוגבה על גשר שעובר מעל בית הקברות. כמו כן, בבית העלמין נמצא גם קברו של עז א-דין אל-קסאם, מנהיג מוסלמי שפעל באלימות נגד השלטון הבריטי בארץ ישראל ונגד היישוב היהודי. על שמו נקראים הזרוע הצבאית של החמאס והרקטות הנורות מרצועת עזה לשטח ישראל. עם זאת, קברו של אל קסאם לא נמצא בחלקה שכעת נמצאת במחלוקת משפטית.

  • עוד באותו נושא:
  • נשר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully