וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרב שמביא עמו חום שלא ידענו כמותו 45 שנה

27.5.2015 / 9:20

שרב במאי הוא עניין שבשגרה, אך לא שני גלים בשבועיים כמו אלה שפוקדים כעת את הארץ. אם יימדדו 43 מעלות באזור מרכז, תהיה זו הטמפרטורה הגבוהה ביותר מ-1970. התחזית המלאה, וגם: מה גורם לחום הקיצוני?

חוף תל אביב, אוגוסט 1934. קלוגר זולטן, לשכת העיתונות הממשלתית
גלי חום שלא זכורים עשרות שנים. שרב בתל אביב שנות ה-30/לשכת העיתונות הממשלתית, קלוגר זולטן

השרב הכבד הצפוי היום (רביעי) בא קצת יותר משבוע אחרי מזג אוויר דומה ששרר באזור. אז הגיע האוויר החם והיבש מערב הסעודית, ואילו הפעם הוא מגיע ממדבר סהרה. החזאי הוותיק אורי בץ הסביר כי אמנם מאי ידוע כחודש מוכה שרב, אולם שני גלי חום קיצוניים בזה אחר זה, בהפרש של פחות מעשרה ימים, מהווים אירוע נדיר ביותר המתרחש במאי רק אחת לכמה עשרות שנים.

"ברוב המקרים, גם אם שורר במאי שרב כבד, הוא לא מופיע פעמיים באותו חודש", הסביר בץ. "ב-18 במאי קיבלנו שרב כבד עד כדי כך שהטמפרטורות בתל אביב הגיעו ל-41 מעלות, והיום יהיה שוב שרב כבד דומה לקודמו בהפרש של פחות מעשרה ימים. תופעה כזאת קיבלנו רק פעמיים ב-50 השנים האחרונות: ב-1980 וב-1988".

אלא שביקור נדיר של שני ימי שרב כבד הוא לא התופעה הנדירה היחידה באירוע הנוכחי. גם הטמפרטורות הקיצוניות בגובהן עשויות לשבור שיאים של עשרות שנים. בתל אביב צפויה הטמפרטורה לטפס ל-42 מעלות. השיא הקודם במהלך מאי נרשם ב-21 במאי 1970, אז נמדדו בתל אביב 45 מעלות. באותה המערכת אף נרשמו טמפרטורות קיצוניות באזורים נוספים בארץ כמו בבית דגן, שם נמדדו 46 מעלות, ובבאר שבע - 45 מעלות. השיא הקודם נרשם ב-17 במאי 1916, אז נמדדו בתל אביב 43.5 מעלות.

שריפה ליד ירושלים, מאי 2015. כבאות והצלה מחוז ירושלים, מערכת וואלה! NEWS
38 מעלות בבירה. שריפה שפרצה ליד ירושלים במהלך השרב הקודם החודש/מערכת וואלה! NEWS, כבאות והצלה מחוז ירושלים

גם ירושלים, שצפויות לשרור בה היום 39 מעלות, תשבור שיא של חום שלא נמדד במאי זה 45 שנים. ב-21 במאי 1970 נמדדו בירושלים 38.6 מעלות, והשיא של מאה השנים האחרונות בבירה נרשם ב-24 במאי 1938, אז נמדדו בבירה 41 מעלות.

פרופ' אורי דיין, מומחה אקלים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, הסביר כי נוסף על ההפוגה הקצרה בין שני השקעים השרביים הכבדים, תופעה חריגה נוספת שתירשם בשרב הנוכחי היא הגעת האוויר מכיוון דרום-מזרח עד לקו החוף. "בדרך כלל האוויר שמגיע מדרום-מזרח לא מגיע עד לקו החוף, אלא נעצר בשפלה הפנימית", הסביר פרופ' דיין. "אם האוויר מגיע לקו החוף, אז הוא כבר מגיע לשם כשהוא מאוד מאוד חם. כשנושבת רוח מכיוון דרום-מזרח צריך לקחת בחשבון את התופעה שהרוח שגולשת מהרי יהודה ושומרון לכיוון הים, מתחממת עוד יותר. זאת אומרת שהאוויר שמגיע לחוף הוא חם יותר מהמקור של האוויר שמגיע מהמדבר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
שרב: חוף הים בתל אביב, מאי 2015. ראובן קסטרו, אסור להשתמש
חוף הים בתל אביב, בשבוע שעבר/אסור להשתמש, ראובן קסטרו

פרופ' דיין הוסיף כי בדרך כלל כשיש הפוגה ארוכה יותר בין מערכות של שרב כבד, גובר הסיכוי לטמפרטורות נמוכות יותר ביניהן. "כמה ימים אחרי ששקע שרבי עובר, מגיע מערך לחצים אחר, ואז נושבת רוח מערבית שמצננת את האוויר החם", הסביר דיין. "הפעם לא הייתה כמעט הפוגה בין שני השקעים השרביים העמוקים, כך שעוד לפני שהספיקה לנשב רוח מערבית שתצנן את האזור, נכנס שקע שרבי נוסף שבונה המשך של אוויר חם על האוויר החם שעדיין לא הספיק להסתלק. בעקבות השקע השרבי הנוסף, שההפוגה בינו לבין קודמו כמעט שלא התקיימה, ממשיכה לנשב רוח מכיוונים דרומיים, ולכן הטמפרטורות והיובש ממשיכים לעלות".

עם זאת, בשעה שינסו תושבי ישראל לצלוח את גל החום הכבד והקיצוני ביותר שיפקוד אותנו היום, אפשר אולי לנסות ולהתנחם בנתוני העבר הרחוק שהצליחו לשבור שיאים גבוהים בהרבה. הטמפרטורה הגבוהה בכל יבשת אסיה נמדדה ב-21 ביוני 1942 בטירת צבי שבעמק המעיינות. באותו יום נסקו הטמפרטורות ללא פחות מ-54 מעלות.

ביום חמישי ירדו הטמפרטורות, בשישי ייתכן גשם קל

ומה באמת צפוי היום? בתל אביב צפויות 42 מעלות לפחות ובלילה הן ירדו ל-23 מעלות. בירושלים בין 39 ל-23 מעלות, בחיפה בין 23-39 מעלות, בקצרין 22-38 מעלות, בצפת 22-36 מעלות, בטבריה 24-42 מעלות, בנצרת 21-39 מעלות, בעפולה 19-42 מעלות, בבית שאן 24-44, באשדוד 21-36 מעלות, בבאר שבע 22-42 מעלות, במצפה רמון 22-39 מעלות ובאילת צפויות 45 מעלות ביום ו-30 מעלות בלילה.

ביום חמישי תחול ירידה ניכרת של הטמפרטורות, אך יוסיף להיות חם מהרגיל עד שרבי בעיקר בהרים ובפנים הארץ. הרוחות יתחזקו וצפוי להיות אביך, בעיקר בדרום. ביום שישי יהיה מעונן חלקית. תחול ירידה ניכרת נוספת של הטמפרטורות, והן יהיו מעט נמוכות מהרגיל לעונה. ייתכן טפטוף או גשם קל בעיקר בצפון הארץ. בשבת יהיה מעונן חלקית ללא שינוי ניכר בטמפרטורות, והן עדיין יהיו מעט נמוכות מהרגיל לעונה. בצפון הארץ ובמרכזה ייתכן גשם מקומי ברובו קל.

בשירותי הכבאות נערכים בכוחות מתוגברים לתנאי השרב הכבדים. נציב הכבאות וההצלה, רב-טפסר שחר איילון, הורה לתגבר את כל תחנות הכיבוי, ובייחוד את אלו שבשטחן ישנם אזורי יער וחורש. בסך הכול, יהיו מחר בתחנות השונות ברחבי הארץ 600 כבאים, וטייסת הכיבוי, הכוללת 12 מטוסים, תוצב בכוננות. איילון הדגיש כי הציבור נדרש שלא להדליק אש בכל צורה שהיא, לרבות מדורות וגזם, ולדווח מיד על שריפה בטלפון 102.

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully