וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בירושלים מקבלים החלטות מהלב

18.5.2015 / 10:14

אין סוף תירוצים שמענו מאז חודש מאי שנת 2007, עת החליטה הממשלה להעביר את כל משרדיה לעיר הבירה. אמרו שאין מקום, שהגישה לא נוחה, שהעובדים יתלוננו. ואז באה מירי רגב והראתה לכולם – כן, הנתונים תמיד נגדנו, אבל בסוף זה רק עניין של החלטה

ח"כ מירי רגב  במסע"ת של הליכוד בפרשת העמותות, בית סוקולוב ינואר 2015. ראובן קסטרו
שרת התרבות והספורט מירי רגב/ראובן קסטרו

יש לירושלמים תכונה מוזרה כזאת של חיפוש קדחתני של משמעות הרת גורל בכל מה שהם עושים. בתל אביב יוצאים לשתות בירה, ובירושלים הבירה זה הרבה יותר מזה – היא נשמרה באיזה מרתף תת קרקעי מימי הטמפלרים, סמוך למבנה שהקים דוד המלך, על ידי חבורה שביום מפתחת אפליקציות ובלילות מתנדבת באיזה ארגון חברתי. כשהירושלמים שותים את הבירה הזאת הם לא רק מעוניינים שתהיה טעימה; הם יוצקים לתוכה את כל המסורת, הפטריוטיות והאהבה שיש להם לעיר וגומעים אותה בשקיקה, שהרי מה לעשות, כל דבר בירושלים הוא תוצר של סיפור טוב.

הפתיחה היפה הזו טובה מאוד לירושלמים, אבל בכל מקום אחר, יגידו לכם שבגלל זה עיר הבירה פספסה את הרכבת. כל הדיבורים האלו על רוח ומשמעות הם כל כך שייכים להיסטוריה, ובמאה ה-21 מדברים ביזנס, וביזנס זה לא סיפורים, ביזנס זה מספרים. שם, כך תמיד אמרו, ירושלים מפסידה יותר ויותר – בגילאים, בכמות העוזבים, במספר הנפשות במשפחה, בעוני, במחירי הדיור.

אם היינו מקשיבים לקולות מסביב, העיר הזאת כבר הייתה מתה מזמן. רק שבדרך קרה משהו – קמה חבורה של אנשים שלא הייתה מוכנה לשמוע. החבורה הזו הבינה שבהחלטות קשות המספרים תמיד נגדך, ולכן דווקא בירושלים – העיר שמיליונים כמהים אליה בכל יום, שקדושה לשלוש דתות, המקום שהוא גם רעיון, גם חלום וגם מציאות – בירושלים מקבלים החלטות לגמרי אחרת : פה מחליטים קודם כל מהלב.

ולכן, אין זה מפליא שההחלטה הראשונה של מירי רגב הייתה להעביר את משרדיה לירושלים. דווקא היא, שרת התרבות החדשה, זאת עם הדגל והכפיים. לטוב ולרע – אצלה זה תמיד בא מבפנים. אין סוף תירוצים שמענו מאז חודש מאי שנת 2007, עת החליטה הממשלה להעביר את כל משרדיה לעיר הבירה. אמרו שאין מקום, שהגישה לא נוחה, שהעובדים יתלוננו. ואז באה מירי רגב והראתה לכולם – כן, הנתונים תמיד נגדנו, אבל בסוף זה רק עניין של החלטה.

פפו מבשלת בירה מושב צלפון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
"כשהירושלמים שותים את הבירה הזאת הם לא רק מעוניינים שתהיה טעימה; הם יוצקים לתוכה את כל המסורת"./מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

מירי רגב תמצא בית חם אצל החבורה הירושלמית, חבורה של אנשים מסורים מכל סוגי האוכלוסיות שלקחו את תופעת "סינדרום ירושלים" לכיוון מופרע לא פחות מהמקור - והחליטו שעל העיר הזו הם לא מוותרים, הם נשארו בה, הקימו בה מפלגות ועמותות, נכנסו עמוק לתוך המקומות הכי מאתגרים שלה, ואחרי הרבה שנים פתאום הניצוץ הירושלמי הזה חוזר ובגדול. אם יש לכם רק ערב אחד בעיר אז לכו לשוק מחנה יהודה ותראו בעצמכם את המפגש המרתק בין חרדים, חילונים ודתיים, ואפילו את ההתחלה של המפגש הזה עם האוכלוסייה הערבית בעיר.

למפגש הזה יש השלכות דרמטיות - בעיר הקודש נוצרות בריתות שבכל מקום אחר בארץ נחשבות לבלתי אפשריות ומתגבשת שכבה הולכת וגדלה של אנשים שהחוויה המעצבת שלהם היא חוסר הנכונות להקשיב לכל הפסימיסטים והרצון הבלתי נגמר לקחת אחריות ולתקן. זו חבורה שמבינה שהעוצמה הכי גדולה טמונה דווקא במפגש עם האחר, בהטרוגניות, בלחשוב מחוץ לקופסא, והם כולם נמצאים בעיצומם או בתחילתם של תפקידי מפתח בחברה הישראלית. בעוד שנים, כך נראה, החבורה הזו תוביל גם ברמה הלאומית.




אז נכון, ביום ירושלים תמיד אפשר יהיה לדבר על הנתונים, אבל הגיע הזמן לקבל החלטות, ולעשות את השינוי שיחזיר את היום הזה לתפקידה המקורי של העיר: לא עוד עיר שמסמלת עבורנו רק את העבר המפואר, אלא דווקא מקום שמסמל יותר מכל את העתיד. לעיר הבירה זה לא חדש - לפני אלפי שנים נכתב עליה ש"מציון תצא תורה", ולכולם היום ברור שהיא "מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית". מיליוני יהודים מסביב לעולם שרים לה בכל ליל סדר "לשנה הבאה בירושלים הבנויה" - לשנה הבאה, לעתיד לבוא. הגיע הזמן לצקת תוכן חדש ביום הזה ולחלום על החזון שלנו כחברה, על התפקיד שלנו בעולם, על הסיפור שמחבר אותנו. להסתכל קדימה ולשאול את עצמנו לאן אנחנו הולכים עם כל הדבר הזה שנקרא יהדות, ישראל, ירושלים וציונות. ירושלים היא לא רק של זהב. היא הרבה יותר מזה, והיא מקום מצוין להתחיל בו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully