וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק בדרום - זה הזמן לשנות

18.5.2015 / 15:30

במשך שנים סבלו ישובי הדרום מדימוי של אזור בעל איכות חיים נמוכה. כיום המצב משתנה. צעירים מהמרכז באים לדרום משום הפוטנציאל ואיכות החיים שבו. על קברניטי המדינה להבין שהמשבר התעסוקתי המתקיים בישובי הדרום מעמיד את התהליך הבריא הזה בסכנה

הפגנה בדימונה, מאי 2015. שי מכלוף
ההפגנה אתמול בדרום/שי מכלוף

המאבק התעסוקתי המתקיים בישובי הדרום בתקופה האחרונה מקבל סיקור תקשורתי נרחב. אולם הסיקור מתמקד בעיקר בהיבטים הכלכליים והאישיים של העובדים. צריך לשים לב שיש כאן היבט נוסף, אחר, לא פחות חשוב ממנו, היבט שיש לו השפעה על מעגלים רחבים יותר.

בשנים האחרונות נחשפנו למגמה חיובית ומתחדשת בישובי הדרום. במשך שנים רבות סבלו ישובי הדרום מדימוי פריפריאלי של אזור שאיכות החיים שבו, נמוכה ממקומות אחרים ברחבי הארץ. הדימוי היה דו צדדי, הוא השתקף באופן שבו התייחסו אליו אנשי מרכז הארץ, וגופי השלטון, ובאופן שבו תושבי הדרום ראו את עצמם. במשך שנים אלה היה ניתן לזהות מעבר של הדור הצעיר למרכז. גם מסיבות תעסוקתיות וגם מרצון שלא להישאר מתוייג בדימוי הקיים, בעיקר מהיעדר אמונה ביכולת לשנות ולתקווה לעתיד .

בשנים האחרונות אנו מזהים שינוי מגמה בריא. אמנם עדיין לא מדובר בשינוי מוגמר אלא בתהליך, אבל פעמים רבות שינוי המגמה הוא השלב המכריע. בקרב רבים מבני המקום ניתן לזהות שינוי תודעתי. ממקום של תלות במה שקיים ובאופן שבו מתייחסים אליו אחרים, לרצון לקחת אחריות על גורלם ולהיות שותפים במהלך של הפיכת הדרום לאזור מוביל בארץ. מתוך תובנה שהדשא במרכז לא בהכרח ירוק יותר, ושיש תקוה לעתיד במקום.

ישנה מודעות גוברת והולכת בקרב צעירים בדרום לפוטנציאל הגדול שיש במרחבי הדרום ובמשאב האנושי שיש בו לפיתוח שיאפשר איכות חיים מיוחדת במינה. לכך תורמים גם תשתיות התחבורה שמתפתחת באופן חסר תקדים, ומשפר את אופציות התעסוקה. כבר כיום מי שגר בדרום יכול להגיע למרכז תוך פחות משעה. וגם פתיחת מרכזים ייחודיים בדרום שיש להם פוטנציאל תעסוקתי. כיום גדל והולך היקף הצעירים מבני המקום שבוחרים לקבוע בדרום את עתידם. גם אם עדיין מדובר בהיקפים לא גדולים של אבל הם הולכים ומתעצמים.

תחנת הרכבת בשדרות. רכבת ישראל,
תשתיות התחבורה שמתפתחת באופן חסר תקדים, ומשפר את אופציות התעסוקה. תחנת הרכבת בשדרות/רכבת ישראל

השינוי הזה מקרין גם לדימוי שיש לאזור בקרב אוכלוסיית תושבי המרכז. עד לפני כמה שנים הגיעו מהמרכז רק קבוצות מיוחדות של גרעינים תורניים וחברתיים וקבוצות אחרות שביקשו לבוא לגור בדרום, להחיות רוח ציונית התיישבותית בדרום. ולהעצים את הישובים הקיימים. אולם כיום אנו מזהים קבוצות צעירים מהמרכז שמתעניינות ובאות לדרום משום שהן רואות בו מקום שיש בו פוטנציאל התפתחות ואיכות חיים. שינוי זה מתעצם גם לרגל תכנית מעבר צה"ל לדרום.


על קברניטי המדינה להבין שהמשבר התעסוקתי המתקיים בישובי הדרום מעמיד את התהליך הבריא הזה בסכנה. יש להתייחס למאבק של העובדים לא רק בהיבט של שימור מקורות הפרנסה לעובדים, אלא כמאבק של הדרום והפריפריה להתפתח ולצאת למרחב להיות מקום אטרקטיבי שמספק איכות חיים ותעסוקה. לצאת מהדימוי הכובל הישן והלא טוב שממנו סבל בעבר.

צריך לעשות ככל אשר לאל ידינו שהתהליך החיובי והמשמעותי הזה לא ייעצר, חלילה, שכן אז ייקח זמן רב עד אשר יהיה ניתן לחולל אותו מחדש.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully