וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבד במערכה: לחץ גובר על צפון אירלנד להכיר בנישואים חד מיניים

אחרי משאל העם ההיסטורי באירלנד, גוברים הקולות להעביר חקיקה דומה במדינה השכנה. בחודש הבא יתקיים מצעד גדול בבלפסט בקריאה לאישור נישואים גאים, אך במפלגת השלטון מבהירים: "נגן על הנישואים המסורתיים"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

משאל העם באירלנד שבו אושרו נישואים חד מיניים בסוף השבוע, מגביר את הלחץ על צפון אירלנד השכנה להעביר חקיקה דומה. צפון אירלנד היא החבל האחרון בממלכה המאוחדת שעדיין אוסר על נישואים בקרב קהילת הלהט"ב (לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים).

בסוף השבוע, הפכה אירלנד למדינה הראשונה בעולם שאישרה נישואים חד מיניים במשאל עם, ברוב של יותר מ-62%. פטריק קוריגן, מנהל המחלקה הצפון-אירית בארגון אמנסטי אינטרנשיונל, אמר כי התוצאות מהוות קריאה ברורה לשוויון עבור כל אזרחי האי האירי. "התרוממות הרוח נבלמת - בגלל שכאן, העסקים נותרו כרגיל", אמר, "האפליה נותרה בצפון אירלנד".

ב-13 ביוני תיערך בבלפסט, בירת צפון אירלנד, עצרת גדולה למען אישור נישואים חד מיניים במדינה. הפוליטיקאים בבלפסט נמצאים בלחץ גובר להצטרף לעמיתיהם מעבר לגבול, שכן צפון אירלנד נמצאת במיעוט לא רק בבריטניה, אלא הפכה גם למדינה האחרונה במערב אירופה האוסרת על בני זוג חד-מיניים להינשא.

הקונגרס האירי של איגודי העובדים, תנועה המאגדת עובדים מאירלנד ומצפון אירלנד, מארגנת את המצעד שיתקיים בחודש הבא. דובר הארגון מסר כי "ב-1998, צפון אירלנד הפכה לאחד המקומות המתקדמים ביותר בעולם מבחינת זכויות האדם", בהתייחסו ל"הסכם יום שישי הטוב", שהסדיר את עתידה החוקתי של המדינה. "סעיף 75 בהסכם קידש את זכותו של כל אזרח ליחס שוויוני", אמר, "אך מאז, צפון אירלנד הידרדרה לאחור במונחי זכויות האדם".

תומכים בנישואים חד-מיניים באירלנד, מאי 2015. AP
נזירות מצביעות במשאל העם באירלנד בסוף השבוע/AP

בית המחוקקים בבלפסט, אסיפת העם, דחה רק בסוף אפריל ניסיון נוסף לעגן נישואים גאים בחוק. חבר מפלגת השלטון, פיטר וויר, אמר אתמול כי "אין צורך למשאל עם" כמו שנערך באירלנד. "תפקידנו להגן על הנישואים המסורתיים", אמר.

ראש ממשלת צפון אירלנד, פיטר רובינסון, הביע בעבר התנגדות חריפה לנישואים חד מיניים, ורעייתו, חברת פרלמנט לשעבר, טענה ב-2008 כי "הומוסקסואליות היא חילול הקודש". היא אף אמרה כי ניתן לרפא הומוסקסואלים באמצעות טיפול פסיכולוגי. למרות שהוגשו נגדה עשרות תלונות בגין הסתה, היא לא הועמדה לדין.

המדינה הראשונה שאישרה נישואים חד מיניים באירופה הייתה הולנד ב-2001. שנתיים לאחר מכן הצטרפה אליה בלגיה. אחריהן הגיעה ספרד הקתולית ב-2005 וכעבור ארבע שנים הצטרפו אליהן שתי מדינות נוספות - שוודיה ונורווגיה.

ב-2010 אישרו את ההליך פורטוגל ואיסלנד, שבה כיהנה גם ראש ממשלה לסבית. שנתיים לאחר מכן גם דנמרק אפשרה לזוגות בני אותו המין להתחתן. ב-2013 צרפת אישרה נישואים חד-מיניים על רקע התנגדות גדולה של קבוצות שמרניות ובשנה שעברה גם בריטניה עשתה זאת. לפני ארבעה חודשים גם לוקסמבורג הצטרפה לקבוצת המדינות שמותירות בחוק נישואים חד-מיניים, וראש הממשלה קסאבייה בטל התחתן לאחרונה עם בן זוגו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully