וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בני הזוג קלינטון הרוויחו 30 מיליון דולר - בפחות משנתיים

16.5.2015 / 14:47

דוח פיננסי שנדרשה המועמדת לנשיאות ארה"ב לפרסם חושף כי היא ובעלה, הנשיא לשעבר ביל קלינטון, הרוויחו עשרות מיליונים מהרצאות ומתמלוגים מאז ינואר 2014. הביקורת לא איחרה לבוא: "הפכו למנותקים"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(צפו: השקת קמפיין הבחירות של הילרי קלינטון, לפני חודש)

הילרי קלינטון, שהודיעה בחודש שעבר על מועמדותה לנשיאות ארצות הברית ב-2016 מטעם המפלגה הדמוקרטית, פרסמה אתמול (שישי) דוח שממנו עולה כי מאז ינואר 2014 הרוויחו היא ובעלה, נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון, יותר מ-30 מיליון דולר מהרצאות ותמלוגים. כמו כן, בבעלות השניים נכסים בשווי המוערך בין חמישה ל-25 מיליון דולרים. חמישה מיליון דולרים מהסכום הנקוב הגיעו מתמלוגים לספר שאותו פרסמה בשנה שעברה, "החלטות קשות".

קלינטון, שכיהנה בעבר כשרת החוץ של ארצות הברית, נדרשה לפרסם את הנתונים על ידי ועדת הבחירות הפדרלית. מועמדים לנשיאות מחויבים להגיש דוחות כלכליים בתוך 30 יום מהגשת מועמדותם. כמה מהמועמדים מטעם המפלגה הרפובליקנית הגישו לוועדת הבחירות בקשה לדחייה בהגשת הדוח.

עוד בוואלה חדשות:
הרפובליקנים משתלחים בקלינטון: "אדריכלית הממשל הכושל של אובמה"
שאלת ביל: האם הנשיא לשעבר הוא נכס או נטל בעבור הילרי?
וואלה, הבנתי: מדוע האמריקנים מחבבים שושלות נשיאותיות?

הילרי וביל קלינטון בארוחת ערב הענקת אותות כבוד קנדי, וושינגטון הבירה, 1 דצמבר 2012. GettyImages
250 אלף דולר בממוצע להרצאה. ביל והילרי קלינטון ב-2012/GettyImages

הסכום הנאה מציב את השניים כאחד הזוגות העשירים במדינה, נתון שגרר ביקורת מצד גורמים במפלגה הרפובליקנית, אשר טענו כי קלינטון, שפונה בקמפיין שלה למעמד הביניים, לא מבינה את הצרכים של המשפחה האמריקנית הממוצעת. כמו כן, עלתה התהייה שמא קלינטון קרובה מדי לראשי המערכת הפיננסית במדינה. עוד העלה הדוח בספק את האפשרות שקלינטון תשנה את הפיקוח על התעשייה הכלכלית במדינה ותילחם בחוסר השוויון הכלכלי במדינה לאור ההון שברשותה.

בריאיון שהעניקה בשנה שעברה במהלך מסע יחסי הציבור שליווה את פרסום ספרה, היא אמרה כי משפחתם הייתה מרוששת כאשר עזבו את הבית הלבן. נתון מעורר תהייה לאור העובדה שכל אחד מהקלינטונים גובה סכום של שש ספרות עבור הרצאה, כשקהל היעד העיקרי הם ארגונים וחברות, שגם את שמותיהם מפרט הדוח. מהדוח עולה כי השניים ערכו יותר מ-48 הרצאות בין ינואר 2014 ומאי 2015 וקיבלו בממוצע 250 אלף דולר עבור כל אחת, כשהאחרונה נעשה בשבוע שעבר.

מבין החברות ששילמו את סכום העתק כדי לשמוע את מוצא פיה של שרת החוץ לשעבר, ניתן למצוא את דויטשה בנק, הבנק הגדול בגרמניה, והתאחדות סוחרי הרכב. אחת מההרצאות האחרונות שנשאה הייתה בפני עובדי חברת "אי ביי" במרץ האחרון, שבעבורה קיבלה 315 אלף דולר.

את הדוח האחרון בנושא מצבה הכלכלי פרסמה קלינטון ב-2012, בשנתה האחרונה כשרת החוץ. לפי אותו דוח, ההון של השניים היה מוערך באותה תקופה בסכום שבין 20-2 מיליון דולר.

"אני חייב לשלם את החשבונות"

בריאיון שהעניק ל-NBC בתחילת החודש, הגן ביל קלינטון על הסכומים המדוברים. "אני חייב לשלם את החשבונות", הוא אמר והדגיש כי הוא "נותן הרבה מזה לקרן בכל שנה", כשהוא מתכוון לקרן הצדקה שהקימו השניים.

יו"ר הוועדה הלאומית של המפלגה הרפובליקנית, ריינס פריבוס, התייחס לנתונים ואמר שהם מעלים שאלות מוסריות וכי הם מוכיחים שהשניים הפכו למנותקים. סביר להניח שהקלינטונים סיימו לשלם את המשכנתא בת 30 השנה שעליה דיווחה קלינטון בשנת 2012, עבור בית פרטי ששוויו מוערך בין מיליון וחמישה מיליון דולר.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully