וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפילת אברג'יל: כך נבנתה אימפריית האקסטזי העולמית

21.5.2015 / 18:29

אמסטרדם, לוס אנג'לס, בנגקוק: במשך שנים הפיצו הבלדרים של יצחק אברג'יל מיליוני כדורים ברחבי העולם. רשויות החוק בארה"ב לקחו אותו ברצינות השמורה לברוני הסמים הגרועים ביותר. האם העדויות החדשות נגד העבריין מספר 1 בישראל יוסיפו לו עוד כמה שנים מאחורי הסורגים?

כתבים: יוסי אלי, אבי אשכנזי; עורך: אביב אברמוביץ'; צילום: דוד קורן, אוריאל סיני – הארץ; עריכת וידאו: גדי וינסטוק, שניר דבוש

"יעד בעדיפות עליונה". כך הגדירה המחלקה הבינלאומית ב-FBI את אחד מסוחרי האקסטזי והקוקאין הגדולים בעולם, העבריין הישראלי יצחק אברג'יל. במשך שנים הצליחו אברג'יל ואנשיו לטוות רשת חוצה גבולות להברחת סמים בכמויות הנאמדות בטונות למדינות בכל רחבי העולם. אוסטרליה, דרום אפריקה, אירופה, אסיה, אמריקה הדרומית והצפונית – כולן "נהנו" מאספקת הסם שזרמה בנתיבי ההברחה של הישראלי הכריזמטי.

מדוח שהורכב בעבור מחלקת המדינה ב-2005 - דוח שהגיע לידי וואלה!NEWS - עולה תמונה מפליאה. אברג'יל ואנשיו מקבלים במסמך מקום של כבוד - פסקה מעל ראש קרטל סמים קולומביאני שהוסגר באותה התקופה לארה"ב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא רחוק מברון סמים קולומביאני. אברג'יל ושער דוח מחלקת המדינה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"יצחק אברג'יל הוא ראש ארגון פשע ישראלי הפועל בישראל, באירופה, בארה"ב ובמדינות נוספות", נכתב במסמך. "החקירה הבינלאומית הולידה 46 מעצרים ותפיסה של 2.8 מיליון כדורי MDMA (החומר הפעיל באקסטזי, י"א) ויותר משני מיליון דולר". נוסף על כמויות הסמים האדירות שנתפסו אז, הצליחו באחרונה ביחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל) לקשור את אברג'יל לכמיליון כדורי אקסטזי ל-800 קילוגרם קוקאין וליותר מעשר טונות חשיש, שעשו את דרכם ברחבי העולם בעשור הקודם.

"שישה בני אדם נעצרו בגין סחיטה והלבנת כספים בלוס אנג'לס, במיאמי ובטורונטו", ממשיך המסמך האמריקני ומפרט את שמותיהם של האחראים להפעלת השיטה: "היעדים המרכזיים חי ועקנין וגבריאל בן הרוש". "ועקנין ובן הרוש היו אחראים על מימון והעברת רשת ה-MDMA מבלגיה ומהולנד לארה"ב". בהמשך נאמר: "ב-7 בספטמבר 2004 דיווח מחלק הסמים בבריסל על מעצרו של אברג'יל באמסטרדם. אברג'יל, מנהיג ארגון הברחת הסמים הבינלאומי שבסיסו בישראל, נחקר בהולנד לבקשה מיוחדת של המשטרה הבלגית. הארגון של אברג'יל נחקר על ידי הרשויות בארה"ב על שורה של פעילויות הכוללות הברחת קוקאין ואקסטזי, הלבנת כספים, חטיפת בני אדם, רצח, סחיטה והימורים בלתי חוקיים".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

הראיות שנצברו בארה"ב הובילו להגשת כתב אישום נגד אברג'יל ולהסגרתו לארה"ב ב-2011. כשלוש שנים לאחר מכן, הוחזר אברג'יל לשאת את המשך עונשו בישראל. במקביל, עם השנים, נאסף גם במשטרת ישראל מידע מודיעיני על סחיטה באיומים ועל הלבנת סכומי עתק מכספי הבנק למסחר, במסעותיהם של אברג'יל וחבריו בעולם. עם זאת, לא הצליחה המשטרה להלביש על אברג'יל אישום בגין חשדות אלו. במשטרה מקווים כי המצב ישתנה בעקבות החקירה הסבוכה והדרמטית שנחשפה באחרונה, חקירה המכונה "פרשה 512".

ב-2002 עזב אברג'יל את ישראל וקבע את מקום מושבו באירופה. המעקב הראשוני של הבולשת האמריקנית ושל מחלק הסמים (DEA) החל ב-2003, אך כבר ב-2002 שהה בארה"ב העבריין הירושלמי גבי בן הרוש, מהאנשים שהבינו את הפוטנציאל הגלום באברג'יל. בן הרוש, מראשי כנופיית הקטמונים, היה אז שותפו של אברג'יל למסע ההתעשרות.

בן הרוש נמנה עם העבריינים הישראלים שפעלו באותה העת בארה"ב ועסקו בהלבנת הכספים שהצליחו לסחוט מהמהמר הכפייתי עופר מקסימוב ומאחותו אתי אלון בפרשת הבנק למסחר. האחרים הם הקבלן ששון בראשי וחי ועקנין. "ב-28 באפריל 2002, גברת ושמה אסתר אלון הסגירה עצמה למשטרה הישראלית, לאחר שהודתה בגניבת 250 מיליון שקלים מהבנק למסחר בתל אביב", כתב אחד החוקרים האמריקנים. "אלון סיפרה למשטרת ישראל שהיא קשרה קשר כדי לעזור לאחיה, עופר מקסימוב, שהיה שקוע בחובות הימורים, כולל לבן הרוש. בראשי, שחי בנבאדה, נעצר בחשד שחטף את מקסימוב לרומניה". עד היום חושדים במשטרה כי מקסימוב נחטף למלון ברומניה, שם הוחזק כבן ערובה בידי חברי הכנופיה הירושלמית שניסו לסחוט ממנו כספים שעוד לא החזיר.

"החבר שלי מהדרום"

עדויות הבלשים האמריקנים חושפות כיצד נכנס אברג'יל, יחד עם ועקנין ובן הרוש, לעסקי הסמים בצפון אמריקה. אלי חדד, איש עסקים אמריקני, העיד בבית המשפט בארה"ב כי הוא עמד בקשר עם השניים כדי שהם ישקיעו בעסקי ביגוד בפנמה. עם זאת, מדוחות המודיעין של הבולשת האמריקנית עולה כי חדד, יחד עם חברו יוסי עטיה, ביקש מוועקנין ומבן הרוש הלוואה במטרה להשקיע בהברחת אקסטזי מבלגיה. רק באחרונה ביסס עד מדינה את המידע שהיה בידי משטרת ישראל במשך שנים רבות וסייע להשלים את הפאזל של עסקי האקסטזי של ארגון אברג'יל.

ב-2003 היה אברג'יל בתחילת דרכו בעסקי הברחות האקסטזי לארה"ב. "יש שמה גם חבר, מישהו שאני רוצה שתפגוש", נשמע בן הרוש אומר לבראשי בהאזנות הסתר של האף.בי.איי.

בראשי: "אני לא יודע למי אתה מתכוון".

בן הרוש: "אבל שאף אחד לא ידע, החבר שלי מהדרום".

להערכת המשטרה, ה"חבר מהדרום" היה יצחק אברג'יל, שאכן הגיע למיאמי בטיסת סוויס אייר מבלגיה כדי לפקח מקרוב על עסקי ההלבנה והסמים.

ב-24 באפריל 2003, נפגשו ועקנין, בראשי, בכיר נוסף בארגון ויצחק אברג'יל עם איש העסקים אלי חדד כדי לדון בסכום הכסף שעל חדד להחזיר, פלוס ריבית. לפי הדוח של פטריק וויטשר, בלש ב-DEA, הוא הבחין בגבר שזוהה כפסח בינור – חבר נוסף בארגון – במלון שרתון בביי הרבור, פלורידה. בלש אחר זיהה את ועקנין, את בראשי, את הבכיר הנוסף ואת "החבר" יצחק אברג'יל בלובי המלון.

עד מדינה אמריקני, שהורשע בהחזקת נשק ובהפעלת מכון הימורים במיאמי, סיפר על השיחה שהתקיימה בינו לבין חדד. "חדד נאלץ לחתום את הבית בעבור ועקנין, בתמורה לכסף שהוא היה חייב לבן הרוש". לפי עדותו של חדד בן הרוש ואנשיו הלוו לו 250 אלף דולר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

באותו היום, נשמע בראשי משוחח עם בן הרוש ואומר לו: "הרזה (חברו של חדד יוסי עטיה, י"א) אמור להיות כאן". בן
הרוש בתגובה: "הרזה טס לפנמה. לכן השמן (חדד, י"א) מחויב לשלם את הכול".

בראשי: "חדד יחויב לשים את הבית במשכון עד שהחוב ישולם".

בן הרוש: "הוא מחזיק בשדרת קניות ויאכטה".

בראשי: "אני אגרום לו לחתום על הכול, כולל שותפות".

בלש נוסף ראה את הבכיר בארגון שהשתתף בפגישה מתווכח ויכוח קולני עם חדד. "הוא צרח על חדד והצביע בצורה מאיימת", כתב הבלש בדוח. "מעט מאוחר יותר, הבכיר חזר ללובי לבדו, ובהמשך ראיתי את חדד עוזב עם בראשי ברכב".

בשיחה נוספת, עדכן חדד את בן הרוש: "אלי חתם את הבית שלו ועל הכול... הוא עושה מאמצים, אבל אין צ'ק, שתדע".

בן הרוש: "הבנתי. יצחק (אברג'יל) צריך לדעת על זה".

בראשי: "אני עם חי והעורך דין, אבל לא רציתי לעשות יותר מדי רעש. הבנאדם ישלם על הכול, את כל הקרן, בלי קשר לזבל הדק ההוא".

בן הרוש הלווה כספים גם לוויק קאוליאן, בעל סוכנות מכוניות יוקרה מבוורלי הילס. זאת במטרה להלבין את כספי הבנק למסחר. "החל ממרץ 2003, ועקנין ובן הרוש אספו כספים שהולבנו דרך עסקי רכב והחלו לסחוט כספים באמצעות 'קנסות', בגלל עיכובים" כתב חוקר ה-DEA.

טבליות עם הלוגו של מרצדס

אחד החשדות המרכזיים של אנשי היאחב"ל נגד אברג'יל בפרשה הנוכחית הוא החשד למעורבות בעסקאות ענק של סמים. נציגת ה-DEA בבלגיה, איימי קלארק, מסרה ב-2003 כי מקור תעשיית הענק של הברחת האקסטזי ברחבי העולם הוא בבלגיה. עד מדינה שהושג אז בבלגיה סיפר: "בן הרוש, ועקנין ומיכה אסלן היו מושקעים בכמויות מולטי-מיליון של כדורי MDMA שהוברחו לארצות הברית ארבע פעמים בשנה. בן הרוש ואסלן היו שותפים למסחר".

מיכה אסלן, מבוגרי כנופיית הקטמונים, שלט בשנות ה-90 ברחובות ירושלים ואף היה אחד המנטורים המרכזיים של אברג'יל. ב-27 ביוני 2003, בעת שנפש באילת, הוא נרצח ביריות. "המשטרה הישראלית סיפרה כי אסלן הלך לפגוש את יצחק האוזי, בעל חוב באילת, וזה רצח אותו כדי להימנע מלשלם את החוב", כתבה החוקרת מבלגיה.

אחת העדויות המרכזיות שבידי ה-DEA נוגעת למשלוח ה-MDMA הראשון מבלגיה לארה"ב. מי ששפך אור על השיטה של ארגון אברג'יל הוא גיא מדמון, אחד ממפעילי רשת הסחר באקסטזי שסיפק את המידע בתמורה להפחתה בעונשו. ביולי 2002, סיפר מדמון כי הוא קיבל משלוח אקסטזי מאדם ושמו "ג'קי" בשני מקרים, ב-1998 או ב-1999. לפי עדותו, המשלוח היה שייך לוועקנין. המשלוח הראשון הגיע ללוס אנג'לס והיו בו 100 אלף טבליות אקסטזי שעליהן הוטבע הלוגו של חברת מיצובישי. ועקנין קיבל ארבעה דולרים תמורת כל טבליה. המשלוח השני יועד ללאס וגאס. "ג'קי" נעצר במרץ 2002 במיאמי בגלל משלוח זה.

מדמון סיפר לחוקרי ה-DEA על משלוח נוסף; הפעם, יצרנית הרכב שהלוגו שלה נבחר לעטר את הטבליות הייתה מרצדס. לפי מידע מודיעיני של ה-FBI, אברג'יל כבר היה מעורב במשלוח השני. ועקנין שימש נציג הארגון למשלוחים; בן הרוש פיקח עליהם, קיבל את הכספים והלבין אותם דרך עסקים חוקיים לכאורה. המשלוח השני, שכלל 100 אלף טבליות הועבר באמצעות בלדרים מבלגיה ואמסטרדם, לטורונטו, שיקגו, לוס אנג'לס, יוהנסבורג, מלבורן, בנגקוק ועוד.

ב-8 בדצמבר 2003, בשיחה מתאילנד, נשמע אברג'יל שואל את ישראל אוזיפה: "מה המצב של המשלוח של ה-65?". כוונתו להברחת 65 אלף כדורי אקסטזי לארה"ב. אוזיפה, שנעצר גם הוא בגל המעצרים הנוכחי, פעל מבלגיה וסייע בניווט המשלוחים.

במשך ארבע שנים יצאו משלוחי הסמים מאמסטרדם ומבריסל. ראש הסניף הירושלמי יעקב "עקא" שמעון וראש הסניף בגוש דן, מוטי חסין, ליוו את אברג'יל בכל מסעותיו ומשמשים צינור מקשר בין הדרג הנמוך לדרג הבכיר. 25 חשודים נעצרו בחשד להברחות הסמים בגל המעצרים הנוכחי. ההערכה היא כי גויסו לפחות שני עדי מדינה.

בין העצורים החשודים בעבירות סמים בלבד: אייבי אברג'יל, אחיו של יצחק, האחים דודו ואילן בן שטרית מאילת וחנוך עצמון, ראש הכנופיה מראש העין. נוסף על החשדות החמורים ביותר נגד אברג'יל ואנשיו - ובהם רצח שלושה אזרחים חפים מפשע בעת ניסיון לחסל את ראש הארגון המתחרה זאב רוזנשטיין - במשטרה בטוחים שהצליחו להפיל את הארגון באמצעות עדויות דרמטיות על ימי הזוהר שלו, בין 2003 ל-2006. על אף הצלחתה של המשטרה, נראה כי החשדות ממוחזרים בחלקם, שכן אברג'יל ממשיך לשאת את עונשו בעיקר על עבירות הקשורות להברחת סמים לארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully