וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדי להימנע מעימות: המשט האיראני לתימן יעבור בדיקה של האו"ם

20.5.2015 / 19:03

ספינת הסיוע שעושה את דרכה למדינה תעגון קודם בג'יבוטי שבקרן אפריקה, שם יוודאו הפקחים כי היא לא נושאת נשק לחות'ים. במקביל, האו"ם הכריז על ועידת שלום שתחל בעוד כשבוע בהשתתפות כל הצדדים

ספינת קרב איראנית בדרכה לתימן, מאי 2015. AP
ספינת קרב איראנית בדרכה לאזור תימן, החודש/AP

איראן תאפשר לפקחי האו"ם לבדוק את המטען שעל סיפון ספינת הסיוע שעושה את דרכה לתימן – כך דיווחה היום (רביעי) סוכנות הידיעות האיראנית איסנ"א. במקביל, מזכ"ל האו"ם באן קי מון הודיע היום כי ב-28 בחודש יתקיימו שיחות בז'נבה במטרה לסיים את הלחימה בין המורדים החות'ים הנתמכים בידי טהראן לבין נאמני הנשיא עבד רבו מנסור האדי, שברח מהמדינה. צעדים אלו הם חלק מניסיון להביא לסיום המשבר בחצי האי ערב, שגרם למבצע אווירי וימי של קואליציה של מדינות מוסלמיות סוניות ובראשן ערב הסעודית.

"המזכיר הכללי שמח להכריז על פתיחת שיחות מקיפות שיחלו ב-28 במאי בז'נבה כדי להשיב את המומנטום להקמת ממשלת מעבר", נמסר בהצהרה של האו"ם. עוד נמסר כי היוזמה, שאמורה להושיב סביב השולחן נציגים של הממשלה הגדולה וכן נציגים של המורדים, יצאה לדרך לאחר מאמצים אינטנסיביים של שליח האו"ם לתימן איסמעיל שייח אחמד. שייח אחמד ביקר לאחרונה בתימן, בערב הסעודית ובמצרים והוא אמור להגיע גם לאיראן במטרה להביא לסיום הקרבות שפרצו בסוף חודש מרץ ושבמהלכם נהרגו יותר מ-1,800.

נשים הולכות באזור מגורים שנפגע מהפצצות של הקואליציה הסעודית בצנעא, בירת תימן, 18 במאי 2015. רויטרס
נשים תימניות צועדות באזור מגורים שנחרב בהפצצות בצנעא/רויטרס

עם זאת, שר החוץ של ממשלת תימן הגולה, ריאד יאסין, היה מופתע מהודעת האו"ם והבהיר כי על החות'ים להתפרק קודם כל מנשקם ולסגת מהערים שכבשו מאז חודש ספטמבר האחרון. "לא קיבלנו הזמנה רשמית", אמר יאסין, שנמצא בערב הסעודית. בוועידה שהתקיימה בריאד והסתיימה אתמול נקבעו הדרישות שהציג יאסין. "זאת התרעה קצרה מאוד. אם זה אכן יתרחש, זה לא צריך להיות ב-28 במאי", הוסיף. מנגד, שגריר תימן באו"ם, חאלד אל-ימני טען כי כל הצדדים, כולל החות'ים, יקחו חלק בשיחות.

עוד בטרם הודעת האו"ם, איראן הבהירה כי ספינת המטען שמפליגה לעבר נמל אל-חודיידה בתימן עם 2,500 טונות של מזון ושל סיוע רפואי תגיע לדג'יבוטי שבמזרח אפריקה, שם תעבור בדיקה על ידי פקחים של האו"ם שיוודאו כי הוא לא נושאת נשק וציוד עבור החות'ים. הצעד האיראני צפוי להפחית את הסיכון לעימות שנוצר בעקבות ליווי ספינת המטען על ידי שתי ספינות קרב איראניות – ערב הסעודית מטילה עוצר ימי על נמליה של תימן מאז תחילת הלחימה והיה חשש לעימות בין כלי השיט שלה לבין המשט האיראני. סגן רמטכ"ל איראן כבר הבהיר שכל פגיעה במשט תגרום למלחמה במזרח התיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully