וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גזר הדין של מורסי: עונש מוות שאיש לא מתכוון להוציא לפועל

17.5.2015 / 0:13

בית המשפט בקהיר אמנם השית על הנשיא המודח את העונש הכבד מכל, אולם מדובר בצעד הצהרתי בלבד שנועד להפגין שרירים, שכן לאיש אין רצון להחזיר את המהומות לרחובות מצרים. עונש מוות נגזר גם על בכיר חמאס בעזה, אך את יחסי הארגון עם מצרים ספק אם ניתן עוד לדרדר

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

החלטת בית המשפט במצרים לגזור עונש מוות על מנהיגי האחים המוסלמים, ובראשם על הנשיא לשעבר מוחמד מורסי, רחוקה מלהוות הפתעה. זהו עוד צעד דקלרטיבי של המשטר המצרי שעושה מדי פעם שימוש בבתי המשפט שלו כדי להפגין קו נוקשה וקשיח מול התנועה, שעבורו מהווה איום אסטרטגי, לא פחות.

אולם למרות אינספור עונשי המוות שהוטלו מאז המהפכה השנייה ביוני 2013, בתי המשפט אינם ממהרים להוציא לפועל את גזרי הדין הללו. כולם מבינים שמימושם עלול לגרום לתגובה הפוכה מהרצויה עבור המשטר המצרי, בדמות מהומות ברחובות, במקום להרתעה מפני הצטרפות לפעילות "האחים המוסלמים". בחודש פברואר אמנם הוצא להורג איש התנועה, אולם הוא נחשד ברצח ילדים באמצעות השלכתם מגג.

נשיא מצרים לשעבר מוחמד מורסי בבית המשפט בפאתי קהיר. רויטרס
גזר דין דקלרטיבי בלבד. מוחמד מורסי/רויטרס

מורסי הואשם יחד עם עוד 104 נאשמים, 27 מהם במעצר, בפריצה ל-11 בתי כלא (ובראשם הכלא שמורסי עצמו היה כלוא בו, וואדי א-נטרון) וכן לתקיפה של תחנות משטרה, במהלך המהפכה הראשונה, בינואר 2011. גזר דינו יועבר כעת לבחינה של המופתי ולאחר שייתן את חוות דעתו, מורסי יכול לערער שוב בפני בית משפט העליון במהלך שיכול גם להימשך עוד חודשים ארוכים.

sheen-shitof

עוד בוואלה

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

נקודת שפל חדשה עם חמאס

בין עשרות הנאשמים אפשר למצוא גם פעילי חמאס וחיזבאללה שנשפטו בהיעדרם, כאשר המפורסם שבהם הוא איימן נופל, הנחשב למח"ט אזור מחנות המרכז ברצועת עזה. ואמנם, ההחלטה לגזור עליו עונש מוות עליו בהיעדרו, אינה מהווה הסלמה ביחסים בין מצרים וחמאס. הקשר בין שני הצדדים הללו הגיע גם כך לשפל כה נמוך, עד שהחלטת בית המשפט לא תגרום להתדרדרות דרמטית ביחסים הגרועים ממילא. בחמאס ידעו שנופל "מועמד" לעונש מוות וכן חברים אחרים בזרוע הצבאית של הארגון, שהוכרז "ארגון טרור" על ידי בית משפט אחר לפני כמה חודשים בלבד.

ועדיין התגובה של חמאס, כצפוי, לא איחרה לבוא. סמי אבו זוהרי, דובר הארגון בעזה, אמר כי ההחלטה של בית המשפט "מצערת וקשה". לדבריו חמאס לא יסכים לשתף פעולה עם הניסיון לשלב את ארגונו בזירה הפוליטית הפנים-מצרית. "כבר כמה שנים שאנחנו שומעים האשמות נגדנו ללא הוכחות", אמר. הוא סיפר כי במהלך המפגשים של בכירי חמאס עם אנשי המודיעין המצרי, מעולם לא הוגשו הוכחות בדבר מעורבות פעילי חמאס בזירה הפוליטית המצרית.

הצדק כנראה עם אבו זוהרי. עד כה אין בידי שלטונות מצרים הוכחות מובהקות לפעילות טרור של אנשי חמאס על אדמת מצרים. עם זאת, בהחלט יש קשר בין פעילי הארגון (כמו איימן נופל), בסיוע לוגיסטי לאנשי דאעש בסיני. ואולי בעצם מדובר במסר לקברניטי חמאס ברצועה, שלפיו עליהם לעצור גם פעילים כמו איימן נופל מהמשך שיתוף פעולה עם קבוצות הטרור בסיני. ואחרי היום, כשנהרגו שלושה שוטרים מצרים נוספים בתקיפת תומכי דאעש בצפון מזרח סיני, קשה לומר שהקבוצות הללו מראות סימני עייפות.

(עדכון ראשון: 22:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully