וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריאים או מסרטנים? המחלוקת על מוצרי החלב מתעוררת לכבוד החג

23.5.2015 / 19:03

בחג השבועות אוכלים לא מעט מוצרים מן החי, אך מומחים לתזונה מבקשים לעצור ולחשוב. "התאגידים מממנים רק מחקרים שמוצאים בחלב תועלת בריאותית". מועצת החלב: "החלב זוכה למקום של כבוד בקרב אנשי המקצוע"

כלים עם חלב. ShutterStock
כלים עם חלב/ShutterStock

חג השבועות מזמן עמו ארוחות גדושות במוצרי חלב למיניהם – עבור חלק מהסועדים זה טעים, זה מגוון ואף מאפשר לצמחונים ליהנות מכל מה שעל השולחן. אמנם צרכני מוצרי החלב מיישמים את המלצותיו הברורות של משרד הבריאות לצרוך שלוש יחידות חלב ביום (כוס חלב או מעדן, למשל) - אך יש גם מי שלא יהיה כל כך מרוצה, ויאמר שהם פוגעים בבריאותם, שאינם מוסריים ואף שהם קורבן של כוחות שוק בעלי אינטרסים.

בחודש אפריל 2013 נפל דבר בקהילת מדע התזונה: חוקרים מאוניברסיטת הרווארד שבמסצ'וסטס פרסמו נייר עמדה, בו הם יצאו נגד צריכת מוצרי חלב ממותקים, עקב השפעתם על תחלואת לב וכלי דם, ועל השמנת יתר בקרב ילדים. לפי עמדתם, צריכת חלב היא מיותרת לתזונה האנושית. "מחקרים בהרווארד מצביעים על כך שחלב תורם להתפתחות מוקדמת, ולסוגי סרטן תלויי הורמונים", מציינת טל חייקין, דיאטנית קלינית.

אילוסטרציה. ShutterStock
"רוב החלב בישראל כיום מגיע מפרות הרות"/ShutterStock

"החלב היום זה לא מה שהיה לפני 50 שנה", היא מסבירה. "חלב הוא הספק המרכזי של פרוגסטרון בתזונת האדם ושל רוב האסטרוגן (הורמונים נשיים - מ"ש). רוב הפרות נחלבות כשהן בהיריון, והחלב שלהן רווי הורמונים. על זה אין מחלוקת - רוב החלב בישראל כיום מגיע מפרות הרות".

לטענתה של חייקין, היא לא מתרגשת מהמחקרים הרבים, עליהם מסתמכים תזונאים אחרים, אשר קובעים כי אין סכנה ממשית בצריכת חלב מבחינת הורמונים. "בזמן שמשרד החקלאות ומועצת החלב אומרים שאפשר לצרוך בבטחה מאות ואף אלפי ליטרים של חלב, אין להם בפועל ולו מחקר קליני אחד שנעשה בילדים ומראה שלצריכת חלב אין השפעה על הציר ההורמונלי", אמרה. "אם יש למועצת החלב מחקר כזה - אני אשמח מאוד לראות אותו".

חייקין אינה צורכת מוצרי חלב, וכך היא מחנכת גם את ילדיה. "מפמפמים לנו שחלב בריא וחשוב מבוקר עד לילה, עם תקציב של מיליונים וקניית אנשי מקצוע, רופאים ודיאטניות, שמוכרים לנו את עניין החלב", אמרה. "אני לא ממליצה על כך ולא נותנת לילדים שלי חלב. אני לא חושבת שחלב זה רעל, כמו כמה מומחים אחרים, אבל זהו לא מוצר הבריאות שעושים ממנו. אני, כמו חוקרי הרווארד, סבורה שחלב לא חיוני לתזונת האדם, ובסיכומו של דבר החסרונות שלו עולים על היתרונות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
חלב. ShutterStock
"דורות שלמים גדלו על התזונה הזאת"/ShutterStock

בניגוד אליה, קיימים לא מעט תזונאים שמתייחסים לחלב כאל אחד הפריטים החשובים ביותר בתפריט שלנו. "חלב הוא אחד המקורות החשובים ביותר בתזונה שלנו לסידן וחלבון", הסבירה מירב שטרנין, דיאטנית קלינית במרפאת פרדס חנה מקצועית של קופת החולים כללית. "ספיגה של סידן ממוצרי חלב מצוינת ועל זה אין עוררין. כמות הסידן במוצרי חלב היא הגבוהה ביותר מכל המזונות. ניתן לצרוך סידן גם במאכלים כמו שקדים וטחינה, אבל אלה מזונות עתירי קלוריות לעומת החלב, ומי לא בדיאטה בימינו?"

שטרנין סומכת לחלוטין על המלצות משרד הבריאות, לפיהן יש לצרוך לפחות שלוש יחידות של מוצרי חלב ביום. "יש הרבה אנשים שיוצאים נגד החלב ומוציאים מחקרים, שאני לא מתייחסת אליהם. אנחנו בקהילה הקונבנציונאלית מסתמכים על מחקרים גדולים יותר ומוכחים מדעית. יש המון הוכחות שלחלב יש יתרונות רבים.

"דורות שלמים גדלו על התזונה הזאת, ותוחלת החיים רק עולה. כמובן שהכול צריך להיעשות במידה, אפשר לצרוך שתי מנות חלב ולשלב אותן עם סידן מהצומח. אני ממליצה לכל אחד להיות רופא לעצמו ולבדוק מה עושה לא טוב ומה לא. אם אין רגישות ללקטוז ואין בעיות בבטן – אני ממליצה בחום על מוצרי חלב".

"קיים חשד לקשר בין חלב לבין ממאירויות"

ד"ר מיכאל ויינפאס, מומחה ברפואת משפחה, מחזיק דווקא בדעתה של חייקין ואף נשמע נחרץ ממנה. "הולכות ומתרבות העדויות המחקריות שקוראות תיגר על יתרונותיהם הבריאותיים של מוצרי חלב ואף מזהירות על סכנות בריאותיות פוטנציאליות", אמר.

ד"ר ויינפאס שופך אור על אותה תעשייה וטוען כי חליבת הפרות בעת היריון היא הגורם להימצאותם של הורמוני מין בחלב, אשר עלולים להיות מסרטנים. "קיים חשד לקשר בין חלב לבין ממאירויות, נושא שעוד נדרש למחקרים נוספים. בגלל שתעשיית החלב המודרנית שומרת את הפרות בהיריון באופן תמידי וחולבת אותן בעודן הרות, מכיל החלב הורמוני מין", הסביר. "המחקר בתחום זה רק החל, אך קיים חשד שצריכת החלב כיום מעודדת התפתחות סוגי סרטן המושפעים מההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון".

"ארגוני בריאות בעולם ממליצים על צריכת מוצרי חלב"

מנגד, מועצת החלב מפרסמת במשך שנים את הטענות כי "החלב ומוצריו זוכים למקום של כבוד בקרב אנשי המקצוע בתחום הבריאות, ולראיה, העולם המדעי, כולל ארגוני הבריאות המובילים בעולם ובהנחיות הרשמיות שלהם (לרבות ארגון רופאי הילדים בישראל ומשרד הבריאות בארץ), מכירים בחשיבות הסידן ובחשיבות מוצרי החלב כספק עיקרי של סידן. חלב ומוצריו מהווים מקור לחלבון באיכות גבוהה, מקור חשוב לסידן וכן למינרלים נוספים בהם זרחן ואשלגן וכן לוויטמינים A וחלק מהוויטמינים מקבוצת B. ארגוני בריאות ברחבי העולם ממליצים על צריכה של מוצרי חלב כחלק מתזונה מאוזנת ובריאה".

ממועצת החלב נמסר: "גוף הפרה מייצר באופן טבעי הורמונים מסוג אסטרוגן ופרוגסטרון. לכמות המזערית המגיעה בסופו של דבר לחלב אין השפעה כלשהיא על בריאות האדם. יתרה מכך, המועצה דגמה לאחרונה חלב מכלל המחלבות בארץ. החלב הועבר לבדיקת מעבדה מוסמכת ובלתי תלויה בחו"ל. ממצאי הבדיקה נבדקו על ידי שלושה מומחים בינלאומיים: פרופ' זאב הוכברג (מומחה לרפואת ילדים ואנדוקרינולוגיה בטכניון), פרופ' סטפן סובק (מנהל המעבדה לבדיקת שאריות במכון הווטרינרי במשרד החקלאות) ופרופ' לאונרד ריטר (מומחה לטוקסיקולוגיה באוניברסיטת גלף בקנדה).

"שלושת המומחים קבעו פה אחד כי בלתי סביר שלכמויות המזעריות של ההורמון אסטרוגן שנמצאו בחלב הישראלי, שהיא דומה למה שנמצא בחלב במדינות אחרות, תהיה השפעה ביולוגית כלשהי על בריאות האדם. בדיקה דומה נערכה לגבי כמויות הפרוגסטרון בחלב. תוצאותיה נבדקו על ידי משרד הבריאות שקבע שהם מתחת לסף המוכר בספרות המדעית ואין בו כל סיכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully