וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבצע הנועז בסוריה: את מי באמת חיפש הקומנדו האמריקני?

17.5.2015 / 11:45

"בכיר דאעש" שחוסל במבצע בסוף השבוע, אבו סיאף, לא נמנה עם עשרת המבוקשים של הארגון, וייתכן שהכוחות שנחתו במזרח המדינה חיפשו למעשה בכיר אחר. כך או כך, ההישג מתגמד מול הכיבוש המשמעותי של דאעש מעבר לגבול

צלמים זמניים מורשים

(בסרטון: הקלטה של מנהיג דאעש שפורסמה בסוף השבוע)

בסוף השבוע נכנסו כוחות מיוחדים של הצבא האמריקני לסוריה, והגיעו למחוז דיר א-זור שבמזרח המדינה. לפי הודעת הבית הלבן, בפשיטה נהרג אבו סיאף, בכיר דאעש ("המדינה האיסלאמית"), שהיה אחראי על "מכירה לא חוקית של נפט וגז". עוד נמסר כי אשתו, אום סיאף, נחטפה והועברה לעיראק, וכי "שפחה יזידית" שהחזיקו השניים שוחררה. בפנטגון הבהירו כי אום סיאף לא תועבר לגואנטנמו, ולפי שעה, לא ברור מה יעלה בגורלה.

על פי ה"גרדיאן" הבריטי, המצטט מקורות בעיראק, שמו האמיתי של אבו סיאף היה נביל סאדק אבו סאלח אל-ג'בורי. הוא לא נמנה עם עשרת המבוקשים הבכירים של ארגון הטרור, וככל הידוע, לא היה מוצב פרס על ראשו, או תמורת לכידתו. לפי פרסומים אחרים, הוא נולד בתוניסיה. מעבר לכך, לא ידוע הרבה.

מיד עם פרסום הידיעה על חיסולו של אבו סיאף, תהו רבים - מומחים ועיתונאים המסקרים את "המדינה האיסלאמית" - האם האדם שהוגדר בוושינגטון כ"דמות בכירה בדאעש", אכן היה כה בכיר כפי שתואר. רוקימיני קלימצ'י, עיתונאית ה"ניו יורק טיימס" שסיקרה בהרחבה את דאעש בשנה האחרונה, כתבה בטוויטר: "האם מישהו שמע על אבו סיאף לפני הפשיטה?".

מטוס V-22  אוספריי. AP
מטוס V-22 אמריקני, שעל פי הדיווחים השתתף בפשיטה בסוריה/AP

מרטין צ'ולוב, כתב ה"גרדיאן" בביירות, המסקר את דאעש עבור העיתון, תהה "מדוע היה צריך לשלוח את היחידה המובחרת ביותר בצבא ארצות הברית רק כדי להרוג בחור שלא נמצא ברשימת המבוקשים". ב"דיילי ביסט" ציטטו אמש מקור אמריקני בכיר, שאמר כי "אבו סיאף היה אחד מכמה אנשי דאעש שהתקיפה כוונה נגדם". לדבריו, "האחרים עזבו לפני שהכוח הגיע".

הישאם אל-האשימי, מומחה לדאעש היושב בבגדאד, אמר אתמול כי אבו סיאף נחשב ליד ימינו של אבו מוחמד אל-עדנאני - דובר הארגון. "הם היו ביחד לעתים קרובות", הוסיף. עדנאני נחשב לאחד מעשרת המבוקשים ביותר בדאעש. בתחילת החודש, הציעה מחלקת המדינה פרס של חמישה מיליון דולרים תמורת מידע שיוביל ללכידתו, ומכאן מתחזקת אפשרות שעדנאני היה המטרה האמיתית של המבצע, ואבו סיאף היה רק פרס ניחומים.

גם מייקל פרג'נט, אנליסט מהאוניברסיטה לביטחון לאומי בוושינגטון, הצטרף אמש לטוענים כי אבו סיאף לא היה המטרה העיקרית של המבצע, והעלה סברה נוספת: לדבריו, ההודעה על המבצע נועדה להסיח את הדעת מההתקדמות המאיימת של דאעש לעבר רמאדי - בירת המחוז הגדול ביותר בעיראק. "זכרו: רמאדי נופלת לידי דאעש - ולכן החדשות על סיאף שוות ערך לעוד מערכת יחסים שג'ניפר אניסטון הרסה", כתב בהומור בטוויטר.

ברק אובמה – וושינגטון, 15 במאי 2015. AP
נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שלשום בוושינגטון/AP

כניסתם של אנשי "המדינה האיסלאמית" לרמאדי בסוף השבוע נתפסת למהלומה הקשה ביותר שספג צבא עיראק מאז נפילת מוסול ב-2014. דגלי דאעש הונפו על מבני הממשל שנכבשו בעיר, אחרי סדרה של מתקפות התאבדות שבהם נפלו עשרות שוטרים בשבי.

ראש העיר רמאדי, מוחמד כובייסי, אמר אתמול לאתר "מקלאצ'י" כי חיילי הצבא והמשטרה נסוגו לפרבר מצפון לעיר, וממתינים לתגבורת צבאית המתעכבת בדרכה מבגדאד. לדבריו, מאות משפחות נצורות בעיר ומוחזקות כמגן אנושי, כדי למנוע ממטוסי הקואליציה האמריקנית להפציץ את העיר.

לוחמים סונים מתגוננים מאנשי דאעש בעיר רמאדי – עיראק, 15 במאי 2015. רויטרס
מיליציות אזרחיות בעיר רמאדי ביום שישי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully