וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לרוצץ את ראש הנחש": כך חוסל המבוקש שאובמה רצה בחיים

כוחות יחידת העילית דלתא הונחתו באישון לילה בבניין רב-קומות, עם מטרה אחת מהנשיא אובמה: ללכוד בחיים את "סמנכ"ל הכספים" של דאעש. בדרך הם נתקלו בהתנגדות שומריו ובנשים ששימשו מגן אנושי: "זה מסוכן, אבל זה מה שהחבר'ה האלה עושים"

נשיא ארה"ב ברק אובמה – וושינגטון, 11 במאי 2015. GettyImages
רצה אותו בחיים, אבל לא יצטער על השלכות מותו. אובמה/GettyImages

לוחמי כוח דלתא מיחידות העילית בצבא ארצות הברית נחתו בשעת לילה בסמוך לבניין רב-קומות באל-עמר שבמזרח סוריה. מטרת המבצע, שעליו הורה ישירות הנשיא ברק אובמה, הייתה ללכוד את בכיר דאעש ממוצא תוניסאי, אבו סייף. עם ירידתם מהמסוקים, נתקל הכוח בלוחמי דאעש שהגנו בגופם על האדם שמפקד על מבצעים רבים ב"מדינה האיסלאמית". לכידתו בחיים לא התאפשרה, והוא חוסל בחילופי אש. במהלך העימות נהרגו גם כעשרה לוחמי דאעש נוספים.

"זה היה מסוכן, אבל לא יותר מדי. זה מה שהחבר'ה האלה עושים", אמר גורם אמריקני רשמי ל"דיילי ביסט". "לוחמי דאעש הסתתרו מאחורי נשים וניסו להשתמש בהן כמגן אנושי, החיילים האמריקנים נאלצו - פשוטו כמשמעו - לירות לכל עבר כדי לחסל אותם".

רעייתו של הבכיר, אום סייף, נלקחה בשבי ויחד איתה הוצא מהמתחם גם נער יזידי בן 18, ששימש עבד של בני הזוג. מחשבים, טלפונים סלולריים וכל פריט שעלול לחשוף בפני המערב מידע מודיעיני חדש על ארגון הטרור הרצחני נלקח. "המידע בפריטים שנתפסו עדיין נבדק, אך ההערכות הן שיתגלה מידע יקר ערך", אמרו פקידים אמריקניים.

המטרה: להוציא מידע מ"סמנכ"ל הכספים" של דאעש

המבצע הלילה בסוריה מזכיר את הפצצת חיל האוויר האמריקנית בעיראק, ביוני 2006, אז נהרג אבו מוסעב א-זרקאווי לאחר ניסיונות חיסול אמריקניים רבים וכושלים במהלך חייו. הדימיון אינו באופן הפעולה, אלא בהשלכותיה: א-זרקאווי נודע כראש אל-קאעדה בעיראק, מקבילתה של דאעש בימינו. אם ניסיונות החיסול של א-זרקאווי נועדו "לרוצץ את ראש הנחש", הרי שמותו של אבו סייף משיג בדיוק את התוצאה הזאת: חיסולו של רכז המבצעים שאמון גם על המודל הכלכלי הבלתי-חוקי בדאעש, לרבות מכירת נפט וסחר בבני אדם.

חיילים אמריקנים מתאמנים באפגניסטן, 26 בדצמבר 2014. רויטרס
"זה היה מסוכן, אבל זה מה שהחבר'ה האלה עושים". חיילי צבא ארה"ב/רויטרס

מקורות מערביים מגדירים את אבו סייף "אמיר הנפט והגז", ומקבילים אותו לסמנכ"ל הכספים בארגון. "הוא היה בעמדה שבה הוא נגיש לכולם ושומע מידע מכולם", סיפר גורם אמריקני על הסיבות שבגללן רצה אובמה ללכוד אותו בחיים. "ידענו שאנחנו יכולים לקבל ממנו הרבה מאוד מידע על מה שקורה בפנים. בסופו של דבר, המטרה העיקרית של המבצע הייתה איסוף מודיעין".

לאחר התקיפה, הבהירו בממשל כי הפעולה לא נעשתה בתיאום עם משטר אסד. "הממשל האמריקני לא פועל בתיאום עם המשטר הסורי, ולא מייעץ לו", אמרה דוברת המועצה לביטחון לאומי, ברנדט מיהאן. "הזהרנו בעבר את משטר אסד שלא להפריע לפעולותינו נגד דאעש בסוריה, אבל הוא לא יכול להיות שותף שלנו במאבק הזה", הבהירה.

מיהאן אישרה כי אום סייף מוחזקת כעת בשבי בעיראק. לדברי קרטר, "היא מילאה תפקיד חשוב בפעילויות הטרור של דאעש, וככל הנראה הייתה מעורבת בשעבוד נשים צעירות בנות הדת היזידית שחולצו במהלך המבצע". על פי ההערכות המודיעיניות, אום סייף מעורבת בסחר בבני אדם ובלקיחת בני ערובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully